کد خبر: ۸۷۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۰۸۲

توضيحات «سيروس مقدم» در مورد «پايتخت ۴»/ سرنوشت «بيژن اشکور کيايي» در پايتخت

باشگاه خبرنگاران: مجموعه تلويزيوني «پايتخت ۴» به کارگرداني سيروس مقدم و تهيه کنندگي الهام غفوري داستاني ديگر از خانواده نقي معمولي را روايت مي‌کند که در ۲۶ قسمت در ماه مبارک رمضان روي آنتن شبکه يک خواهد رفت.

با شنيدن نام «پايتخت» ياد ايام نوروز و بابا پنجعلي و لهجه ي شيرين مازندراني و کارگرداني سيروس مقدم مي افتيم. فيلمسازي که توانست با ساخت سه سري از اين مجموعه ،علاقه مندان زيادي را در ايام نوروز همراه خود کند به طوري که در ايام عيد به هر خانه اي براي ديد و بازديد مي رفتيم راس ساعت ٢٢ پاي تلويزيون مي نشستند و از لحظه لحظه ي مجموعه لذت مي بردند و حتي تکه کلام هاي معروف کاراکترهاي دوست داشتني اين سريال را با خود زمزمه مي کردند.

حال از چندي پيش شنيده شد که سيروس مقدم سري چهارم پايتخت را کليد زده اما اينبار نه براي پخش در نوروز بلکه براي پخش در ايام ماه مبارک رمضان. به همين منظور ما هم پس از سه هفته پيگيري براي تهيه گزارش از پشت صحنه اين مجموعه پرمخاطب و خبرساز، موفق شديم تا به لوکيشن توليد اين سريال برويم.

