کد خبر: ۸۷۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۷۲

کفاشيان: رئيس کونکاکاف پس از عقد قرارداد با AFC دستگير شد

  رئيس فدراسيون فوتبال گفت: رئيس کونکاکاف امروز بازداشت شد و جالب اينکه اين اتفاق پس از انعقاد قرارداد اين منطقه براي توسعه همکاري‌ها با AFC رخ داد.
علي کفاشيان که براي حضور در اجلاس فيفا راهي زوريخ شده است به سؤالات وي به شرح زير پاسخ داد:
تفاهم نامه همکاري بين کنفدراسيون فوتبال آسيا و کنفدراسيون اتحاديه فوتبال آمريکاي شمالي و مرکزي و کارائيب با حضور شما به عنوان يکي از نواب رييس حاضر در کنفرانس فيفا در سوييس به امضا رسيد. در اين خصوص صحبت مي‌کنيد؟
به عنوان نايب رئيس در اين جلسه شرکت کردم چون بيشتر تصميمات در AFC توسط رئيس و نواب رئيس گرفته مي‌شود. اين تفاهم نامه روز گذشته بين کنفدراسيون فوتبال آسيا و کنفدراسيون اتحاديه فوتبال آمريکاي شمالي و مرکزي و کارائيب (CONCACAF) در راستاي توسعه سطح همکاري‌ها به امضا رسيد. همچنين قرار است براي موارد ديگري در خصوص مسائل مختلف در AFC جلسات ديگري را برگزار کنيم.
در مورد چه مسائلي اين جلسه برگزار مي‌شود؟
در خصوص تغييرات مقررات، کميته‌ها و بحث بازاريابي و .. اين جلسات برگزار مي‌شود.
با مسئولان چه کشورهايي ديدار داشتيد؟
با بيشتر کشورها در زوريخ ديدار داشتيم. با ژاپني‌ها در خصوص ديدار دوستانه با اين کشور به تفاهم خوبي رسيديم. ژاپن مي‌خواست اين ديدار در عمان برگزار شود اما بر سر برگزاري اين ديدار در تاريخ 21 مهر در ايران نيز به توافق رسيديم.
ديگر با چه کشورهايي صحبت کرديد؟
با گوام صحبت کرديم که آنها درخواست داده بودند تا هر دو مسابقه رفت و برگشت با اين کشور در مرحله مقدماتي جام جهاني 2018 در ايران برگزار شود که اين توافق نيز صورت گرفت. گوام از لحاظ امکانات کشوري ضعيف است و مشکلات ويزا نيز وجود داشت که اين توافق در نهايت صورت گرفت.
گويا جلسه‌اي هم با رئيس AFC داشتيد؟
درست است. در اين جلسه در خصوص ديدارهايي که قرار است در ايران برگزار شود و برنامه‌هاي توسعه‌اي فوتبال در کشورمان به صحبت پرداختيم.
فارس: با اروپايي‌ها چطور، ديداري با آنها نداشتيد؟
کنگره اصلي امشب و فردا برگزار مي‌شود و به دنبال آن هستيم تا با کشورهاي اين منطقه ديدارهايي را داشته باشيم که يکي از اين کشورها، کشور ايتاليا است.
رسانه‌‌هاي سوئيس امروز گزارش کردند که پليس شهر کانتون اين کشور بامداد امروز (چهارشنبه) وارد هتل اقامت مقام‌هاي دعوت‌شده فيفا براي مراسم کنگره و انتخابات اين سازمان شده و 6 فرد مظنون را دستگير کردند، البته اين رسانه‌ها نامي از مقام‌هاي دستگير شده ذکر نکردند، اما گزارش کردند اين عده به خاطر دست داشتن در مسائلي همچون رشوه‌خواري،‌پول‌شويي دستگير شده اند. اين موضوع انتخابات را تحت الشعاع قرار نمي‌دهد؟
رئيس کونکاکاف بازداشت شد و جالب اينکه اين اتفاق پس از انعقاد قرارداد اين منطقه براي توسعه همکاري‌ها با AFC رخ داد. پس از امضاي قرارداد آنها را دستگير کردند. گويا در خصوص مسائل حق پخش و کپي رايت در اين منطقه مشکلاتي ايجاد شده بود که اين اقدام صورت گرفت. البته رئيس فدراسيون آمريکا هم در جلسه با ما حضور داشت که بعيد مي‌دانم او را دستگير کرده باشند.
