کد خبر: ۸۷۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۵۹

آنچه در سفر جهانگيري به کردستان گذشت

 معاون اول رئيس جمهوري در سفري يک روزه پس از مطرح کردن مطالبات و نيازهاي توسعه‌اي استان در نشست‌هاي مختلف توسط استاندار کردستان، اعتبارات لازم براي اجراي چندين طرح توسعه‌اي به کردستان اختصاص داد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني استانداري کردستان، سفر يک روزه اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري به استان کردستان دستاوردهاي بسياري در حوزه‌هاي مختلف به دنبال دارد و طرح‌هاي زيادي براي توسعه استان کردستان به تصويب رسيد که مي‌تواند روند توسعه استان را تسريع بخشد.

سفر به شهرستان مريوان و بازديد از پايانه مرزي باشماق، ارتقا سطح گمرک مريوان از اداره به اداره کل، بازديد از روستاهاي حاشيه زريوار و ديدار و گفت و با مردم، بازديد از سد قوچم، افتتاح مجتمع کشت و صنعت برکت، شرکت در نشست بررسي مسايل استان کردستان و شرکت در نشست شوراي اداري از جمله برنامه‌هاي جهانگيري در اين سفر يک روزه به استان کردستان بود.

افزايش اعتبار چندين طرح بزرگ عمراني از جمله راه، راه آهن و فرودگاه، اعطاي تسهيلات ارزان قيمت، اختصاص اعتبار براي تامين آب شرب شهرهاي استان، توسعه دانشگاه‌ها، تصويب مشارکت بنياد برکت در طرح‌هاي استاني تنها بخش کوچکي از دستاوردهاي سفر جهانگيري به کردستان بود.

با توجه به اهميت استان کردستان براي دولت، شمار از زيادي از مسئولان حوزه اقتصادي و سرمايه‌گذاري در اين سفر با جهانگيري همراه بودند.

سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رييس جمهوري، چيت چيان وزير نيرو، رضا ويسه معاون هماهنگي و نظارت معاون اول، دژپسند معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي، سيد صفدر حسيني رييس صندوق توسعه ملي، محسن حاجي ميرزايي دبير هيئت دولت، معاون وزير جهاد کشاورزي، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، معاون وزير راه و شهرسازي، کشاورزيان رييس سازمان راهداري، کلانتري مشاور معاون اول رييس جمهوري، نوروزي مديرعامل بنياد برکت و شمار ديگري از مسئولان اقتصادي کشور در اين سفر آقاي جهانگيري را همراهي مي کردند.

بخشي از مهمترين دستاوردهاي سفر معاون اول رييس جمهوري به شرح زير است:

1-عمليات اجرايي کليه سدهاي در حال احداث استان تا پايان سال 95 به اتمام خواهد رسيد.

2- افزايش 300 ميليارد ريالي براي تکميل سد چراغ ويس در سال 94

3- اختصاص 400 ميليارد ريال براي تأمين آب شرب اضطراري شهرها و روستاهاي استان در سال 94

4- موافقت با پرداخت کامل اعتبار مورد نياز پروژه‌هاي رودخانه‌هاي مرزي در سال 94

5- بهره برداري از کليه سدهاي استان شامل آزاد، ژاوه، زيويه، سيازاخ، گاران، قوچم، چراغ ويس، عباس آباد و تلوار (به غير از تأمين آب شرب همدان) با هدف تأمين نيازهاي شرب، صنعت و کشاورزي استان کردستان انجام خواهد شد.

6- کليه نيازهاي استان در بالادست سد داريان (حوزه سيروان سردسيري) از طريق آب تنظيمي سد داريان تأمين خواهد شد.

7 – تخصيص 100درصد اعتبارات 550 ميليارد ريالي سد سيازاخ در سال 94

8 – تأمين اعتبار طرح جداسازي خط انتقال آب شرب سنندج از رقوم پايين‌تر سد قشلاق در قالب طرح آبرساني به سنندج ممکن خواهد بود.

9 – اختصاص رديف اعتبار ملي براي احداث سد شيخ بشارت بيجار و هم چنين پروژه‌هاي جداسازي آب شرب و کشاورزي پاياب سد قشلاق براي اخذ موافقت کميسيون ماده 215 با نظر مثبت از سوي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي اقدام خواهد شد.

10 – مقرر شد آب قابل انتقال از سد آزاد به سد قشلاق با ادامه سامانه و اجراي خط انتقال تا سد قشلاق و تصفيه‌خانه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملي عملياتي شود.

11 – افزايش 66 هزار هکتاري اراضي آبي استان توسط سازمان جهاد کشاورزي در راستاي تکميل شبکه‌هاي پاياب (در حال حاضر 113 هزار هکتار اراضي استان آبي است).

