کد خبر: ۸۷۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۷۴

عراقچي: اميدوارم موضوع «پي.ام.دي» حل شود/ ليست افراد و مراکز مشخص شده از سوي آژانس رد شد

فارس: معاون وزير خارجه ايران گفت: اميدوار هستم که راجع به حل موضوع پي.ام.دي که مسائل و ابهامات مربوط به گذشته است، بتوانيم به يک راه حل ديگري که دغدغه‌هاي موجود را برطرف کند برسيم، ايده‌هايي مطرح شده ولي هنوز ادامه دارد.

سيد عباس عراقچي معاون وزير خارجه کشورمان درباره نتايج نشست سه روزه وين گفت: ما در سه روز گذشته هم در سطح کارشناسي و هم در سطح معاونين مذاکرات را ادامه داديم، کار روي نگارش خود متن و ضمائم آن و بحث قطعنامه‌اي که شوراي امنيت بايد صادر کند، مشورت‌هايي داشتيم، همچنين روي عناصر و مولفه‌هاي آن صحبت کرديم و بتدريج متن را کامل‌تر مي‌کنيم.

وي افزود: البته هنوز ميزان اختلافات زياد است و اين اختلافات هم به مسائل محتوايي مربوط مي‌شود و هم به نحوه نگارش که همزمان در هر دو حوزه مذاکره صورت مي‌گيرد.

عراقچي در گفت‌وگو با خبرگزاري صدا و سيما با اشاره به اينکه در بعضي از بحث‌ها هنوز ما نسبت به راه حل اختلاف نظر داريم، اما بحث‌هاي مفهومي و بحث‌هاي محتوايي انجام مي‌دهيم، گفت: بعضي از مسائل است که راه حل‌ها پيدا شده و درباره نحوه نگارش آن بحث مي‌کنيم، اما بحث‌ها ادامه دارد و اميدواريم که به سرانجام برسد.

اين عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي ايران گفت: البته همانطور که بارها گفتيم آنچه از نظر ما يک سرانجام مطلوب به حساب مي‌آيد توافق خوبي است که خواسته‌هاي ما در آن رعايت شده باشد، اگر به اين توافق خوب برسيم خوب طبعاً مذاکرات به سرانجام خود رسيده است وگرنه، بحث‌ها ادامه پيدا خواهد کرد تا به آن نقطه برسيم.

عراقچي درباره جدول زماني همزماني رفع تحريم‌ها و اجراي تعهدات ايران نيز گفت: يکي از موارد اختلافي که هنوز به يک راه حل نهايي نرسيده است بحث همزماني فعاليت‌هاي دو طرف است که اگر ما به توافق برسيم طبعاً يکسري اقداماتي را طرف مقابل ما (1+5) بايد انجام دهند. در خصوص رفع و لغو تحريم‌ها و يکسري اقداماتي که ما بايد انجام دهيم. اينکه اين دو سري اقدام چگونه با هم همزمان مي‌شود يکي از مسائل اختلافي است.

وي افزود: روي اصل همزماني توافق وجود دارد و ماهيت اقدامات طوري است که همزمان شدن آنها مشکلاتي دارد که بايد به يک ترتيباتي برسيم که خواسته دو طرف رعايت شود. اين از مواردي است که هنوز روي آن کار مي کنيم.

معاون وزير خارجه افزود: هم به لحاظ محتوايي و هم به لحاظ شکلي، هنوز به يک راه حل دقيق نهايي نرسيده‌ايم، ولي يک ايده‌هايي مطرح شده که روي يکي از آن کار مي‌کنيم.

عراقچي در پاسخ به اين پرسش که آيا درباره عدم مجوز بازرسي از افراد و تاسيسات به طرف غربي واکنشي نشان داده‌ايد، گفت: اين ليست را مجموعه 1+5 با عنوان راه حلي براي حل موضوع «پي .ام.دي» به ما داده بود، موضوع پي.ام.دي موضوعي است که به گذشته مربوط مي‌شود و يکسري سوالاتي از گذشته وجود دارد که همينطور حل نشده و مبهم باقي مانده و براي حل اين سوالات راه حل‌هاي مختلفي تا کنون پيشنهاد شده است.

