کد خبر: ۸۷۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۸۴

رایان کراکر: خطر تجزیه بیش از جنگ تمام عیار خاورمیانه را تهدید می کند

  سفیر پیشین امریکا در عراق با اشاره به اوضاع عراق نسبت به گسترش نفوذ داعش و رویکرد آمریکا در قبال آن، هشدار داد و گفت که خطر تجزیه بیش از جنگ کشورهای خاور میانه را تهدید می کند.

به گزارش ایرنا، رایان کراکر در پاسخ به پرسش توماس ریکس مبنی بر این که آیا وضعیت کنونی عراق اجتناب ناپذیر بود؟ افزود : نه، هر اقدامی تبعاتی دارد. با این حال، تبعات اقداماتی که صورت دادیم، بیش از تصور ما بود اما اقدام نکردن هم تبعاتی دارد. اقدام نکردن ما در سال 2011 ما را به اینجا رساند، البته منظور من بیشتر دست به اقدامی سیاسی نزدن است، تا اقدام نظامی.

وی در این مصاحبه که صدای امریکا آن را از نشریه فارین پالیسی نقل کرد، گفت : من در طول 40 سال گذشته دو چیز را در مورد خاورمیانه یاد گرفتم: اول این که خوب دقت کن درگیر چه چیزی می شوی و دوم این که در مورد راه حل برون رفت از آن نیز به همان اندازه دقت کن. شما تنها با خارج شدن از میدان جنگ، به جنگ خاتمه نمی دهید، بلکه میدان را به دشمنان خود واگذار می کنید.

او در پاسخ به پرسش دوم که آیا راهی برای ایالات متحده برای این وضعیت وجود دارد؟ گفت: تا آنجایی که می شود باید درگیر این ماجرا بود و آنچه را که در طول پنج سال گذشته باید مرتب انجام می دادیم را انجام بدهیم، یعنی تماس های تلفنی بین دو رییس جمهوری و نیز سفرهای مکرر وزیران خارجه و دفاع.

سفیر پیشین امریکا در افعانستان و عراق، همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا شاهد یک جنگ نیابتی در عراق هستیم، گفت: جنگ سرد جدیدی در خاورمیانه براه افتاده و سوریه و یمن هم صحنه اصلی آن است.

کراکر در ادامه گفت: سعودی ها حضور چندانی در عراق ندارند، زیرا آنها نخواستند مشروعیت دولت شیعه (بغداد) را بپذیرند. ما (ایالات متحده) هم به واسطه بی تفاوتی مطلقی که داریم، در عراق نیستیم.

وی در نهایت، بروز یک جنگ تمام عیار و گسترده در خاور میانه را رد کرد، اما هشدار داد که منطقه ممکن است با تهدید بدتری مواجه شود و آن تجزیه و پاره پاره شدن کشورهای خاور میانه است.