کد خبر: ۸۷۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۲۳

خشم مطبوعات عربي از توهين وزير دفاع آمريکا به عراق

  شمار زيادي از مطبوعات عربي به ويژه عراقي، صبح امروز انتقاد زنندۀ وزير دفاع آمريکا از ارتش عراق را به باد انتقاد گرفتند؛ به نظر مي آيد تلاش معاون رئيس جمهور آمريکا براي سرپوش گذاشتن بر اين مسأله از طريق تمجيد از ارتش عراق، بي نتيجه بوده است.

"اشتون کارتر" يک شنبه گذشته ادعا کرده بود که "جنگ رمادي، نشان داد که ارتش عراق در جنگ با داعش، فاقد اراده لازم است."

بسياري از روزنامه هاي عربي، در واکنش به اين اظهارات، ائتلاف ضد داعش به سرکردگي آمريکا را فاقد جديت در برخورد با داعش دانستند.

روزنامه "البينه العراقيه" در صفحۀ نخستِ خود نوشت: مستشاران آمريکايي، ابزارهايي براي تقسيم اين کشور هستند و داعش، حملات ائتلاف ضد داعش، نتيجه اي جز افزايش قلمرو داعش ندارد.

روزنامه عراقي "العالم" نيز نوشت: چيره شدنِ داعش بر الانبار، شکست راهبردِ به کار گرفته شده از سوي ائتلاف بين المللي به سرکردگي آمريکا را ثابت کرد.

"جمال کمال" نيز در مقاله اي در روزنامه عربي ِالوفاقِ که در ايران منتشر مي شود، تاکيد کرد که آمريکا با داعش همدست است.

"خالد الزبيدي" نيز در روزنامه اردني ِ الدستور نوشت: آيا مي توان باور کرد، ماهواره ها و پهپادهاي جاسوسي، مي توانند يک خودرو را در بين کوهستان هاي کشورهاي مختلفي از يمن تا افغانستان و پاکستان تحت نظر بگيرند، اما همين ماهواره ها نتوانند بيش از 400 خودروي حامل سلاح و جنايتکاران را که در عراق و سوريه به آدم کشي مشغولند، رصد کنند؛ و صدها خودرو را که از مرزهاي سوريه وارد عراق شوند و به تروريست ها بپيوندند، شناسايي نکنند.

الزبيدي افزود: قطعا، پشتيباني با پول و نيرو از تروريسم بين المللي جديد که "داعش" نام گرفته است، با سکوت قدرت هاي بزرگ و در راس آن ها آمريکا صورت مي گيرد.

"اسماعيل زاير" نيز در روزنامه عراقي "الصباح الجديد" در واکنش به اظهارات کارتر نوشت: حتي اگر ارزيابي هاي وزير دفاع آمريکا درست باشد، اين واشنگتن است که بايد در اين زمينه سرزنش شود.

وي افزود: مربي نظامي وظيفه دارد که هنگام آموزش به نيروها روحيات فردي را که آموزش مي دهد شناسايي کند، و در صورتي که بي اردگي و بزدلي در نيروها ببيند، آن را شناسايي کند و اين مساله، وظيفه مربي ها و مستشاران آمريکايي است.

روزنامه المستقبل العراقي در اين زمينه نوشت: کميسيون امنيت و دفاع ملي در مجلس، دوشنبه شب اسامي فرماندهان نظامي را که در جنگ با داعش عقب نشيني کرده اند از دولت عراق درخواست کرد.

روزنامه عراقي الزمان و روزنامه الثوره السوريه نيز اظهارات بايدن را تلاشي آمريکايي براي اطمينان بخشي به العبادي رئيس جمهور عراق دانستند.
*العالم