کد خبر: ۸۷۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۸۵

اتفاق عجيب در فروش بليت هواپيما به خارجي‌ها

  سايت ايرلاين ايراني در فروش بليت به مسافران در خارج از کشور از شيوه متفاوتي بهره مي‌برد و در سايتي که مي‌تواند مشتريان خارجي نيز داشته باشد، اعلام نرخ بليت به ريال است.

به تازگي 9 فروند ايرباس با ميانگين عمري پايين‌تر از ديگر هواپيماهايي که وارد کشور مي‌شوند، به ناوگان هوايي ايران پيوستند. هواپيماهايي که براي پروازهاي مسيرهاي طولاني مناسب هستند. اين اتفاق بزرگ به ايراني‌هاي خارج از کشور افزايش تعداد پرواز و افزايش روزهاي پرواز به ايران را نويد داد تا براي استفاده از يک ايرلاين ايراني حق انتخاب روزهاي متفاوتي را در هفته داشته باشند. اما استفاده از امکان ايجاد شده هنوز کاستي‌هايي دارد که شايد مانع از جذب مسافران شود.

از چند ماه گذشته، سايت شرکت هواپيمايي ماهان، چند مسير پروازي جديد به فهرست مسيرهاي پروازي خود افزود. بعد از آن بود که خبر خريد ايرباس‌ها رسانه‌اي شد. يکي از اين مسيرها ، ميلان در ايتالياست. تا پيش از اين تنها يک بار در هفته، هر جمعه يک پرواز از تهران به ميلان و برعکس انجام مي‌شد. با توجه به تعداد بالاي دانشجويان ايراني در شمال ايتاليا و نيز ديگر شهروندان ايراني اين پرواز پاسخگوي تقاضاي مسافرها براي بليت نبود و سهم بسياري از اين بازار نصيب ايرلاين‌هاي خارجي مي‌شد.

براي تابستان امسال و تعطيلي دانشگاه‌ها پرواز جمعه‌هاي شرکت هواپيمايي ايران اير، به تعداد زيادي از کساني که خواهان پرواز با اين ايرلاين بودند، اعلام کرده است: «متاسفانه جا نداريم». به اين ترتيب تهيه بليت از خارجي‌ها انجام شد. اما حالا ماهان مي‌تواند به بازار پرواز با ايرلاين‌هاي ايراني رونق دهد. البته طبق اعلام شرکت ماهان آغاز پروازهاي اين شرکت به ميلان از 27 خرداد ماه جاري خواهد بود.

حدود سه هفته به آغاز فعاليت اين مسير پروازي جديد باقي مانده است، اما به نظر مي‌رسد امکان خريد اينترنتي براي شهروندان ساکن خارج از کشور وجود ندارد. با توجه به اصل اساسي و رقابتي شناورسازي نرخ بليت و اهميت ايجاد شرايط انتخاب تاريخ سفر براي مسافر با توجه به نرخ بليت در هر روز، مي‌توان گفت سايت ايرلاين ماهان براي پروازهاي بين‌المللي با استانداردهاي جهاني فاصله بسيار دارد.

اگر به دليل اين نقص از خريد آنلاين بگذريم، دو راه براي خريد بليت وجود دارد. نخست اينکه بايد يک نفر در ايران از دفاتر نمايندگي ماهان يا آژانس‌هاي مسافرتي بليت را تهيه کند. در اين شکل، هماهنگ کردن تاريخ صندلي خالي با قيمت مناسب مسافر يکي از مشکلاتي است که پيش مي‌آيد.

راه دوم براي خريد بليت از مبدا ميلان مراجعه به دفتر نمايندگي ماهان در اين شهر است. از آنجايي که هزينه رفت و آمد از ديگر شهرها به شهر ميلان براي خريد حضوري بليت گران تمام مي‌شود، خريد اينترنتي مي‌تواند بدون صرف وقت و هزينه آسان‌ترين راه باشد و اين يعني خريد بليت از ايرلاين‌هاي خارجي.

سايت شرکت هواپيمايي ماهان به دو زبان فارسي و انگليسي به مراجعه‌کنندگان سرويس مي‌دهد. در صفحه خريد بليت، بايد تاريخ پرواز را وارد کرد و در صورت انجام پرواز در آن روز و نيز وجود صندلي خالي ، قيمت بليت، زمان پرواز و طول مدت پرواز اعلام مي‌شود. آنچه بسيار عجيب به نظر مي‌رسد اعلام نرخ بليت به ريال است. در سايت پروازهاي بين‌المللي که مي‌تواند مشتريان خارجي نيز داشته باشد، اعلام نرخ بليت به ريال مشکل‌ساز است. مراجعه کننده خارجي بايد ريال را به يورو تبديل کند. اما مرجع نرخ يورو براي اين دست از مشتري‌ها کجاست؟ به ويژه آن گروه از مشتري‌هايي که براي اولين بار ايران مقصد سفرشان است.

اين درحاليست که نرخ بليت پرواز هاي خارجي ايرلاين‌هاي ايراني به يورو و دلار و البته ثابت است. پس از نوسان نرخ ارز، سه سال پيش نحوه قيمت گذاري بليت پروازهاي خارجي در ايران تغيير کرد. به اين سبب در طول هفته با توجه به نوسان نرخ ارز ، قيمت بليت به ريال تغيير مي کند. يعني شرکت‌هاي هواپيمايي ايراني دو بار در هفته، روزهاي يک شنبه و چهار شنبه نرخ ارز که سايت ايران اير به عنوان مرجع اعلام مي‌کند را در محاسبه نرخ بليت مسيرهاي بين‌المللي به دلار يا يورو محاسبه کرده و با احتساب تمام موارد، قيمت نهايي را به مشتري که از ايران خريد مي‌کند، اعلام مي کنند. اما اين پيچيدگي در مواردي که قرار است بليت از خارج از کشور خريداري شود وجود ندارد. مي‌توان همان نرخ ثابت را در سايت اعلام کرد.

مشتري با مقايسه نرخ بليت شرکت‌هاي هواپيمايي مختلف آن مورد که به صرفه‌تر است را انتخاب مي‌کند. مقايسه ريال با يورو نيازمند تبديل اين دو واحد پولي است. پروسه‌اي که بي‌دليل بايد طي شود و همين مي‌تواند ميل مسافر به سايت ايرلاين‌هاي خارجي را افزايش دهد.

شايد توجه به اين چنين نکات ساده‌اي است که مي‌تواند در جذب مسافر به پروازهاي ايراني و افزايش سهم ايران در بازار حمل‌و‌نقل هوايي کمک کند.
*اقتصاد نيوز