کد خبر: ۸۷۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۲۰

واشنگتن تایمز: رقبای آمریکا منتظر نتیجه مذاکرات نماندند؛ واشنگتن از بازار تهران جا ماند

واشنگتن تایمز نوشت با اوج گرفتن مذاکرات هسته ای، رقابت برای ورود به بازار ایران حتی در میان متحدان آمریکا و آنهایی که در حال مذاکره با ایران هستند، افزایش یافته است.

واشنگتن تایمز نوشت با اوج گرفتن مذاکرات هسته ای، رقابت برای ورود به بازار ایران حتی در میان متحدان آمریکا و آنهایی که در حال مذاکره با ایران هستند، افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، مدیران نفتی ایتالیا برای قرارداد با ایران، به این کشور سفر کردند. کشاورزان و ماهیگیران فرانسوی برای تبادل تکنولوژی با همکاران ایرانی خود مذاکره کردند. پاکستان خود را برای احداث یک خط لوله بزرگ از طریق ایران آماده می کند در حالی که رقیب آن هند برای توسعه یک بندر بزرگ در خلیج عمان به منظور انتقال کالاهای هندی به افغانستان، مذاکرات خود را با ایران آغاز کرده است.

دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بارها هشدار داده است همچنان موارد دشوار چانه زنی در شرایطی که به پایان ضرب الاجل سی ام ژوئن برای محدودکردن برنامه هسته ای ایران نزدیک می شویم، باقی مانده است. اما برخی کشورها از جمله برخی از متحدان کلیدی آمریکا در مذاکرات منتظر دست یابی به توافق و کاهش تحریم های اقتصادی و مالی علیه ایران نمانده اند و شرکای خود را (برای قرارداد با ایران) به صف کرده اند.

نفت ایران- که دسترسی به آن آسان و استخراج آن نیز ارزان است- در این اشتیاق بسیار نقش دارد، اما تنها عامل برای جلب سرمایه گذاران خارجی نیست.

روسیه که آمریکا را به خاطر چراغ سبزش برای فروش سامانه دفاع موشکی به ایران- که در گذشته آن را تعلیق کرده بود- آن هم بلافاصله پس از امضای توافق موقت در اوایل ماه آوریل به شدت عصبانی کرده بود، در این هفته گفت برای شش شرکت غذایی ایران مجوز صادرات محصولات لبنی و مرغ به روسیه را صادر کرده است. در پی تنش های روسیه و غرب بر سر اوکراین، صادرات گوشت، لبنیات و ماهی غرب به روسیه تا حد زیادی ممنوع شده است.

خبرگزاری ایرنا گزارش کرد نخستین جلسه کمیته مشترک کشاورزی ایران و فرانسه در تهران برگزار شد.

البته مقامات اقتصادی ایران- که در نتیجه تحریم های بین المللی به شدت منزوی شده است- درباره زودهنگام بودن باز شدن درهای اقتصاد این کشور به بازارهای جهانی و تامین منافع ایران ابراز نگرانی کرده اند.

حتی برخی شرکت های آمریکایی در شرایطی که مذاکرات هسته ای به اوج خود رسیده است، خود را برای آغاز ارتباط با بازار ایران آماده کرده اند.