کد خبر: ۸۷۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۰۱

بزرگترين درياچه آب شيرين کشور در معرض بزرگترين تهديدات

  درياچه زيباي زريوار مريوان،به عنوان بزرگترين درياچه آب شيرين کشورمان اين روزها حال و روز خوشي ندارد.

شگفتي اين درياچه با وسعت سه هزار و دويست و نود و سه هکتار آن است که تمامي حجم آب آن از چشمه هاي زلال کف درياچه تامين مي شود و هيچ رودخانه اي به آن نمي ريزد اما در چند سال گذشته به دليل افزايش نيزارها و رسوبات اين درياچه در حال خشک شدن است.

درياچه زريوار مريوان اين نگين انگشتري غرب کشور ، به دليل گسترش روز افزون نيزارهاي اطراف آن وسعتش هر سال کاهش مي يابد و تبديل به خشکي مي شود.

نماينده مردم شهرستان هاي مريوان و سروآباد در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين مطلب که رشد نيزارها، ساخت و سازهاي غيرمجاز در اطراف درياچه و نبود مديريت واحد مهمترين مشکلات اين درياچه است، افزود: در حال حاضر اعتباراتي براي ساماندهي زريوار اختصاص يافته که جوابگو نيست و اين امر بر بحران درياچه زريوار مي افزايد.

کريميان افزود: نبايد گذاشت سرنوشت درياچه زريوار به درياچه اروميه تبديل شود و بعد به دنبال ارائه راه حل باشيم.

مديرکل محيط زيست استان کردستان گفت: درياچه زريوار جزو هشت تالابي است که سازمان حفاظت محيط زيست کشور براي آن برنامه ريزي هايي انجام داده است، اما واقعيت امر اين است که هزينه هايي که براي نجات بخشي و احياي اين درياچه صورت مي گيرد، در مقابل تبعات و پيامدهاي نابودي آن بسيار ناچيز است.

رياضي فر گفت: کارکردها و اهميت اين درياچه به اندازه اي است که مي توان گفت زندگي مردمان شهرستان مريوان با زنده ماندن يا نابودي اين درياچه گره خورده است.

يکي از اعضاي انجمن سبز چياي مريوان به هزار و پانصد هکتار نيزار و زمين هاي اراضي مرطوب اطراف درياچه نيز اشاره کرد و گفت: اين زمين ها در هر هکتار بيست تن مواد گياهي توليد مي کنند که سالانه سي هزار تن مواد گياهي به سمت درياچه گسيل مي شود که حجم بالايي است.

وي افزود: اين حجم زياد از مواد گياهي به رسوبات زيستي تبديل مي شود که رشد بيش از حد نيزارها را در پي دارد.

در حال حاضر نود و هفت گونه پرنده، سي و دو گونه پستاندار، سيزده گونه خزنده، يازده گونه ماهي و صد گونه گياهي در درياچه زريوار شناسايي شده است که مي توان در اين ميان به گياه گوشگ يا گوشت خوار که گونه اي ناياب در آسيا است اشاره کرد و در کنار آن گونه هاي ديگري نيز وجود دارند که طرحهاي مطالعاتي آن در حال انجام است.

بر اساس نتايج سرشماري هاي صورت گرفته امروزه پرندگان زيستگاه درياچه زريوار را ناامن مي بينند، به عنوان مثال پيشتر دست کم هزار فلامينگو به درياچه مي آمد، در سال گذشته فقط پنج عدد از اين پرنده در زريوار مشاهده شده است.

پليکان دو سال، قو نزديک به هفت سال و حواصيل کاکل دار ده سال است که در زريوار ديده نشده اند.

زيبايي هاي وصف ناپذير اين درياچه به گونه اي است که درياچه زريوار ساليانه پذيراي چند صد هزار نفر گردشگر از سراسر کشور و خارج از کشور است و اين نعمت خدادادي شهر مريوان را به قطب توريسم غرب ايران تبديل کرده است، اميد است با همت تمامي دست اندرکاران، حمايت هاي لازم از آن صورت پذيرد.
*باشگاه خبرنگاران