کد خبر: ۸۷۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۷

کفاشيان: من بچه جنگم،‌ از بمب‌گذاري نترسيدم/ حالا نوبت امتياز گرفتن از فيفا است!

  رئيس فدراسيون فوتبال ايران درباره انتخابات جديد فيفا گفت: ما از بلاتر حمايت کرديم و حالا نوبت امتياز گرفتن از بلاتر است.

علي کفاشيان به عنوان رئيس فدراسيون فوتبال ايران شب گذشته در مراسم انتخابات فيفا حضور داشت و در پايان هم راي خود را بلاتر داد تا يک فدراسيون آسيايي ديگر از رئيس سوئيسي حمايت کرده باشد.

وي در مورد اتفاقات رخ داده در جريان انتخابات روز گذشته فيفا از بمب‌گذاري گرفته تا مذاکره با ايتاليايي‌ها و قطري ها صحبت‌هايي را انجام داده که در زير اظهارات وي را مي‌خوانيم؛

انتخابات فيفا چطور بود؟
از ابتدا هم گفته بوديم که از بلاتر حمايت مي‌کنيم، البته افرادي در اين مدت حسابي در کار بلاتر گذاشته بودند و دو سه روز از قبل رسانه‌هاي بين المللي عمليات تخريب فيفا را آغاز کرده بودند تا با برنامه‌ريزي آمريکا و اروپا فشارهاي سنگين را بياورند که دستگيري‌ها نيز در همين راستا انجام شد. در نهايت هم گفتند که به بن علي رأي مي‌دهيم. انتخابات کمي به طول انجاميد اما در نهايت بلاتر انتخاب شد.

جو حاکم بر انتخابات هم خيلي سنگين بود.
درست است، البته اخبار را مدام پيگيري مي‌کردم. مراسم از ساعت 9 صبح آغاز شد و تا آخر شب به طول انجاميد و چانه زني‌ها و لابي‌ها تا آخرين لحظه ادامه داشت.

با توجه به اختلافاتي که وجود دارد بلاتر مي‌تواند به نحو احسن کار کند؟
يک سيستم در فيفا حاکم بوده و قرار است همين سيستم پيش برود. بعيد مي‌دانم اتفاق خاصي بيافتد. البته او بايد کمک بگيرد چون سنش بالا رفته و کمي کار براي او سخت است. با اين وجود فوتبال آسيا به بلاتر و فيفا نزديک تر شده است و اين فضاي خوبي است تا فوتبال آسيا از اين فضا استفاده کرده و بتواند بر فيفا و بلاتر نفوذ بيشتري پيدا کند. بلاتر هميشه در اروپا و آمريکا برو بيا داشت و آنها اين بار پشت او را خالي کردند و همين موضوع باعث مي‌شود تا خودش بفهمد که آفريقايي‌ها و آسيايي‌ها بودند که از او حمايت کردند. در هر صورت حالا وظيفه بلاتر اين است که از حالا به بعد بيشتر کشورهايي که او را حمايت کردند تحويل بگيرد. در نهايت اين موضوع باعث مي‌شود تا سهميه آسيايي‌ها و امتيازاتي‌ که فيفا براي اين قاره در نظر مي‌گيرد بيشتر خواهد شد چون بلاتر خودش را مديون اين کشورها مي‌داند، ضمن اينکه رئيس فيفا براي آخرين دور روي صندلي رياست خواهد نشست و اين فضاي خوبي را به وجود خواهد آورد.

تمام آسيا از بلاتر حمايت کرد؟
بله، اکثريت آراي آسيايي‌ها حامي بلاتر بودند. اين حمايت‌ها هم حمايت عاقلانه‌اي بود که بتوان حق آسيا را بيشتر گرفت. بلاتر سيستمي دارد که اگر ‌علي‌ابن حسين مي‌آمد نمي‌توانست اين سيستم را جمع کند اما بلاتر بر اين سيستم مسلط است، ضمن اينکه مي‌توانيم امتيازهاي خوبي براي آسيا از سوي فيفا بگيريم.

