کد خبر: ۸۷۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۲۵

بهانه‌هاي واهي براي طلاق

  وقتي سرنوشت دو فرد، با پيوند مقدسي به نام ازدواج بهم گره مي‌خورد، پاي موضوعي به نام اهداف مشترک به ميان مي‌آيد و زوجين مي‌بايست براي دستيابي به اين اهداف برنامه‌ريزي کنند.

با شروع زندگي مشترک دو نفر در ابتدا به دليل علاقه‌اي که ميان آن‌ها حاکم است، از ابراز نظر شخصي خود، به خاطر طرف مقابل،‌ چشم مي‌پوشند که مبادا او را ناراحت کنند.

* درک متقابل بهترين راه حل سوءتفاهم‌ها
جداي از بحث عاطفه و محبتي که در ابتدا بين همسران وجود دارد، درک متقابل نيز مسئله‌اي با اهميت است. به تدريج پس از گذشت چند ماه از تب و تاب محبت‌هاي بي‌دريغ کاسته مي‌شود و هر يک از زوجين دوست دارد ديگري را براي رسيدن به خواسته‌هايش با خود همراه کند.

در اين ميان ممکن است طرف مقابل نظر موافقي با موضوع مورد علاقه همسر خود نداشته باشد که در صورت نداشتن مهارت ارتباطي درک متقابل به بروز رفتار نامناسب و ايجاد تنش و اختلاف بين زوجين منتهي مي‌شود.

به نقل از روزنامه مردم‌سالاري، زني با مراجعه به دادگاه خانواده از همسر خويش شکايت نموده و چنين گفته است: همسرم مرا به سينما نمي‌برد، طلاق مي‌خواهم!

دکتر عطاري مشاور خانواده در اين خصوص مي‌گويد: شايد در نگاه اول بهانه به سينما نبردن اين زن موضوعي ساده و سطحي به نظر برسد اما با کمي تأمل مي‌توان دريافت عدم توجه به خواسته‌ها و نيازهاي اساسي هر يک از زوجين مي‌تواند اين قبيل موضوعات پيش پا افتاده را به عنوان دستاويزي براي مطرح کردن عدم تحقق و ارضاي نيازهاي اساسي قرار دهد. وقتي همسران سرمايه‌گذاري عاطفي لازم را براي يکديگر لحاظ نکنند و در واقع براي هيجانات و احساسات يکديگر اهميتي قائل نباشند در موضوعات مختلف دچار عدم رضايتمندي خواهند شد که همين عدم خشنودي، جنبه‌هاي ديگر ارتباط زوجين را تحت تأثير خود قرار مي‌دهد.

* ذهن‌خواني غيرممکن است!
وقتي همسران از ابتدا، خواسته‌ها و علايق خود را با يکديگر مطرح نمي‌کنند، نبايد توقع داشته باشند که شخص موردنظر بتواند ذهن آن‌ها را بخواند و به عبارتي به غيب‌گويي مسلط باشد؛ زوجين مي‌بايست مهارت بيان احساسات و علايق خود به شيوه صحيح را ياد بگيرند و در واقع بتوانند خواسته‌هاي خود را در نهايت آرامش و احترام متقابل با يکديگر در ميان بگذارند.

همچنين وقتي زوجين خواهان آرامش واقعي هستند بايد بياموزند که هميشه تحقق تک تک علايق‌شان در زندگي مشترک ميسر نمي‌باشد و چه بسا پافشاري در به دست آوردن خواسته‌اي موجب از بين رفتن اين آرامش مشترک گردد. با کمي تفکر و صبوري مي‌توان براي علايق مشترک و همچنين براي خواسته‌هاي شخصي اولويت‌بندي منظمي داشت و به زباني ساده‌تر نخست بايد به تحقق اموري توجه کرد که آرامشي متقابل براي هر يک از زوجين به همراه داشته باشد.
*باشگاه خبرنگاران