خصوصي‌سازي استقلال و پرسپوليس هم کامل لغو شد. در اين مورد چه صحبتي داريد؟
در اين مورد بارها گفته بودم که اين موضوع امکان‌پذير نيست. حتي زماني که معاون سازمان تربيت بدني شدم، مهرعليزاده به من دستور داد تا اين کار را انجام دهم که در پاسخ گفتم تا زماني که قوانين مربوط به باشگاه‌هاي حرفه‌اي در ايران تصويب نشود و حل نشود از جمله حق پخش و ... هيچ موقع اين دو تيم قابل واگذاري نيستند. ما اگر بخواهيم باشگاه‌هاي حرفه‌اي داشته باشيم بايد اول قوانين‌مان را درست کنيم و سپس ابزارها و سازوکارها را مورد بررسي قرارداده و آنها را اصلاح کنيم. اين کار مثل اين است که يک ماشين نو بخريد اما تعميرگاه و نمايندگي و لوازم يدکي آن را نداشته باشيد؛ اين ماشين پس از يک مدت از کار مي‌افتد و ديگر راه نخواهد رفت. از 14 سال پيش که در تربيت بدني بودم گفته‌ام که تا ابزار اين کار درست نشود، به هيچ عنوان اين واگذاري امکان‌پذير نيست. دولت هم وظيفه‌اش است که اگر شادي مردم و آرامش روحي آنها را مي‌خواهد و اگر مي‌خواهد به خواسته مردم احترام بگذارد بايد هزينه‌هاي اين دو باشگاه را تأمين کند تا اين دو باشگاه فعاليت کنند، چون فعاليت اين دو باشگاه خواسته مردم است. اين دو باشگاه شخصي نيستند و مردم آنها را دوست دارند پس بايد حمايت هم بشوند. خصوصي‌سازي به حرف و عمل نيست، بايد ابتدا قوانين اصلاح و زيرساخت‌ها فراهم شود و سپس به سمت خصوصي‌سازي حرکت کرد.
صحبت از اجاره اين دو باشگاه است.
(با خنده) اجازه دهيد هر کاري مي‌خواهند انجام دهند!
در مورد شايعه حضور محمود اسلاميان در وزارت ورزش چه صحبتي داريد؟
با او که صحبت کردم اين موضوع را تکذيب کرد. اسلاميان علاقمند به فعاليت‌هاي اقتصادي هستند و علاقه‌اي براي حضور در وزارت ورزش را ندارد هرچند که او توانمندي انجام هر کاري را دارد.
به تيم ملي برسيم. اردوي استانبول گويا به طور قطعي کنسل شد؟
درست است. اين اردو کنسل شد و قرار است ملي‌پوشان پس از اردوي تهران راهي تاشکند شوند تا با ازبکستان ديدار دوستانه‌اي برگزار کنند.
يکي از سايت‌هاي برزيلي از پيشنهاد سائوپائولوي برزيل به کي‌روش خبر داده است.
از اين موضوع خبري ندارم. کي‌روش با ما قرارداد دارد و فکر نمي‌کنم جايي برود.
قبول داريد اخلاق کي‌روش بهتر شده است. اين روزها او مدام مي‌خندد.
بله؛ تنه‌اش به تنه من خورده است!
در مورد تيم اميد هم صحبت مي‌کنيد؟
تيم اميد برنامه‌هايش را ارائه کرده است. فعلا خاکپور هست و کاشاني هم هدايت اميدها را برعهده دارد. اگر کاشاني پيشنهاد خاصي داشته باشد آن را مطرح کرده و ما روي آن بررسي‌ها را به عمل مي‌‌آوريم.
*فارس