کد خبر: ۸۷۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۰

حاشیه‌های لغو کنسرت فرزاد فرزین در اردبیل

 مجوز کنسرت موسیقی فرزاد فرزین در حالی هفته گذشته در آستانه بعثت نبی مکرم اسلام به یکباره لغو شد که تهیه‌کننده این برنامه امروز اعلام کرد از معاونت هنری شکایت کرده و این شکایت را به جد پیگیر است.
 
مهیار طریقی امروز در گفت‌وگو با فارس، با گلایه و انتقاد شدید از معاونت هنری ارشاد در صدور و سپس لغو مجوزهای کنسرت موسیقی اظهار کرد: بنده از سال گذشته دنبال مجوز برگزاری کنسرت فرزاد فرزین خواننده محبوب ایرانی بودم که به هر دلیل سال گذشته امکان صدور این مجوز فراهم نشد.
 
وی تصریح کرد:‌ امسال با وساطت رئیس انجمن موسیقی استان 10 اردیبهشت ماه مجوز صادر شد و بعد از صدور مجوز براساس قوانین و مقررات اجازه تبلیغات و فروش بلیت را داشتیم که به دلیل همزمانی با برنامه موسیقی ودود مؤذن‌زاده از ما خواسته شد تا به صورت محدود تبلیغاتمان را انجام داده و بلیت فروشی داشته باشیم.
 
تهیه‌کننده برنامه‌های موسیقی در اردبیل رقم بلیت‌های تدارک دیده شده را 60، 70 و 80 هزار تومان اعلام کرد و گفت: بعد از گذشت چند روز از صدور این مجوز رسمی، معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل خبر از لغو مجوز صادر شده داد.
 
طریقی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: معاونت فرهنگی ارشاد بلیت‌فروشی زودهنگام و برخی تبلیغات محیطی را عامل اصلی لغو مجوز اعلام کرد در حالی که ما به شکل قانونی اقدام به بلیت‌فروشی و تبلیغات بسیار محدود کرده بودیم در حالی که حق آن را داشتیم که از 19 تا 24 اردیبهشت ماه تبلیغات محیطی داشته باشیم که این تبلیغات شامل پوستر، تراکت و بیلبورد بوده که ما این کار را هم به صورت محدود انجام داده بودیم.
 
وی بیان کرد: به بهانه‌های واهی مجوز ما را لغو کردند و از این بابت گله‌مند هستیم اما جالب اینجاست که بعد از گذشت چند روز در حالی که تنها سه روز به برگزاری کنسرت باقی مانده بود، دوباره مجوز صادر شد تا ما در این فرصت محدود اقدام به بلیت‌فروشی و کارهای تبلیغاتی بکنیم.
 
طریقی با انتقاد از این رفت و برگشت مجوز صادر شده آن هم به شکل عجیب و قابل تأمل اضافه کرد: به هیچ وجه ما در مدت سه روز نمی‌توانستیم با حجم فروش 2 هزار بلیط نسبت به برگزاری این کنسرت اقدام کنیم که به همین خاطر اجرای کنسرت لغو شد تا آقایان به مقصودشان که همان تخریب تهیه‌کننده و خواننده بود، دست پیدا کنند.
 
طریقی با بیان اینکه ارشاد به ازای هر سانس درخواست 35 بلیت رایگان داشت که رقم آن نیز به 10 میلیون تومان می‌رسید، اظهار کرد: همه اینها پول زوری است که از یک تهیه‌کننده می‌خواهند در حالی که در سایر برنامه‌های هنری اعم از تئاتر و برگزاری برنامه‌های موسیقی سنتی چنین مبالغی مطرح نمی‌شود.
 
وی بهانه واهی دیگر معاونت هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی را محدودیت در کار تبلیغاتی به ویژه منعکس نشدن عکس خواننده در کارهای تبلیغاتی اعلام کرد و گفت: سئوال من این است که بین خواننده سنتی همچون ودود مؤذن‌زاده با یک خواننده کشوری همچون فرزاد فرزین چه تفاوتی وجود دارد که نسبت به انتشار عکس ودود مؤذن‌زاده آن هم به ابعاد بزرگ اقدام می‌شود اما از ما می‌خواهند که یک عکس کارتنی در بنرهای تبلیغاتی خودمان طراحی کنیم.
 
طریقی با بیان اینکه در مجموع هزینه‌های تبلیغاتی، قرارداد خواننده، هزینه‌های بیلبورد، اسکان، اجاره هتل‌، بلیت هواپیما و ایاب و ذهاب تهیه‌کننده دچار خسارت شده است، افزود: به غیر از قرارداد خواننده و برخی از هزینه‌های جاری، بنده 10 میلیون تومان در این قضیه متضرر شده‌ام و به همین خاطر شکایت خودم را به مراجع ذیصلاح بردم تا در این زمینه به پرونده رسیدگی شود.
 
