کد خبر: ۸۷۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۹۰۴

فهرست اسرائیل برای آمریکا: اگر می خواهید با توافق هسته ای ایران موافقت کنیم، باید این موارد را انجام دهید!

مسئولان نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی پیش بینی می کنند آمریکا با کمکهای نظامی درخواستی از جانب تل آویو در قبال امضای توافقنامه احتمالی هسته ای با ایران سخاوتمندانه برخورد کند.
یدیعوت احارونت نوشت: مسئولان نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی پیش بینی می کنند آمریکا با کمکهای نظامی درخواستی از جانب تل آویو در قبال امضای توافقنامه احتمالی هسته ای با ایران سخاوتمندانه برخورد کند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، روزنامه یدیعوت آحارونوت در مطلبی به قلم الکس فیشمن نوشت: موسسه دفاعی اسرائیل به منظور مقابله با توافق هسته ای با ایران فهرستی را تهیه کرده و مطالبات تل آویو از آمریکا را در خصوص توافق هسته ای مطرح کرده است.

منابع آگاه بر این باورند که اسرائیل خواستار افزایش قابل ملاحظه کمک های نظامی واشنگتن به این تل آویو است بگونه ای که این کمکها از سه ممیز یک میلیارد دلار در سال به چهار میلیارد افزایش یابد. این میزان شامل کمک های ویژه برای توسعه و ارتقای سامانه موشک گنبد آهنین، موشک انداز دیوید و موشک های أرو سه نمی شود.

اسرائیل به مقامات دولت آمریکا توضیح داده است که احتمالا توافق هسته ای با ایران در دو ماه آینده یا بیشتر به نتیجه خواهد رسید و تل آویو ، برای روز بعد از آن آماده می شود.

براین اساس،اداره طرح ها و نقشه ها در وزارت دفاع اسرائیل، طرحی موسوم به«مولفه های غرامت» آماده کرده و در آن فهرست بلند بالایی را برای تقویت امنیت اسرائیل درپی توافق هسته ای با ایران و نیز توافق های تسلیحاتی بین آمریکا، عربستان و کشورهای حاشیه خلیج (فارس) آورده است.

اعتبار توافق کمک نظامی چندین دهه ای آمریکا به اسرائیل در سال 2017 به پایان می رسد. تا همین اواخر، اسرائیل قصد داشت تا از دولت بعدی آمریکا که قرار است جایگزین باراک اوباما شود بخواهد توافق فعلی را تا ده سال دیگر تمدید کند.

در پرتو توافق های تسلیحاتی که آمریکا با کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان سعودی امضا کرده است، اسرائیل نیز در حال حاضر، طرح هایی را برای درخواست یک بسته کمکی بیشتر در چند ماه آینده آماده کرده است.

مقامات اسرائیلی بر این باورند چندین هفته بعد از امضای توافق با ایران، شورای امنیت سازمان ملل، تحریم های ایران را لغو خواهد کرد و بعد از آن پیش بینی می شود که اتحادیه اروپا نیز همکاری های گسترده ای با ایران برقرار کند. در حقیقت، برخی از کشورهای عربی به گونه ای رفتار می کنند که گویی توافق با ایران امضا شده است و به همین دلیل نشست های فشرده ای با مقامات ایرانی برای بحث درباره عادی شدن روابط برگزار می کنند.

از سوی دیگر، دولت آمریکا برای برداشتن تحریم های ایران توسط کنگره، کار آسانی پیش رو نخواهد داشت.

مسئولان نهادهای دفاعی اسرائیل پیش بینی می کنند دولت اوباما با درخواست های اسرائیل خیلی سخاوتمندانه برخورد خواهد کرد تا بتواند حمایت علنی این رژیم را در توافق هسته ای با ایران به دست آورد.