کد خبر: ۸۷۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۵
تحرک آزادانه داعش بین سوریه و عراق

گلایه عراق از محافظه‌کاری نظامی آمریکا

 با وجود حملاتی که از سوی جنگنده‌های آمریکایی علیه مواضع داعش صورت می‌گیرد، اما این گروه همچنان در حال پیشروی است. مقام‌های آمریکایی می‌گویند اهداف داعش را از‌ترس اینکه مبادا غیرنظامیان کشته شوند، نمی‌توانند به درستی هدف قرار دهند.

به گزارش نیویورک‌تایمز «جنگنده‌های آمریکایی دارای دقیق‌ترین موشک‌ها با ضریب خطای اندکی هستند که تاریخ تاکنون به خود دیده است.» کشتن این غیرنظامیان بی‌گناه حربه‌ای تبلیغی به دست تروریست‌ها می‌دهد؛ حربه‌ای که نیویورک‌تایمز آن را «کودتای تبلیغی» می‌خواند، کودتایی که باعث واکنش سخت قبایل می‌شود؛ در شرایطی که اکنون نیازی جدی به کمک آنها است. بسیاری از فرماندهان عراقی و افسران آمریکایی می‌گویند در پیش گرفتن چنین «سیاست محتاطانه‌ای» یکی از دلایل پیشروی‌های داعش در عراق و سوریه است. چنین «احتیاطی» موجب شکایت مداوم مقام‌های عراقی شده که ایالات‌متحده در حملات هوایی خود «بیش از اندازه سیاست محتاطانه در پیش گرفته است.»

مقام‌های عراقی می‌گویند حملات هوایی محدود آمریکا باعث شده ستون‌هایی از خلافت خودخوانده در میدان جنگ «تحرکات آزادانه‌ای» داشته باشند. سرگرد محمد الدُلِیمی، افسر عراقی در استان الانبار، می‌گوید: «ائتلاف بین‌المللی علیه داعش با توجه به قابلیت‌های داعش روی زمین کار چندانی از پیش نمی‌برد و کمک چندانی ارائه نمی‌دهد.» این سرگرد عراقی با اشاره به از دست دادن بخش بزرگی از استان الانبار می‌گوید: «حملات هوایی آمریکا نتوانسته نیروهای ما را در برابر پیشروی‌های داعش توانمند سازد. ما بخش‌های زیادی در استان الانبار را به دلیل ناکارآمدی نیروهای ائتلاف از دست دادیم.»

نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «این احتیاط آمریکا از تجربه برمی‌خیزد. مرگ غیرنظامیان به دلیل حملات آمریکایی‌ها در جنگ‌های عراق و افغانستان خشم بسیاری را برانگیخته و همین یکی از دلایل‌تردید فعلی آمریکا در حمله به مواضع داعش در عراق و سوریه است.» فرماندهی مرکزی ارتش چند روز پیش اعلام کرد که نتایج یک تحقیق در مورد کشته شدن دو کودک در سوریه در ماه نوامبر نشان می‌دهد که احتمالا آنها با حملات هوایی آمریکا کشته شدند. به گزارش نیویورک‌تایمز «این اولین باری است که پنتاگون تلفات غیرنظامیان را از زمان آغاز حملات هوایی خود پذیرفته و مجموعه‌ای از حملات دیگر در حال بررسی است.»

دیده‌بان سوری حقوق بشر می‌گوید: بیش از 120 غیرنظامی در حملات هوایی نیروهای ائتلاف در سوریه کشته شده‌اند. با این حال، حامیان حقوق بشر در مورد تعداد کشته‌ها توسط جنگنده‌های آمریکایی آمار دیگری ارائه می‌دهند. به نظر می‌رسد داعش با پی‌بردن به محدودیت‌های رزمی آمریکا و هدف قرار دادن غیرنظامیان نهایت بهره را می‌برد.‌ تروریست‌های داعش با پناه گرفتن در میان غیرنظامیان دست به حمله علیه مواضع نیروهای دولتی (در عراق و سوریه) می‌زنند.

در عراق بیش از 80 درصد از حملات نیروهای ائتلاف در مناطق به شدت حساس مانند الرمادی و بیجی (که محل یک پالایشگاه مهم نفتی است) درحمایت از ارتش انجام می‌شود. بسیاری دیگر از این حملات بر «اهداف متحرک» مبتنی است و کاروان‌هایی از شبه‌نظامیان را که در حال حرکت هستند، مورد هدف قرار می‌دهد. نیویورک‌تایمز می‌نویسد اتفاقا «این کاروان‌ها یکی از اولویت‌های آمریکاست با این حال، تقریبا فقط یکی از چهار حمله هوایی متوجه این کاروان‌ها می‌شود.» سایر ماموریت‌های تهاجمی به گونه‌ای بوده که باعث شده به دلیل وجود قواعد سفت و سخت برای ممانعت از هدف قرار دادن غیرنظامیان بسیاری از این جنگنده‌ها بدون هیچ عملیاتی به آشیانه بازگردند.

