کد خبر: ۸۷۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۷۵

هاینونن: آژانس در گذشته نیز با دانشمندان هسته ای ایران در تماس بوده است


 اولی هاینونن معاون پیشین مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که تا تابستان سال 2010 مسئول مستقیم بازرسی های هسته ای ایران بود، می گوید که آژانس مدام با دانشمندان هسته ای و مهندسان ایرانی در تماس بوده است.

به گزارش ایرنا، هاینونن افزود: این دانشمندان اتمی ومهندسان هستند که در مورد جزئیات فنی فعالیت های هسته ای کشورها اطلاع دارند و مسائل را برای بازرسان آژانس توضیح می دهند و آژانس بدون ملاقات با آنها اصولا نمی تواند وظیفه خود را انجام دهد.

او در ادامه گفت گو با بی بی سی افزود : علاوه بر فعالیت های جاری و اعلام شده ایران، آژانس برای درک فعالیت های اعلام نشده با دانشمندان اتمی ایران دیدار و گفت و گو کرده بود.

هاینونن درعین حال تأکید کرد که این گونه ملاقات ها امری کاملا عادی است و در مورد تمام کشورهای عضو معاهده منع گسترش سلاح های اتمی (ان.پی.تی) انجام می شود.

هاینونن می گوید که این ملاقات ها در زمان آقای احمدی نژاد با وجود این که سطح همکاری ایران با آژانس قدری کاهش یافته بود، صورت می گرفت.

وی گفت: نمایندگان آژانس در این دوره حتی با افرادی از نهادهای نظامی ایران هم دیدار داشتند.

هاینونن گفت: دسترسی کنترل شده به اماکن غیرهسته ای، در صورتی که آژانس دلایلی برای تردید در مورد آنها داشته باشد، بر اساس پادمان ها و پروتکل الحاقی پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: این امر چیز تازه ای نیست و آژانس قبلا هم با کشورهایی مثل آرژانتین، برزیل، کانادا، آلمان یا سوئیس برای رفع ابهامات و حل و فصل مسائل حقوقی گفت و گو کرده تا زمینه اجرای پادمان ها فراهم شود.

هاینونن اظهارکرد: بازرسی از اماکن غیر هسته ای در بعضی از این کشورها هم انجام شده است تا آژانس بتواند از ماهیت غیرنظامی فعالیت های هسته ای در آنها اطمینان یابد.