کد خبر: ۸۷۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۳۳

شرمن پس از ضرب الاجل توافق با ایران دولت آمریکا را ترک خواهد کرد

  وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته ای روز چهارشنبه گفت : وی قصد دارد کمی پس از ضرب الاجل تعیین شده 30 ژوئن برای حصول توافق نهایی در مذاکرات هسته ای با تهران از دولت خارج شود.

این سخنان شرمن بطور تلویحی بیانگر ماموریت وی در به سرانجام رساندن مذاکرات هسته ای و توافق با ایران است بطوری که روزنامه نیویورک تایمز می نویسد، بسیاری از جمهوریخواهان در کنگره وی را معمار طرحی می دانند که هدف آن بازداشتن کنگره از هرگونه رای مستقیم به یک توافق نهایی است.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز ، معاون وزیر خارجه امریکا در امور سیاسی روز چهارشنبه در دفتر خود گفت :' دو سال طولانی را پشت سر گذاشتم . '

با خروج شرمن ، تمام مقامات ارشدی که طی این دو سال با ایران مذاکره کرده اند از دولت خارج شده و این سوال را بوجود خواهند آورد که چه کسی فرایند پیچیده اجرای یک توافق را در صورت حصول آن تا ضرب الاجل تعیین شده هماهنگ خواهد ساخت .

ویلیام جی برنز سلف شرمن به عنوان مذاکره کننده اصلی و یک بازیگر کلیدی در گفت وگو های سال 2013 در باره شرمن گفت : وی رهبر گروهی بود که اکنون در گوشه و کنار بسیاری از آژانس ها پحش شده و از زمان شروع مذاکرات دو سال پیش تا حد قابل ملاحظه ای رشد کرده اند.

وی افزود : لحظات زیادی بود که دولت ما و شرکای مذاکره کننده ما در مسیرهای جداگانه با ایرانیان قرارداشتند و وی همواره کسی بود که اطمینان می داد اختلافی وجود ندارد.

نیویورک تایمز با اشاره به این که مسئولیتی که به عهده شرمن گذاشته شده به سختی می توان انجام داد، افزود : وی کمی پس از اعلام این تصمیم خود با کارکنانش راهی اتریش و سوییس شد تا سی امین سفر خود را به عنوان مذاکره کننده اصلی امریکا انجام دهد.

بنا بر این گزارش ، مهمترین کار شرمن طی پنج هفته آینده ارزیابی امکان رفع اختلافات با تهران است.

این روزنامه امریکایی نوشت : شرمن اغلب این مذاکرات را به دلیل مسائل پیچیده در هم تنیده اش با مربع روبیک مقایسه کرده و گفته است :' این مذاکرات به طور خارق العاده ای پیچیده است که شامل گفت و گو با کنگره ، مطبوعات ، شرکای مذاکره کننده ما و در نهایت پس از آن مذاکره با ایرانیان می باشد.

اوباما که امیدوار است حصول یک توافق بزرگترین میراث سیاست خارجه اش باشد در بیانیه ای گفته است که وی از ' مدتها پیش روی معجون هوش ، سرسختی و ایستادگی منحصر بفرد وندی شرمن حساب بازکرده است . '