کد خبر: ۸۷۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۳

ادامه رایزنی های هسته‌ای در وین

 رایزنی‌های هسته‌ای در راستای ادامه نگارش پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در 2 سطح معاونان و کارشناسان امروز (پنجشنبه) نیز در هتل پله کوبورگ شهر وین در جریان است.

به گزارش فارس، امروز (پنجشنبه) رایزنی‌های هسته‌ای در راستای ادامه نگارش پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در هتل پله کوبورگ شهر وین در جریان است و قرار است رایزنی‌های دوجانبه و سه‌جانبه با حضور معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شود.

معاونان ظریف و موگرینی دیروز (چهارشنبه) طی سه نوبت و در حدود 6 ساعت به رایزنی و گفت‌وگو پرداختند.

کارشناسان دو طرف نیز طی دو روز گذشته (سه‌شنبه و چهارشنبه) چندین ساعت رایزنی کردند.

قرار است این رایزنی‌ها امروز صبح نیز در وین ادامه یابد.

آنگونه که سید عباس عراقچی عنوان کرده بود احتمالا سایر اعضای 1+5 نیز به این رایزنی‌ها بپیوندند.

رایزنی‌ها در وین تا جمعه ادامه دارد و قرار است محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا نیز روز شنبه در ژنو دیدار کنند.

ظریف پس از سفر به عمان و کویت در حال حاضر در آتن پایتخت یونان به سر می‌برد.

پس از آنکه وزرای خارجه ایران و 6 کشور (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی وقت اتحادیه اروپا در سوم آذر ماه 1392 پس از چند روز رایزنی در شهر ژنو به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک»

در خصوص حل موضوع هسته‌ای ایران دست یافتند و این توافق در سی ‌ام دی ماه همان سال وارد مرحله اجرا شد، انجام مذاکرات به منظور حصول توافق جامع از اواخر بهمن ماه در شهر وین آغاز و پس از آن چندین دور رایزنی برگزار شد که 28 تیر ماه 1393 این توافقنامه به مدت 4 ماه تا سوم آذر ماه 1393 تمدید شد.

در سوم آذر ماه 1393 و پس از چند روز مذاکره فشرده در شهر وین به دلیل اختلافات موجود بر سر راه حصول توافق جامع، دو طرف این مذاکرات را برای هفت ماه (دهم تیر ماه 1394) تمدید کردند و پس از آن رایزنی‌هایی در ژنو، مونیخ، مونترو، زوریخ، استانبول و لوزان برگزار شد.

در لوزان 2 و پس از 9 روز رایزنی فشرده، دو طرف به راه‌حل‌هایی در راستای حصول توافق دست یافتند و بعد از آن اعلام شد که گفت‌وگوها برای نگارش متن برنامه جامع اقدام مشترک آغاز خواهد شد که در همین راستا رایزنی‌هایی از دوم اردیبهشت تا چهارم اردیبهشت ماه در شهر وین برگزار شد. پس از آن رایزنی‌ها در شهر نیویورک و در حاشیه کنفرانس بازنگری معاهده NPT از دهم تا هفدهم اردیبهشت ماه ادامه یافت و سومین دور این رایزنی‌ها از 22 تا 25 اردیبهشت ماه در وین و چهارمین دور نیز 30 اردیبهشت ماه تا اول خرداد ماه به مدت سه روز باز هم در وین برگزار شد.