کد خبر: ۸۷۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۲۵

تاثيرات مضر استرس بر معده

  آيا مي دنستيد استرس و اضطراب مي تواند پيامدهاي ناگواري براي معده شما داشته باشد؟
دکتر عليرضا خليليان، اظهار کرد: استرس مهم‌ترين عامل تحريک و ترشح هورمون‌هايي است که موجب التهاب معده و در نتيجه ورم معده مي‌شود.

وي تصريح کرد: احساس پري، درد، نفخ معده، سيري زودرس و حتي گاهي احساس گرسنگي بيش از حد از علائم اين بيماري محسوب مي‌شود.

خليليان افزود: گلوبوس يک احساس است که فرد به صورت اشتباه تصور مي‌کند که يک لقمه در گلويش گير کرده و هرچه قورت مي‌دهد هم از بين نمي‌رود، اما اين احساس بر اثر برگشت اسيد به داخل حنجره به وجود مي‌آيد.

اين فوق تخصص گوارش تصريح کرد: اين بيماري در همه سنين رخ مي‌دهد، اما شيوع آن در کودکان کمتر بوده و در بزرگسالان نيز شيوع آن در سنين ميانسالي است. زنان به علت زودرنج بودن‌شان بيشتر در معرض تحريک عصب معده قرار دارند.

وي گفت: براي درمان و تخفيف در علائم اين بيماري، در مرحله اول بايد از استرس و تشويش دوري کرد؛ چراکه يکي از فاکتورهاي مهم ايجاد بيماري استرس است. همچنين اين بيماري دوره درماني مشخصي ندارد. يکي از شايع‌ترين داروهايي که براي درمان تجويز مي‌شود قرص کلرديازپوکسايد به همراه داروهاي ضداسيد است.

خليليان اظهار کرد: افراد در صورت عدم درمان اين بيماري و قرار گرفتن در محيط پر استرس دچار مشکلات روده بزرگ مي‌شوند که در زنان با يبوست و در مردان با اسهال همراه است.

اين فوق تخصص گوارش در پايان توصيه کرد: بيماران از خوردن غذاهاي محرک، تند، ترش، شور و غذاهايي که سرعت تخليه معده را کم مي‌کند خودداري کرده و به جاي آن از مرباجات که سبب سرعت تخليه معده مي‌شود، استفاده کنند.