کد خبر: ۸۷۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۴۹

بيماري‌هايي که موز مي‌تواند درمان کند

  مزيت موز اين است که حاوي ترکيبات شيميايي نيست و عوارض جانبي داروها را نيز ندارد.

اين ميوه حاوي 3 نوع قند (فروکتوز، ساکاروز و گلوکز) است که انرژي را بالا برده و بدن را تقويت مي‌کند.بيماري‌هايي که با موز قابل درمان و بهبود هستند را در اينجا بخوانيد:

تباگر احساس مي‌کنيد بدنتان کمي داغ شده است موز را پوره کرده و ميل کنيد. البته حواستان باشد که در صورت تب شديد موز موثر نخواهد بود و حتماً بايد به پزشک مراجعه کنيد. اما براي تب‌هاي جزئي مي‌توانيد به اين ميوه اعتماد کنيد. در کشور تايلند خانم‌ها براي تقويت و کنترل دماي بدنشان هر روز موز مي‌خورند.

خستگي
اگر در اغلب مواقع احساس خستگي مي‌کنيد و تمرکزتان خدشه‌دار شده است به‌طور مرتب موز ميل کنيد تا انرژي‌تان بازگردد. به خاطر اينکه موز سرشار از کربوهيدرات‌ها، آهن و پروتئين‌ها است.

کم‌خونياگر آزمايش خون داده‌ايد و مشخص شده است کمبود آهن داريد حتماً موز را در برنامه‌ي غذايي روزانه‌تان بگنجانيد. اين ميوه براي درمان کم‌خوني بسيار موثر است. در واقع ميزان بالاي آهن موجود در اين ميوه باعث تحريک ترشح گلبول‌هاي قرمز خون شده و به تسکين و بهبود برخي علائم کم‌خوني کمک مي‌کند.

سوزش معدهاگر از سوزش و درد معده و روده رنج مي‌بريد کافي است به موز اعتماد کنيد. اين ميوه حاوي ترکيبات ضداسيد طبيعي است که نقش موثري در پانسمان طبيعي مشکلات معده دارد.

بيماري‌هاي قلبيشما بايد هميشه مراقب قلبتان باشيد تا خداي نکرده به مشکل برنخوريد. نتايج پژوهشي که در The New England Journal of Medicine به چاپ رسيده است نشان مي‌دهد که مصرف روزانه يک عدد موز باعث کاهش 40 درصدي خطر سکته‌ي قلبي مي‌شود.

افسردگيافسردگي تبديل به يکي از بيماري‌هاي رايج زمانه‌ي ما شده است که بايد با آن مقابله کرد. خوشبختانه موز سرشار از ويتامين B6 است و مي‌تواند حدود 25 درصد نياز روزانه‌ي ما به اين ويتامين را تأمين کند.ويتامين B6 نقش موثري در کنترل سيستم عصبي و خلق‌وخوي افراد دارد. به خاطر اينکه در توليد برخي از ناقل‌هاي عصبي مانند سروتونين نقش دارد. اما حواستان باشد که اين ميوه‌ي مفيد به‌تنهايي در رفع افسردگي معجزه نمي‌کند چون تمام ترکيبات موثر براي اين کار را ندارد. اما مي‌تواند در بهبود علائم اين مشکل موثر عمل کند.

براي افزايش اثرگذاري موز در بهبود افسردگي بايد آن را به همراه آب‌معدني‌هاي سرشار از منيزيم و غلات کامل ميل کنيد که حاوي تريپتوفان هستند و به بهبود خلق‌وخوي کمک زيادي مي‌کنند.

مشکلات رودهموز حاوي فيبرهاي محلول و غير محلول در آب است و اکثر اين فيبرها مي‌توانند روده را تحريک کنند. اما مزيت موز است که به‌خوبي حتي براي افرادي که داراي روده‌هاي حساس هستند قابل‌ مصرف است و تنها ميوه‌اي است که در صورت وجود مشکل ورم معده و روده تجويز مي‌شود. به خاطر اينکه تسکين‌دهنده است و باعث تقويت معده و روده مي‌شود. تنها مشکلي که امکان دارد موز براي برخي افراد ايجاد کند (نه براي همه) مشکل يبوست است. در اين صورت نبايد در مصرف آن زياده‌روي کرد و مصرف روزانه يک عدد موز کافي است.

سکته‌ي مغزي و پوکي استخوانسکته‌ مغزي و پوکي استخوان دو نمونه از بيماري‌هايي است که مي‌توان به‌سادگي از آن‌ها پيشگيري کرد. معمولاً در بدن همه‌ تعادل نامناسبي بين سديم و پتاسيم است. به خاطر اينکه مواد غذايي شور بيشتري مصرف مي‌کنيم. مازاد سديم (نمک) وارد شده به بدن باعث افزايش فشار خون و همچنيناحتباس آب بدن مي‌شود. پتاسيم يک ماده‌ي معدني ضروري براي کنترل فشارخون و پوکي استخوان است و مي‌تواند با اسيدي و دمينراليزه شدن استخوان‌ها مقابله کند.

به عقيده‌ي محققان پتاسيم باعث کاهش خطر سکته‌ مغزي نيز مي‌شود. خوشبختانه موز حدود 500 ميلي‌گرم پتاسيم به بدن مي‌رساند و حدود يک‌ ششم نياز روزانه به اين ماده‌ي معدني را تأمين مي‌کند. توصيه مي‌کنيم براي افزايش ميزان پتاسيم بدنتان از مصرف سيب‌زميني، اسفناج، عدس و آووکادو نيز غافل نباشيد.

موز براي ورزشکارانخوردن موز قبل از ورزش باعث افزايش انرژي ورزشکاران مي‌شود. اين ميوه حاوي قند و همچنين فيبرهاي غذايي مفيد است. اگر از موزهاي کاملاً رسيده استفاده کنيد انرژي‌تان را به مدت طولاني تأمين مي‌کند. بعد از ورزش نيز دريافت پتاسيم موجود در موز براي جبران پتاسيم ازدست‌رفته از طريق تعريقمفيد است. البته بهتر است موز را قبل از ورزش انجام دهيد به خاطر اينکه بعد از ورزش بدن بيش از غذا به مايعات نياز دارد. در نتيجه بهتر است بعد از ورزش بيشتر به سمت ميوه‌هاي آبدار برويد.

موز براي ترک سيگاربدون شک سيگار کشيدن مريضي نيست اما باعث ابتلا به انواع بيماري‌ها مي‌شود. اگر تصميم داريد سيگار را ترک کنيد اما نمي‌دانيد چگونه بهتر است به سراغ موز برويد. اين ميوه سرشار از ويتامين B و بخصوص B6 و B12 است. اين ويتامين‌ها در ترکيب با پتاسيم و منيزيم موجود در موز باعث مي‌شود که کمبود نيکوتين را کمتر احساس کنيد.

*باشگاه خبرنگاران