در سوریه هم ایالات‌متحده ظرفیت محدودی برای جمع‌آوری اطلاعات و هدف قرار دادن مواضع داعش دارد؛ هرچند در ماه جاری یورش کماندوهای آمریکایی موجب کشته شدن «امیر مالی» داعش در امور نفت و گاز در سوریه شد. در روزهای اولیه حملات، بسیاری از مواضع، پایگاه‌ها، مراکز فرماندهی، زرادخانه‌های داعش و غیره هدف قرار گرفت؛ اما فرآیند تایید اهداف باعث ناامیدی و سرخوردگی چندین فرمانده شده است. یکی از خلبانان آمریکایی که در حملات به سوریه حضور داشته در ایمیلی به نیویورک‌تایمز می‌گوید: «ما برای مبارزه با این آدم‌ها پرواز نمی‌کنیم. ما مواضع و مراکز اصلی آنها در رقه را هدف قرار نداده‌ایم.

تمام جاده‌های بین سوریه و عراق هنوز دست نخورده است و نیروهای داعش به راحتی عبور و مرور می‌کنند.» البته‌تردیدی نیست که این حملات هوایی با انجام 4200 سورتی پرواز، ریختن 14 هزار بمب و کشتن 12500 تکفیری و کمک به ارتش عراق برای بازپس‌گیری 25 درصد از سرزمین‌های تصرف شده به دست داعش، دستاوردهایی داشته است. مقام‌های آمریکایی می‌گویند نیروهای خلافت خودخوانده بسیار انعطاف‌پذیر و سازگارند. آنها بیش از همیشه در میان غیرنظامیان پناه می‌گیرند. فرماندهان داعش دائم در حال تغییر روش‌های ارتباطی خود هستند تا شناخته نشوند. آنها از توفان شن به نفع خود بهره می‌برند. به گزارش نیویورک‌تایمز، هرگاه توفان شن روی می‌دهد، فرصت برای پیشروی داعش و وارد آوردن ضرباتی بر ارتش عراق پدید می‌آید.

عقب‌نشینی‌های داعش در الانبار
با وجود «سیاست محتاطانه» دولت آمریکا در هدف قرار دادن داعش اما به نظر می‌رسد ارتش عراق و نیروهای داوطلب مردمی (حشد شعبی) توانستند بخش‌هایی از الرمادی را از داعش بازپس بگیرند. به گزارش نیویورک‌تایمز، عملیات برای قطع مسیرهای ارتباطی و محاصره شهر از شمال شرق از سوی واحدهای مردمی «رهبری، مدیریت و اجرا» می‌شود. این گزارش در ادامه به نقل از احمد الاسدی، سخنگوی واحدهای مردمی، می‌افزاید؛ «هماهنگی و همکاری» با سایر نیروهای نظامی در این عملیات وجود دارد.

بسیاری از خبرگزاری‌ها می‌گویند نیروهای ارتش، عشایر و نیروهای مردمی عراق از روز سه شنبه عملیات نظامی خود را برای آزادسازی استان الانبار آغاز کردند. آنها در نخستین روز این عملیات ده‌ها داعشی را از پای درآورده، 42 تن از آنها را به اسارت گرفته و تمامی خطوط امدادرسانی به داعش در جنوب الرمادی را قطع کردند. وزارت دفاع عراق اعلام کرد که عملیات بزرگ آزادسازی استان الانبار با هماهنگی خوبی میان نیروهای مشترک عراق آغاز شده و نیروهای مردمی از تمامی محورها داعش را محاصره کرده‌اند.

با این حال، استیو وارن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تاکید کرد که مشاوران آمریکایی در عراق با دادن مشورت به نیروهای عراقی در آزادسازی الانبار نقش دارند و به این نیروها برای حمله جدی به داعش کمک می‌کنند. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق تاکید کرده که الانبار به زودی آزاد خواهد شد. العبادی همچنین با «بعید دانستن» تقسیم عراق تصریح کرد که گسترش داعش در اکثر مناطق عراق به همبستگی و وحدت عراقی‌ها منجر شده است. احمد الاسدی می‌گوید: سلاح‌های جدید و پیشرفته‌ای به دست نیروهای عراقی رسیده و آنها آماده شکست داعش در الانبار هستند.

*دنیای اقتصاد