تهیه‌کننده برنامه‌های موسیقی در اردبیل بیان کرد: در این ماجرا بنده از مردم عذرخواهی می‌کنم و عین مبلغ را که مردم در دریافت بلیت کنسرت موسیقی فرزاد فرزین پرداخت کرده‌اند، به آنها باز می‌گردانیم و باید خود مردم بدانند که گناه تهیه‌کننده و خواننده نبوده بلکه این گناه متولیان فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل است که به رفتارهای تبعیض‌آمیز خود ادامه می‌دهند.
 
در روزهای اخیر لغو شدن کنسرت موسیقی فرزاد فرزین گلایه‌ها و حرف و حدیث‌های بسیار زیادی را در مورد تهیه‌کننده و مجریان این برنامه به دنبال داشته به طوریکه برخی از علاقمندان به موسیقی نسبت به برگزاری چنین کنسرت‌هایی ابراز بی‌اعتمادی کرده و خواستار رفع مشکلات و اعلام قطعی برای اجرای برنامه‌های موسیقی در استان اردبیل شدند.
 
تمام هزینه‌های بلیت به مردم برگردانده شده است
معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در توضیحات خود در زمینه لغو مجوز کنسرت فرزین در لحظات آخر اظهار کرد: باید بگویم که صدور مجوز به نام موسسه انجام می‌شود، طرف حساب ما نیز موسسه است و ما این فرد را به عنوان یک شخصیت حقوقی نمی‌شناسیم ولی سعی کردیم با وی همکاری داشته باشیم و این کنسرت برگزار شود.
 
مهدی حمیدی افزود: تلاش ما بر این است تا اقتصاد هنر سود و منافع آن به سمت هنر و هنرمندان بازگردد نه اینکه در جیب عده‌ای خاص و یا سوپرمارکت‌ها برود.
 
وی با رد هرگونه کارشکنی در اجرای این کنسرت گفت: ما از تهیه‌کننده خواسته‌ایم تا 35 میلیون تومان به حساب موسسه آفتاب بریزد نه اینکه به حساب فرد خاص که ضمانت وی نیز موجود است ولی این فرد همین که 35 میلیون تومان را پرداخت کرده به سرعت از حساب آن موسسه برداشت شده که این رفتار شبهه‌آمیز است.
 
معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با انتقاد از برآورد مالی برگزاری این کنسرت با اعلام ارقام دروغی تصریح کرد: در ابتدا این رقم 50 میلیون، در مرحله بعد 66 میلیون و بالاخره نیز 80 میلیون تومان اعلام شد در حالی که بر اساس محاسبات و سود و زیانی که داشتیم اعلام کردیم که این رقم غیرمنطقی است و سودی از آن حاصل نخواهد شد که قطعا تهیه‌کننده نیز نمی‌تواند از ثمره آن منتفع باشد.
 
حمیدی در مورد تشکیل بازار سیاه و آزاد و فروش بلیت خارج از گیشه‌ها به صورت دستی و غیرقانونی گفت: این امر نیز یکی دیگر از رفتارهای نامتعارفی بود که در برگزاری این کنسرت شاهد هستیم که عده‌ای سعی کرده بودند بلیت را از گیشه‌ها بیرون کشیده و در بازار آزاد و سیاه به فروش برسانند.
 
این مسئول یادآور شد: ما با مشاهده این وضعیت به سرعت جلوی این کار را گرفتیم و در حالی که 10 میلیون تومان را این تهیه‌کننده از گیشه‌ها بیرون کشیده بود سعی کردیم تا پول‌ها را بلوکه کرده و جلوی این رفتارهای نامتعارف را بگیریم و اجازه ندادیم تا بیشتر از این برخی پنهانکاری‌ها ادامه پیدا کند و اقدام به لغو کنسرت و عذرخواهی از خواننده و مردم کردیم تا توهینی به شعور آنها نشود.
 
معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه تاکنون همه هزینه‌ها و پول‌هایی که مردم در قبال خرید بلیت این کنسرت پرداخت کرده بودند به آنها بازگردانده شده است، گفت: ما در حال حاضر ریالی از این بابت بدهکار نیستیم.
 
حمیدی در پاسخ به ادعای تهیه‌کننده این برنامه در تحویل بلیت‌های رایگان عنوان کرد: عرف است که برای سالن‌های با ظرفیت بیش از 500 نفر تا حد 30 بلیت در اختیار مدیرکل به عنوان متولی این حوزه قرار می‌گیرد تا به میهمانان و افراد مدعو ارائه شود که در این زمینه نمی‌تواند ایراد وارده منطقی و قانونی باشد.