پس از برنامه ريزي به سمت منطقه ي زيرآب مازندران حرکت کرديم و پس از سه ساعت طي کردن مسير بايد به شهر زيرآب و ميدان سه کبوتر مي رفتيم. بعد از گذر از يک شيب و سربلايي بسيار تند به محل تصويربرداري مورد نظر يعني خانه ي نقي معمولي رسيديم.
سيروس مقدم اولين فردي که در محل لوکيشن ديديم و جلوي درب حياط بر روي صندلي کارگردانيش روبروي مانيتور نشسته بود. شرجي بودن هوا و بوي خاص هواي شمال اولين چيزي بود که ما را معطوف کرد چرا که هوا به شدت مرطوب و گرم بود. داخل خانه ي بزرگي شديم به شکل خانه هاي روستايي مازندران و با حال و هواي آن طراحي شده بود.
بعد از ورود به حياط و نظاره ي کلي لوکيشن، آشپزخانه اي کاملا سنتي با کابينتهاي چوبي که نوستالژي زندگي روستايي را زنده مي کرد، نظرمان را جلب کرد. بعد از صرف ناهار گروه براي ضبط پلان آماده شدند. سکانسي که در حياط گرفته مي شد و محسن تنابنده با موتور قصد رفتن به محل کار خود را داشت. همچنين سارا و نيکا به همراه ريما رامين فر قصد رفتن به بيرون را داشتند. چند بار اين پلان گرفته شد در بين ضبط پلان بعدي به سراغ سيروس مقدم رفتم و در مورد «پايتخت 4» پرسيدم و گفت: حدود چهل روز است که در اين اين لوکيشن به صورت شبانه روز و روتين مشغول تصويربرداري هستيم و يک لوکيشن ديگر هم در سي کيلومتري اين شهر در شيرگاه داريم که برخي از تصوير برداري در انجا انجام مي شود.
وقتي از او درباره اينکه آيا بخشي از کار در تهران تصوير برداري خواهد شد پرسيدم،گفت :فعلا با توجه به اندازه اي که فيلم نامه نوشته شده تصويربرداري در همين دو مکان خواهد بود حال بايد ببينيم که ادامه فيلم نامه چگونه نوشته مي شود. وي با اشاره به اين مطلب که با توجه به پخش اين مجموعه در ايام ماه مبارک رمضان ،حال و هواي فيلم نامه هم منطبق با اين ايام نوشته شد، بيان کرد : در مورد تغييرات، جذابيت و تفاوت «پايتخت 4» سري هاي قبل بايد گفت همدلي، مهرباني، احترام به بزرگتر و ايجاد فضاي شاد و مفرح از خصايص پايتخت است.
بعد با اشاره به بازي بيژن اشکورکيايي معروف به بيژن استرس ادامه داد: نقش خوبي را براي او در اين مجموعه در نظرگرفته ايم و او جلوي دوربين ظاهر شده است.
ضبط پلان بعدي شروع شد در اين سکانس روبروي حياط بر روي ديوار شعارهايي نوشته شده بود که مهرانفر و تنابنده با رنگ مشغول پاک کردن آنها از روي ديوار بودند. بعد از ان به سراغ ريما رامين فر بازيگر نقش هما رفتم براي انجام مصاحبه بر روي همان صندلي هاي فلزي سفيد کنار حوض نشسته بود باد ملايمي هم مي وزيد که در کنار آن فضاي زيبا مصاحبه را لذت بخش تر کرده بود.
رامين فر ضمن اين نکته که گروه و عوامل پايتخت خانواده ي دوم او هستند، افزود: حدود ٤٠ روز از زمان تصويربرداري ما در اين لوکيشن مي گذرد و ما در اين مکان در اين مدت مستقر بوديم. بعد به سراغ محسن تنابنده رفتيم که مشغول چک کردن فيلم نامه بود، اما او ترجيح داد در مورد قصه صحبتي نکند و بايد مردم سريال را ببينند و خودشان نظر بدهند. احمد مهرانفر هم که نظاره گر صحبت هاي من و تنابنده بود حرف او را تاييد کرد و از دادن مصاحبه انصراف داد و زمان مصاحبه را به بعد از پخش «پايتخت 4» موکول کرد.
به سراغ بازيگري رفتم که پس از يک اتفاق ناخوشايند در زندگي اش، سوژه گزارش همکاران ما در باشگاه خبرنگاران شده بود و سپس سر از برنامه عليخاني در نوروز ٩٤ سر در مي آورد و در ان برنامه از سوي محسن تنابنده قول حضور در پايتخت ٤ را مي گيرد که پس از ان مسير زندگي اش تغيير مي کند. از بيژن اشکور کيايي ،معروف به بيژن استرس در مورد حضور و حسش در اين عرصه پرسيدم با نگاه معصومانه اش احساس رضايتش را از حضور در اين سريال نشان داد و افزود: نقش خوبي در اين مجموعه دارم و سعي ميکنم ديگر به آن کليپ و اتفاق فکر نکنم و اين را هم اضافه کرد که در مدرسه ثبت نام کرده و قصد ادامه تحصيل دارد.
پلان بعدي مربوط به بازي تنابنده با ريما رامين فر شروع شد. سکانسي که در پشت درب حياط تنابنده و ردوبدل ديالوگ ميان تنابنده و ريما رامين فر همراه بود و سکانس پاياني که ما همراه آنها بوديم.
مجموعه تلويزيوني «پايتخت ۴» به کارگرداني سيروس مقدم و تهيه کنندگي الهام غفوري داستاني ديگر از خانواده نقي معمولي را روايت مي‌کند که در ۲۶ قسمت در ماه مبارک رمضان روي آنتن شبکه يک خواهد رفت.
گفتني است اين اولين بار است که يک مجموعه تلويزيوني در کشور به فصل چهارم مي رسد. قبل از «پايتخت» مجموعه هايي تلويزيوني همچون «زير آسمان شهر» در سه فصل ساخته شده بودند. مجموعه اي که در فصل هاي قبلي خود توانسته است محبوبيتش را حفط و بيشتر بکند و حالا به فصل چهارم رسيده است.
در فصل چهارم اين مجموعه نيز، با تيم بازيگران گذشته جلو دوربين رفته است. محسن تنابنده، عليرضا خمسه، احمد مهران فر و ريما رامين فر بازيگران «پايتخت 4» هستند اما در مجموعه جديد مهران احمدي حضور ندارد و پايتخت امسال بدون شخصيت بهبود پخش خواهد شد اما در قسمت هاي پاياني شاهد حضور وي در اين مجموعه خواهيم بود.