کد خبر: ۸۷۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۷۷

بحرين؛ از نفت تا گردشگري

 بحرين يکي از کشورهاي کوچک حوزه خليج فارس است. اين کشور سال‌ها است که از درآمدهاي نفتي و گازي خود بهره مي‌برد. با اين حال کاهش ذخاير نفتي سبب شد که اين کشور به فکر درآمدهاي جايگزين بيفتد.

يکي از اين منابع، توجه به بخش گردشگري بود. البته در اين راه ، موانع پيش روي بحرين کم نبودند. کشوري که نه طبيعت منحصربه‌فرد و چندان جذابي داشت و نه از آثار تاريخي و فرهنگي بيشماري برخوردار بود؛ اما در نهايت توانست راه خود را هموار کند. در حال حاضر تعداد گردشگران ورودي به اين کشور از يک ميليون نفر فراتر مي‌رود؛ در حالي که جمعيت آن تنها يک ميليون و 300 هزار نفر است.

بهره‌گيري از ميراث فرهنگي
بحرين به دليل محدوديت ظرفيت‌هاي توسعه گردشگري، بر بازار کشورهاي عربي متمرکز شد. اين کشور ريشه‌هاي فرهنگي مشترکي با ساير کشورهاي عرب دارد. در همين حال در بين کشورهاي عرب حوزه خليج فارس، تاريخي نسبتا متمايز دارد که سرشار از آداب و رسوم است و از اين‌رو در سال 2012 منامه به‌عنوان پايتخت فرهنگي جهان عرب نامگذاري شد؛ اين اقدام بخشي از برنامه يونسکو براي ترويج پايتخت‌هاي فرهنگي دنيا بود. اين اقدام سبب شد که توجه کشورها به گردشگري بحرين معطوف شود.

 از طرفي جشنواره‌هاي مختلفي در هر سال برگزار مي‌شوند که مي‌توان از ميان آنها به جشنواره فرهنگي بهاره و جشنواره تابستانه بحرين اشاره کرد. اين جشنواره‌ها با ترکيبي از موسيقي، تئاتر، شعرخواني، نمايشگاه‌هاي هنري و رقص‌هاي محلي، گردشگران بسياري را جذب مي‌کنند که عمدتا از کشورهاي عرب حوزه خليج فارس هستند. اين رويدادها و جنبه‌هاي فرهنگي بحرين به نحوي ترويج يافته‌اند که اين کشور را به‌عنوان يک مقصد گردشگري تفريحي مطرح کنند. با اين همه، گردشگري اين کشور در سال 2011 آسيب ديد. در اين سال و با اوج‌گيري اعتراضات موسوم به بهار عربي شرايط کشور متشنج شد. برخورد خشونت‌آميز حکومت اين کشور با معترضان سبب شد که ظرف چند ماه، آمار گردشگران خارجي اين کشور به ميزان قابل‌توجهي سقوط کند. در همين زمان، مهم‌ترين رويداد گردشگري اين کشور هم لغو شد؛ مسابقات فرمول يک.

 اما با برگزاري مجدد اين دوره مسابقات از سال 2012، گردشگري بار ديگر به سرعت رشد خود را شروع کرد. بازار اصلي گردشگري بحرين، عربستان سعودي است. سعودي‌ها با پروازي کوتاه به بحرين سفر مي‌کنند و در آنجا به تفريحات و سرگرمي‌هايي دست پيدا مي‌کنند که در کشور خودشان وجود ندارد. مناسبات سياسي، ريشه‌هاي فرهنگي، فاصله جغرافيايي کوتاه و سهولت دسترسي به بحرين اين ارتباطات را تقويت کرده‌است. زير ساخت‌هاي گردشگري بحرين به اندازه کافي توسعه يافته‌اند. از نظر تعداد اتاق‌هاي هتل، سرانه اين کشور در جايگاه 33 جهان قرار دارد و هنوز هم شرکت‌هاي بين‌المللي و داخلي هتلداري به دنبال ورود به بازار اين کشور هستند.

*دنياي اقتصاد