کد خبر: ۸۷۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۸

پرداخت يارانه در مرز ۱۸۰ هزار ميليارد تومان/ معادل ۹ سال بودجه عمراني يارانه نقدي پرداخت شد

  مجموع يارانه نقدي پرداختي به مردم در بيش از چهار سال گذشته به مرز ۱۸۰ هزار ميليارد تومان رسيد که معادل کل بودجه عمراني دولت از سال ۸۵ تا ۹۳ است.

دولت دهم با پشتوانه مصوبه مجلس از آذرماه سال 89 اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها را با هدف کنترل مصرف حامل‌هاي انرژي و توزيع بهينه يارانه ها آغاز کرد که از همان ابتدا پرداخت نقدي 45500 توماني يارانه به ميزان برابر به تمام جمعيت 75 ميليون نفري با منتقداني همراه بوده که اين انتقادها در دولت يازدهم به اوج خود رسيد.

در پاسخ به اين انتقادها، مجلس شوراي اسلامي به پيشنهاد دولت يازدهم در قانون بودجه سال 93 تبصره‌اي گنجاند که بر اساس آن دولت مکلف به حذف يارانه پُردرآمد ها شد که اين مهم در سال گذشته هر چند کليد خورد ولي عملياتي نشد و مجموع حذف شدگان به 300 هزار نفر نرسيد.

درپي اصرار کارشناسان و مجلسي‌ها و همچنين کسري حدود 18 هزار ميليارد توماني يارانه ها، دولت در سال 94 روند حذف يارانه پُردرآمدها را با سرعت بيشتري در پيش گرفت و پيش بيني مي شود، در سال جاري يارانه نقدي 6 ميليون نفر حذف شود که صرفه‌جويي 3 هزار ميليارد توماني در پرداخت يارانه نقدي را به همراه خواهد داشت.

نگاهي به آمار پرداخت يارانه نقدي به بيش از 75 ميليون نفر در 53 ماه گذشته نشان مي دهد که اين رقم در ارديبهشت امسال به مرز 180 هزار ميليارد تومان رسيده است که تقريباً معادل 9 سال بودجه عمراني دولت از سال 85 تا 93 است.

بودجه عمراني در سالهاي 85 تا 93 به ترتيب 13 هزار ميليارد تومان، 14، 21، 20، 21، 29، 15، 22 و 26 هزار ميليارد تومان بوده است.

*تسنيم