کد خبر: ۸۷۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۷۱

گزارشي از پيوستن نوجوانان سعودي به داعش

  جذب نوجوانان سعودي توسط «داعش» و پيوستن آنها به اين گروه تکفيري ناکارآمدي مراکز تربيتي و پرورشي عربستان در ايجاد آگاهي و بيداري در اين قشر از جامعه را برملا مي‌کند.

به گزارش وزارت کشور عربستان سعودي پس از عمليات تروريستي که منطقه «القديح» استان قطيف اين کشور شاهد آن بود، اعلام کرد که يکي از عاملان اين عمليات نوجواني 15 ساله بوده است.
در اين اطلاعيه آمده است که گروه تروريستي تکفيري «داعش» تلاش مي‌کند، از طريق شبکه‌اي اجتماعي اينترنتي کودکان عربستاني را جذب خود کند.

چرايي جذب نوجوانان عربستاني به داعش

اين موضوع نگراني‌ها و سوالات بسياري را در اذهان درباره دلايل و اسباب تمرکز داعش بر جذب کودکان و نوجوانان عربستاني و نقش موسسات و مراکز تربيتي و آموزشي و خانواده ايجاد کرده است؟

اگرچه پاسخ‌ صريحي براي اين سوالات وجود ندارد، اما رصد اين عوامل مي‌تواند، تاحدودي پاسخگوي آنها باشد، بويژه آنکه بخش قابل توجهي از جامعه عربستان را جوانان و کودکاني تشکيل مي‌دهند که در محيطي مملو از منازعات مذهبي و طايفه‌اي رشد مي‌کنند.

افزون بر آن اينترنت و پايگاه‌هاي اجتماعي آن نقش بزرگي را در دامن زدن و تعميق اين منازعات و درگيري‌ها ايفا مي‌کنند، به گونه‌اي که يکي از مهمترين ابزارهاي جذب نيرو در داعش همين پايگاه‌ها و صفحات اينترنتي هستند که کودکان بدون نظارت خانواده يا مدرسه ساعت‌ها وقت خود را صرف آن مي‌کنند.

در اين موارد خانواده‌ها زماني متوجه وخامت اوضاع مي‌شوند که فرزندشان آن سوي مرزها در صفوف داعش است و بايد آن را از دست رفته بدانند.

تاثير پايگاه‌هاي اينترنتي و بهره برداري داعش از آنها

کارشناسان تاکيد مي‌کنند که موفقيت داعش در جذب عناصر جديد به قدرت اين گروه در بهره‌برداري از پايگاه‌هاي اينترنتي بويژه صفحات اجتماعي و بازي با احساسات و اعتقادات مذهبي افراد جهت جذب جوانان و نوجوانان باز مي‌گردد.

هم اکنون اين پايگاه‌ها و صفحات اجتماعي اينترنتي تاثير بسياري بر شکل دادن به اعتقادات و باورهاي اين جوانان و کودکان دارند و به آنها القا مي‌کنند که داعش راه دستيابي آنها به شهادت و بهشت است.

تاثير محيط خانواده

جداي از آموزه‌ها و القاهاي داعش، اغلب نوجوانان و جواناني عربستاني که به داعش ملحق شدند، در محيط خانوادگي رشد و پرورش يافتند که به افکار و انديشه‌هاي اين گروه تکفيري ايمان و باور داشتند و يا يکي از اعضاي اين خانواده‌ها در صفوف بود.

کارشناسان تاکيد مي‌کنند که نفوذ داعش در هر کشوري ريشه در عوامل بسياري دارد که مهمترين آنها مشکلات و اختلالات اجتماعي و فرهنگي است و در اين بين وزارت آموزش و امور اسلامي در ايجاد بيداري و آگاهي درست مذهبي و افشاي ماهيت واقعي گروه‌هاي افراطي نقش مهمي مي‌کند.