12 – تأمين هر اندازه آب مورد نياز براي صنعت استان

13 – تخصيص 100درصد اعتبارات سدهاي استان تا پايان سال مالي 93

14 – افزايش 350 ميليارد ريالي اعتبارات تکميل مجتمع‌هاي آبرساني روستايي

15- افزايش 40 ميليارد ريالي اعتبارات تجهيز و مديريت بحران و پدافند غير عامل شرکت آب و فاضلاب روستايي

16- پذيرش تا 100 طرح ديگر توسط صندوق توسعه ملي براي پرداخت تسهيلات با سود 12درصد ريالي در بخش صنعت، 10درصد ريالي در بخش کشاورزي و 4درصد ارزي با دوره بازپرداخت 2 سال بيشتر

17 – افزايش 400 ميليارد ريالي اعتبارات فرودگاه سقز، راه‌هاي سنندج ـ مريوان و سنندج ـ همدان

18 – افزايش اعتبار 700 ميليارد ريالي براي تسريع در تکميل قطعات حسين آباد ـ ديواندره (به طول 37 کيلومتر) و ديواندره ـ زرينه (به طول 27 کيلومتر) به عنوان قسمتي از کريدور مياندوآب ـ کرمانشاه حداکثر ظرف مدت 3 سال

19 موافقت با فاينانس تکميل راه آهن تهران ـ همدان ـ سنندج

20 – کمک 50 ميليارد ريالي به تجهيز راهدارخانه‌هاي استان

21 – تأمين اعتبار کامل احداث کنارگذر مريوان

22– صدور مجوز کميسيون ماده 215 در صورت مشارکت بخش خصوصي براي پروژه کنارگذر شرقي سنندج

23- حمايت معاونت محترم علمي و فناوري رييس جمهور از طرح‌هاي اجرايي در حوزه گياهان دارويي، کشاورزي و دامپروري

24- اعطاي تسهيلات از محل صندوق نوآوري و شکوفايي به شرکت‌هاي دانش‌بنيان استان بدون هيچ گونه محدوديت اعتباري

25- تأسيس نمايندگي صندوق توسعه فناوري پارک پرديس به مبلغ تنخواه اوليه 10ميليارد ريال

26- پرداخت 5درصد از مبلغ قراردادهاي انجام فعاليت تحقيقاتي و ارتباط با صنعت به دانشگاه‌ها از سوي معاونت محترم علمي و فناوري رييس جمهور

27- تجهيز و آماده‌سازي مراکز رشد دانشگاه‌ها و مؤسسات علمي از سوي معاونت محترم علمي و فناوري رييس جمهور.

28- معاونت محترم علمي و فناوري آمادگي آن را دارد که بودجه اي مجزا براي شرکت‌هاي وابسته به مرکز رشد را بنابر روال قانوني و براي شروع بکار در نظر گرفته و پرداخت نمايد.

29– اعلام آمادگي دولت براي تصويب منطقه آزاد تجاري ـ صنعتي شهرستان‌هاي مريوان و بانه که در حال طي مراحل تصويب است.

30– اعلام آمادگي دولت براي تصويب تخفيف سود بازرگاني و حقوق ورودي گمرک از مرزهاي استان نظير استان‌هاي جنوبي کشور با عنايت به تصويب آن در کميته ماده يک.

31– پذيرش طرح‌هاي سرمايه‌گذاري در استان کردستان با مشارکت بنياد برکت تا سقف 1200 ميليارد ريال.

32 – احداث يک باب مدرسه و يک باب کتابخانه در روستاي ينگيجه.

33 – اعلام آمادگي و موافقت معاون محترم وزير صنعت، معدن و تجارت و رييس هيئت عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران با تشکيل کنسرسيوم فولاد استان کردستان با محوريت آن سازمان و سرمايه‌گذاري در اجراي مطالعات اکتشافي معدني و توليد فولاد به ظرفيت دو ميليون تن در سال با هدف تکميل زنجيره فولاد استان کردستان.

34– اعلام آمادگي و موافقت معاون محترم وزير صنعت، معدن و تجارت و رييس هيأت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با حمايت از طرح هاي توليد قطعات خودرو در استان کردستان و مشارکت با بخش خصوصي به ميزان حداکثر 49 درصد در سرمايه‌گذاري و ارائه تضمين خريد قطعات توليدي از طرف آن سازمان و هم چنين اعلام آمادگي در خصوص مشارکت با سرمايه‌گذاران بخش خصوصي استان در اجراي طرح‌هاي داراي توجيه از نظر آن سازمان.

35– اعلام موافقت وزارت جهاد کشاورزي با واگذاري زمين محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي استان کردستان در بخش 10 شهري سنندج.

36- دستور پيگيري راه‌اندازي شعبه بانکي در مرز باشماق براي تسهيل مبادلات.

37– موافقت با توسعه ظرفيت‌هاي مرز باشماق براساس مطالعات جامع مرز رسمي.

38– کمک 40 ميليارد ريالي به تکميل سالن 6 هزار نفري سنندج.

39– کمک 20 ميليارد ريالي به تکميل مجتمع فرهنگي و هنري سنندج.

40– تکميل مجتمع پرورش ماهي ديوزناو از محل ماده 180 ملي (در اختيار سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور)

41– ارتقاء گمرک باشماق به اداره کل
*فارس