کد خبر: ۸۷۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۹
قوه قضائیه ترکیه علیه رئیس‌جمهوری اقامه دعوا کرد

جنجال بر سر کاخ سفید اردوغان


دویچه وله: پس از آنکه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در سال 2014 کاخ «آکسارای» را به‌عنوان محل اقامت جدید خود برگزید، روند انتقاد از او سیری صعودی گرفت. در فضای داخلی این کشور برخی ساخت این کاخ را بی فایده و هدردادن ثروت ملی می‌دانند و عده دیگری هم آن را متناسب با شان و جایگاه رئیس‌جمهوری ارزیابی می‌کنند. کاخ آکسارای (که به کاخ سفید معروف است) ۱۱۵۰ اتاق دارد و ۴۰۰ میلیون یورو هزینه ساخت آن شده است. با این حال، اکنون پای قوه قضائیه ترکیه هم به کاخ سفید باز شده است.

انجمن معماران ترکیه اعلام کرد که این کاخ در منطقه حفاظت‌شده ساخته شده و علیه آن به دادگاه اداری شکایت کرده است. دادگاه عالی اداری ترکیه رای داده که مقررات ویژه‌ای که ساخت این کاخ بر اساس آنها به جریان افتاده غیرقانونی بوده‌ و لغو می‌شوند. برخی کارشناسان معتقدند که این جنجال بی‌ارتباط با مبارزات انتخاباتی برای گزینش نمایندگان پارلمان ترکیه نیست.

در این مبارزات که به مراحل آخر خود نزدیک می‌شود. حزب عدالت و توسعه می‌کوشد در انتخابات که روز ۷ ژوئن برگزار می‌شود، به دوسوم کرسی‌های مجلس دست یابد تا با تغییر قانون اساسی نظام سیاسی ترکیه را به یک جمهوری ریاستی بدل کند. در این نظام رئیس‌جمهوری (اردوغان) دارای اختیاراتی وسیع خواهد بود و مجلس اختیارات کنونی خود را تا حدود زیادی از دست خواهد داد.

 حزب عدالت و توسعه می‌کوشد در این انتخابات که روز ۷ ژوئن برگزار می‌شود، به دوسوم کرسی‌های مجلس دست یابد تا با تغییر قانون اساسی نظام سیاسی ترکیه را به یک جمهوری ریاستی بدل کند. در این نظام رئیس‌جمهوری (اردوغان) دارای اختیارات وسیعی خواهد بود و مجلس اختیارات کنونی خود را تا حدود زیادی از دست خواهد داد.