کد خبر: ۸۷۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۲۸
نشریه فرانسوی اکسپرسیون:

این روزها حسن روحانی به چه می اندیشد؟

اخیرا رئیس جمهور حسن روحانی بر لزوم «آزاد سازی» اقتصاد ایران از تحریم های بین المللی که کشورش را تحت تاثیر قرار داده است،با این تعبیر که تحریم های بین المللی «بخش نفتی» و نیز «بانک ها و روابط بانکی» را اشغال کرده است، تاکید کرد.

نشریه فرانسوی اکسپرسیون نوشت: دیروز رئیس جمهور حسن روحانی بر لزوم «آزاد سازی» اقتصاد ایران از تحریم های بین المللی که کشورش را تحت تاثیر قرار داده است،با این تعبیر که تحریم های بین المللی «بخش نفتی» و نیز «بانک ها و روابط بانکی» را اشغال کرده است، تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، روحانی در سخنرانی که از تلویزیون دولتی پخش شد، اظهار نمود: «ما باید دست به دست هم دهیم و سرزمین اقتصادی خودمان را که توسط کشورهای گروه 1+5 و شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور ناعادلانه اشغال شده است، آزاد کنیم.» بین سال های 2006 و 2010 شورای امنیت شش قطعنامه را تصویب کرد که جهار قطعنامه آن مربوط به تحریم ها علیه برنامه هسته ای و بالستیکی ایران است. تهران که متهم است تحت پوشش برنامه هسته ای بحث برانگیزش قصد دارد مجهز به بمب هسته ای شود، این اتهامات بی اساس را رد و اعلام کرد که فعالیت های هسته ای اش ماهیت غیرنظامی دارد.

از سال 2012 تا کنون امریکا و اتحادیه اروپا نیز مجموعه ای از تحریم های یک جانبه را که به طور ویژه بخش های انرژی و بانکی این کشور را هدف قرار می دهد، به اجرا درآورده است. صادرات نفت ایران که به بیش از نصف کاهش یافت، از 2 میلیون بشکه در روز به 3/1 میلیون بشکه در روز رسید، و ایران از شبکه جهانی مبادلات بانکی سویفت جدا شد.

روحانی که به مناسبت سی و سومین سالگرد آزادی شهر خرمشهر،که یک پیروزی در جنگ ایران و عراق (1980-1988) محسوب می شود ، سخنرانی می کرد، با تاکید بر آن گفت: «ما نمی توانیم پول ارسال و دریافت کنیم. گویی که این امر مانع از جریان خون در رگ های ماست.»

 رکن الدین جوادی، معاون وزیر نفت، به تازگی اظهار نمود ایران امیدوار است که در یک مهلت سه ماهه با امید به توافق نهایی در خصوص برنامه هسته ای تهران، صادرات نفت خام خود را به سطح قبل از تحریم ها برساند. او در حاشیه کنفرانس کوالالامپور به خبرگزاری رویترز گفت: «ما امیدواریم بتوانیم سطح صادرات را به قبل از تحریم ها برسانیم.» او تاکید کرد: «آری، حدود 5/2 میلیون بشکه در روز.» ایران و قدرت های بزرگ گروه 1+5 بیشتر از 20 ماه پیش تا کنون می کوشند تا درباره توافقی مذاکره کنند که ماهیت منحصراً مسالمت آمیز برنامه هسته ای تهران را تضمین کند و در ازای آن تحریم های بین المللی را لغو شود. آنها در دوم آوریل یک توافق اصولی را امضاء کردند که راه را از آن زمان تا سی ام ژوئن برای توافق نهایی باز کرد. توافق موقت که در لوزان امضاء شد به مذاکره کنندگان امکان می دهد تا سی ام ژوئن به توافق نهایی برسند و راه را برای لغو تحریم های اعمال شده بر تهران باز کند.

این تحریم ها از سال 2012 تا کنون موجب کاهش بیش از نیمی از صادرات نفت خام ایران یعنی حدود یک میلیون بشکه در روز به طور عمده به مقصد آسیا شده است. روز جمعه جلسه مذاکرات بین کارشناسان سیاسی و فنی دو طرف برای تهیه متن توافق در وین پایان یافت و مذاکرات باید فردا در پایتخت اتریش از سر گرفته شود.