کد خبر: ۸۷۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۰

رئيس کل بانک‌ مرکزي: در دولت يازدهم نقدينگي را کنترل کرديم و از رکود خارج شده‌ايم

  سيف از کنترل رشد نقدينگي در دولت يازدهم خبر داد و گفت: آمارها نشان مي دهد که توانسته‌ايم تورم را کنترل کنيم و از رکود خارج شويم.

ولي الله سيف در جمع خبرنگاران در پاسخ به مهر درباره روند نقدينگي گفت:‌ بانک مرکزي رشد نقدينگي را کنترل کرده و رشد آن در مقايسه با سال‌هاي قبل کمتر شده است.

رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به موضوع خروج از رکود افزود:‌ بانک مرکزي و مسئولان اقتصادي دولت متهم بودند که سياست انقباضي در پيش گرفته اند و همه نيرو را بر روي کنترل تورم متمرکز کرده‌اند و اصلا توجهي به خروج از رکود نمي‌کنند اما آمارها نشان مي دهد که توانسته‌ايم تورم را کنترل کنيم و از رکود خارج شويم.

وي، رشد نقدينگي در پايان سال ۹۳ را ۲۱.۲ درصد اعلام کرد.

سيف درباره مهار نرخ تورم هم گفت:‌ جهت‌گيري بانک مرکزي در راستاي کاهش تورم است که در اين راستا، نرخ تورم در پايان سال ۹۴ از تورم سال ۹۳ کمتر خواهد شد. نرخ تورم تک رقمي هم براي سال ۹۵ پيش بيني شده است که اميدواريم محقق شود.

رئيس کل بانک مرکزي خاطرنشان کرد: بررسي‌هايي در حال انجام است که براساس آن، ظرف ۱۵ روز تا يک ماه آينده با قاطعيت بيشتري نرخ تورم پيش بيني پايان سال ۹۴ را اعلام کنيم.

رشد اقتصادي
سيف در خصوص روند رشد اقتصادي هم گفت: هنوز براي پيش بيني و اعلام نرخ رشد اقتصادي پايان سال ۹۴ زود است و اين نرخ بستگي به بسياري از عوامل دارد و ظرف يک ماه آينده پيش بيني ها اعلام خواهد شد.

بازار ارز
رئيس کل بانک مرکزي در پاسخ به اين سئوال که طي يکي دو سال اخير روند نرخ رشد ارز صعودي بوده و بانک مرکزي به اين موضوع متهم است که اجازه کاهش نرخ ارز را نمي دهد، اظهار داشت: بانک مرکزي به هيچ وجه نه در جهت افزايش و نه در جهت کاهش نرخ ارز خارجي اقدامي نمي کند.

وي ادامه داد: تنها تلاشي که بانک مرکزي مي کند، اين است که جلوي شوک‌هاي موقت را مي گيرد و عملکرد بانک هم همين را نشان مي‌دهد. دامنه نوسانات نرخ ارز در يک سال اخير نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴۰ درصد کاهش يافته، يعني ما به فکر ثبات اقتصادي و آرامش در اقتصاد هستيم.

رئيس شوراي پول و اعتبار ادامه داد: نوسانات جديدي که به ناگهان يک عده اي را متضرر مي کرد و عده اي را به ظاهر خوشحال مي کرد، به ضرر اقتصاد کشور است و تنها چيزي که بانک مرکزي بر روي آن متمرکز است، همين مطلب است.

وي در پاسخ به اين سئوال که برخي افراد ادعا مي کنند که قيمت ارز را بانک مرکزي به دليل افزايش هزينه هاي اداري خود بالا برده است، گفت: اين حرف‌ها عجيب است. برخي افراد اطلاعاتشان در حدي نيست که بتوانند اظهارنظر کنند.

سيف در خصوص فعاليت شرکت هاي مشاوره وام بانکي، گفت: اين شرکت‌ها مانند موسسات اعتباري غيرمجاز هستند، اينکه مردم گول اين شرکت‌ها را بخورند و با آنها کار کنند، مساوي با متضرر شدن آنها است.

وي در مورد فعاليت ليزينگ‌هاي غير مجاز، گفت: اگر بانک مرکزي از فعاليت آنها اطلاع پيدا کند، اسامي آنها را به مراجع قضايي و نيروي انتظامي اعلام مي کند.

رئيس کل بانک مرکزي خاطرنشان کرد: براي ساماندهي کليه فعالان بازار پول برنامه داريم و اين برنامه را دنبال مي کنيم.
*مهر