عربستان بيش از هر کشور ديگري در معرض خطر

اين وضعيت براي کشوري همچون عربستان سعودي که 67 درصد جمعيت آن را جوانان تشکيل مي‌دهند و از حيث جمعيت جوان قرار گرفته در گروه سني زير 29 سال (13 ميليون نفر)، سومين کشور جهان شمرده مي‌شود، خطرناک‌تر از ديگر کشورهاست، بخصوص آنکه اغلب اين افراد با مشکلاتي مانند ناديده گرفته شدن و به حاشيه رانده شدن مواجه هستند.

براساس گزارش‌ها از ژانويه 2014 تا ژانويه 2015 حدود 2500 سعودي به صفوف داعش ملحق شده‌اند تا اين کشور در ميان کشورهاي عربي حوزه خليج فارس جايگاه اول را احراز کند. اين موضوع تاکيد مي‌کند که داعش به راحتي مي‌تواند، در نوجوانان زير 18 سال عربستاني نفوذ کند.

استفاده از ابزارهاي ديگر

تحليلگران همچنين به ابزارهاي جذب کودکان، نوجوانان و جوانان عربستاني توسط داعش نيز اشاره مي‌کنند که مهمترين آنها سرودهاي ديني و مذهبي و ويدئو کليپ‌هاي مختلف قرار داده شده در يوتيوب اشاره کرد که هدف تمام آنها زيبا جلوه دادن تصوير ارائه شده از داعش و بهبود وجه آن است و «ماهر مشعل الشويب» يکي از معروف‌ترين سرايندگان داعش سعودي است.

اما فضاي مجازي تنها ابزار داعش براي جذب جوانان و کودکان عربستاني نيست، بلکه تحرکاتي از سوي اين گروه در عربستان مشاهده شده است، به گونه‌اي که رسانه‌هاي اين کشور آگوست گذشته از بازداشت 8 سعودي در استان «تمير» خبر دادند که براي جذب کودکان به داعش فعاليت داشتند.

سست شدن پايه‌هاي خانواده در عربستان

به اعتقاد کارشناسان امور تربيتي مشکلات خانواده‌ها يکي از دلايل گرايش و جذب کودکان به داعش است. براساس اعلام وزارت دادگستري عربستان طي سال 2014 ميلادي 34 هزار مورد طلاق و 12 هزار مورد ازدواج در اين کشور ثبت شده است.

اين گزارش تاکيد مي‌کند که موارد طلاق طي سال 2014 در عربستان نسبت به سال گذشته حدود 850 مورد افزايش نشان مي‌دهد. همين موضوع موجب شده است، کارشناسان امور اجتماعي نسبت به رشد پديده طلاق در عربستان هشدار مي‌دهند.

پايگاه خبري «احرار حجاز» مي‌نويسد: هم اکنون 25 درصد ازدواج‌ها در عربستان به طلاق منتهي مي‌شود که بالاتر از ميانگين‌هاي جهاني است که بين 18 تا 22 درصد در نوسان است. ميزان طلاق در عربستان سعودي در مقايسه با 2 سال گذشته رشد 33 درصدي را نشان مي‌دهد.

به همين دليل کارشناسان نسبت به بازتاب فروپاشي خانواده‌ها، تنها به دليل طلاق هشدار نمي‌دهند، بلکه نسبت به شاغل بودن والدين و يا وجود اختلافات بين آنها با وجود زندگي زير يک سقف نيز هشدار مي‌دهند، چون در اين خانواده‌ها نظارتي بر رفتار اين کودکان وجود ندارد.

به گفته کارشناسان جاي برنامه‌هايي که آگاهي و بيداري اجتماعي و فردي را بالا مي‌برد و همچنين برنامه‌هاي تربيتي و آموزشي در رسانه‌هاي سعودي واقعا خالي است و جاي تمام اين برنامه‌ها را شبکه‌هاي ماهواره‌اي و اينترنتي پر کرده و اين موجب مي‌شود، کودکان و جوانان عربستاني به راحتي به دام شبکه‌هاي جذب نيرو براي گروه‌هاي تروريستي تکفيري بيفتند.

*فارس