وي ادامه داد: يک راه حل که طرف مقابل ما مطرح کرد اين بود که ليستي از افراد و مراکز مشخص شود و آژانس بتواند به آنها دسترسي مديريت شده داشته باشد، دسترسي که اجازه کسب اطلاعاتي از محيط پيراموني به بازرس داده نمي‌شود و در يک محدوده کاملاً مشخصي، وظيفه‌اش را انجام مي‌دهد، اين ايده مطرح شده بود. اين پيشنهاد در تهران مورد موافقت واقع نشد، ما روي ايده‌هاي ديگر کار مي‌کنيم و به طرف مقابل هم صريح گفته‌ايم.

اين عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي ايران افزود: آنچه توسط مقام معظم رهبري بيان شد در عدم دسترسي به افراد براي مصاحبه و در عدم بازرسي و يا بازديد از مراکز نظامي، اين دستورالعمل بسيار جدي و قاطع ماست و به طرف‌هاي مقابل هم کاملاً منتقل شده که اين به هيچ وجه در دستور کار ما نيست.

وي ادامه داد: روي راه حل‌هاي جايگزين ديگري که نگراني‌هاي امنيتي و دغدغه‌هاي موجود را برطرف کند کار مي کنيم. اگر بتوانيم به راه حل‌ها برسيم، طبعاً اجرا خواهيم کرد وگرنه مذاکرات را ادامه مي‌دهيم تا به يک راه حل مقبول برسيم.

معاون وزير خارجه درباره واکنش‌هاي آمريکا و کشورهاي 1+5 گفت: اينها در مذاکرات طبيعي است و اين بار اول هم نيست، در طول 17 ماه گذشته مرتب از اين ايده‌ها بوده است، ايده‌هايي را که آنها مطرح مي‌کنند ما به تهران منتقل مي‌کنيم و مخالفت مي‌شود و ما به طرف مقابل منتقل مي‌کنيم و ايده‌هايي را ما مطرح مي‌کنيم، آنها مي‌برند در پايتخت‌هايشان بررسي مي‌کنند و مخالفت مي‌کنند.

عراقچي گفت: نه فقط درباره پي.ام.دي، راجع به همه مسائل ديگر، اگر اينطوري نبود که تا حالا به توافق رسيده بوديم. ما درباره همه مسائلي که روي ميز است کار سختي را در17 ماه گذشته انجام داديم و ساعت‌ها و بلکه هزاران ساعت مذاکره در خصوص راه حل‌هاي احتمالي، نحوه حل و فصل اين مسائل‌، براي ماه‌هاي متوالي اين راه حل‌ها بحث شده و به نتيجه نرسيديم تا کم کم بحث‌ها پخته شد. در لوزان در رابطه با عمده موضوعات روي ميز به راه حل‌هايي رسيديم که الان داريم آنها را نگارش مي‌کنيم.

وي افزود: بعضي از ديگر مسائل هست که هنوز به راه حل نرسيده‌ايم و روي راه حل‌ها کار مي‌کنيم. طبعاً پيشنهادات مختلفي ارائه مي‌شود و يا قبول مي‌شود، اصلاح مي‌شود، يا رد مي‌شود و يا تکميل مي‌شود. آنقدر مذاکره صورت مي‌گيرد تا به يک راه حل مقبول براي هر دو طرف برسيم.

معاون وزير خارجه گفت: اميدوار هستم که راجع به حل موضوع پي.ام.دي که مسائل و ابهامات مربوط به گذشته است، بتوانيم به يک راه حل ديگري که دغدغه‌هاي موجود را برطرف کند برسيم، ايده‌هايي مطرح شده ولي هنوز ادامه دارد.