کد خبر: ۸۷۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۸

کنترل آثار رواني گراني بنزين بر بازار/ قائم‌مقام وزير صنعت: فعلا افزايش قيمت نداريم

  قائم‌مقام وزير صنعت از کنترل بازار به منظور جلوگيري از گرانفروشي‌هاي احتمالي ناشي از جو رواني گراني بنزين خبرداد و گفت: افزايش نرخ بنزين نه به صورت واقعي بلکه به لحاظ رواني در قيمت کالاها اثرگذار است.

مجتبي خسروتاج با تاکيد بر اينکه بازار را به لحاظ گراني‌هاي رواني ناشي از افزايش قيمت بنزين کنترل خواهيم کرد، گفت: برخي از اقلام و کالاها در اقتصاد وجود دارند که آن اندازه که اثر رواني و جو رواني بر قيمت کالاها ايجاد مي‌کنند، دلايلي که بتواند در قيمت تمام شده ساير محصولات اثر داشته باشد را ندارد. يکي از اين کالاها، بنزين است که به لحاظ رواني مي‌تواند بر روي قيمت کالاها اثرگذار باشد، اما افزايش قيمت ناشي از بالا رفتن نرخ بنزين، واقعي نيست و در واقع، اثري ندارد.

قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: در مجموع بنزين در قيمت تمام شده محصولات يک واحد صنعتي نقش عمده‌اي ايفا نمي‌کند در حالي که بنزين مورد مصرف خودروهاي سواري است و مي‌تواند در هزينه‌هاي حمل و نقل و جابجايي مسافر اثرگذار باشد ولي در قيمت کالاهاي مورد نياز مردم، اثر مستقيم ندارد و به نظر مي‌رسد برخي مي‌خواهند از بي اطلاعي مردم سوءاستفاده کنند و اين امر، اثر رواني بر قيمتها در بازار دارد.

وي تصريح کرد: آنچه که در بخش قيمت کالا ناشي از گراني نرخ سوخت مي‌تواند موثر باشد، گازوئيل است که به همين دليل دولت با دقت نظر خاصي، تنها ۵۰ تومان افزايش قيمت را مصوب کرده است و افزايش قيمت از ۲۵۰ به ۳۰۰ تومان، اثر زيادي ندارد. البته بايد سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان اثرات اين افزايش نرخ را در افزايش قيمت حمل و نقل که به نوعي در قيمت تمام‌شده برخي کالاها موثر است، محاسبه کند، اما به هرحال افزايش قيمت گازوئيل با تاخير به افزايش قيمت کالاهاي توليدي و صنعتي مي‌انجامد؛ پس فعلا افزايش قيمت نداريم.

خسروتاج معتقد است آن اندازه که بنزين اثر رواني در جامعه دارد، تاثيري در افزايش قيمت کالاها ندارد ولي گازوئيل اثرگذار است؛ بنابراين دولت با اين نگاه، قيمت را متعادل افزايش داده است. در اين ميان، اگر قرار باشد که با قاچاق گازوئيل مقابله شود، اصلاح قيمت بايد بيش از اين باشد، اما به دليل آثار تورمي احتمالي، از اين موضوع خودداري شده است.

به گفته وي، بازار بايد با افزايش توليد در رشته‌هاي مختلف توليدي و صنعتي، کنترل شود، چراکه به هر اندازه که توليد اضافه شود، از افزايش قيمت جلوگيري خواهد شد، به همن دليل سياست افزايش توليد در رشته‌هاي مختلف صنعتي در دستور کار قرار گرفته و قرار است در بخش‌هايي که تقاضاي بازار داخلي کم است، توسعه صادرات صورت گيرد و تنظيم بازار را با مکانيزم تعادل عرضه و تقاضا پيش بريم اما به هرحال بازار را کنترل خواهيم کرد تا اثر رواني افزايش قيمت بنزين، منجر به افزايش رواني قيمت‌ها نشود.

*مهر