کد خبر: ۸۷۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۰۵

زيباکلام: جمهوري خواهان و دموکراتها برسر ايران به مصالحه رسيده اند

 صادق زيباکلام، تحليلگر مسائل سياسي،درباره امضاي مصوبه اخير کنگره توسط اوباما به خبرنگار سياسي خبرگزاري آريا گفت: مصوبه کنگره که از سوي اوباما امضا شده است حسب قانوني است که مجالس قانونگذاري آمريکا تصويب کرده است ورئيس جمهور را مکلف مي کند توافق هسته اي با ايران را به استحضار کنگره برساند و آنها هم ظرف مدت مشخصي نظر خود را نسبت به آن اعلام کنند.مي توان گفت مصالحه اي است که ميان دموکراتها و جمهوري خواهان بر سر ايران صورت گرفته است.

وي افزود: ازآنجايي که جمهوري خواهان از اساس با توافق مخالف بودند يک مصالحه صورت گرفته است.زماني که اوباما اين مصوبه را امضا کرد گفت که خيلي در آن نوشته نشده است که حتما توافق به نتيجه مي رسد و در ده تيرماه حتما توافقي را که با ايران در لوزان انجام داديم حتما اجرايي و عملياتي مي شود. معني اين حرف اين نيست که ممکن است هنوز مسائلي باقيمانده باشد که ما مجبور شويم اين مسائل را در ماههاي آينده ادامه دهيم. اگر تا ده تيرماه به توافق نرسيم عملا مي توان مذاکرات را منتفي اعلام کرد. زيرا از نيمه دوم سال 94 آمريکا وارد مبارزات انتخاباتي مي شوند و عملا ديگر مسئله ايران خيلي نکته قابل توجهي در انتخابات نخواهد بود که جمهوري خواهان و دموکراتها بر سر آن رقابت کنند.

اين کارشناس درباره درخواست غرب براي انجام بازرسي هاي گسترده از سايتهاي هسته اي ايران اظهار داشت: مسئله که بوجود آمده به بازرسي ها و راستي آزمايي ها باز مي گردد بايد راستي آزمايي هايي صورت گيرد و آژانس از مناطق مختلف هسته اي در ايران بازديد کند و مشروط بر آنکه اين بازرسي ها نشان دهد که ايران حسب تعهدات خود عمل مي کند آنگاه وارد مرحله بعد يعني لغو تحريمها مي شويم. ايران مي گويد اجازه نخواهد داد از جاهايي که آژانس مي خواهد بازرسي به عمل آورد آژانس تنها مي تواند از فردو نطنز آب سنگين اراک يا راکتور تهران بازرسي انجام دهد. بازرسي هايي که غرب به دنبال آن است در چارچوب پروتکل الحاقي است. هر کشوري که پروتکل الحاقي را مي پذيرد تعهداتي را با خود به همراه مي آورد.
زيباکلام در پايان گفت :هر کشوري که عضو پروتکل الحاقي مي شود يک سري الزامات را مي پذيرد و از جمله مي پذيرد که آژانس بين المللي انرژي هسته اي اين حق را دارد که هر نقطه اي را بخواهد بتواند بازرسي کند و ما نمي توانيم از يک سو داوطلبانه پروتکل الحاقي را بپذيريم و از سوي ديگر بازرسي هاي آژانس را قبول نکنيم در اين صورت بايد اعلام کنيم که ملت ايران پروتکل الحاقي را نمي پذيرد. دولت جمهوري اسلامي رسما اعلام کرده که پروتکل الحاقي را پذيرفته است. از ده تير ماه که توافق لوزان نهايي مي شود در واقع پروتکل الحاقي را پذيرفته ايم حسب اين پروتکل بايد بازرسي هاي سرزده و بدون اعلان قبلي را نيز بپذيريم.