بعد از انتخابات صحبتي هم با او داشتيد؟
بله. پس از انتخابات به او تبريک گفتيم. قبل از انتخابات هم به او گفتيم که برنامه‌هايش را قبول داريم و رابطه خوبي با او ايجاد شد. البته از دو سه طريق و از سمت دوستان صميمي بلاتر به وي پيغام داده بوديم که از او حمايت خواهيم کرد. آنها نيز اين حمايت‌ها را احساس کردند و اميدوارم در آينده فضاي خوبي ايجاد شود تا بتوانيم از آن استفاده کنيم.

از خبر بمب گذاري نترسيديد؟
خير؛ موقع ناهار تعطيل کردند و هتل کاملا حفاظت شده بود. من بچه جنگ هستم و از اين بمب‌ها زياد ديده‌ام و ترسي هم از بمب‌گذاري نداشت.

در مورد دبيرکل جديد AFC هم صحبت مي‌کنيد؟ گويا دبيرکل جديد کنفدراسيون فوتبال آسيا يک مالزيايي است.
هنوز دبيرکل جديد را تعيين نکرده‌ايم. البته جلسه‌اي را با شيخ سلمان داشتيم و او دلايلي آورد که چرا سوسي را برکنار کرده است.

تخلفات سوسي چه بود؟
سوسي در يک سري از کارهايش تخلفات کرده بود. البته او از فضاي 3-4 ساله اخير AFC که دو سه رئيس تغيير کردند سواستفاده کرده و برخلاف قوانين تخلفاتي را کرده بود. البته اقدامات خلاف قانون او باعث شده بود تا سوسي برکنار شود و قرار است در جلسه‌اي در آينده با حضور اعضاي هيأت رئيسه afc دبيرکل جديد انتخاب شود. البته اصولا دبيرکل بهتر است مالزيايي باشد چون AFC نيز در اين کشور است، بهتر است اين اتفاق بيافتد.
پرسپوليس هم از آسيا حذف شد و نفت به مرحله يک هشتم نهايي صعود کرد.

خوشحاليم که نفت باعث شد تا يک تيم ايراني به جمع 8 تيم برتر آسيا برود و مي‌تواند نويد خوبي باشد براي اينکه در آينده نيز سهميه‌هاي خود را حفظ کنيم. نفت نشان داد که حالا که در رده ملي، اول آسيا هستيم در رده باشگاهي نيز مي‌توانيم حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشته باشيم و من هم به آنها تبريک مي‌گويم.

اما مي‌شد در جمع تيم‌هاي برتر آسيا تيم‌هاي بيشتري هم داشته باشيم.
ضعفي که در اين دوره وجود داشت، ضعف‌هاي خيلي بزرگي بود و اين ضعف در همه تيم‌هاي آسيايي ايران مثل پرسپوليس و تراکتورسازي و فولاد وجود داشت و آنها مشکلات زيادي داشتند، ضمن اينکه آنها نبايد فقط به حضور در ميادين داخلي فکر مي‌کردند و بايد به حضور در ميادين بين المللي هم فکر مي‌کردند.

اما خيلي‌ها مي‌گويند که نحوه واگذاري به استقلال و پرسپوليس ضربه زد.
بحث واگذاري ربطي نداشت اما تغييرات مديريتي و بي‌ثباتي صدمه مي‌زند. در اين ميان بايد کادرفني کار خودش را به نحو احسن انجام مي‌داد و يارگيري خوبي نيز انجام مي‌داد و برخي عوامل باعث شد تا اين دو تيم تضعيف شوند.

برانکو نيز پس از درخواست کي‌روش در تمرين تيم ملي حاضر شد.
خيلي خوب شد. اين سياست که کي‌روش خواسته مربيان بر سرتمرينات بروند باعث مي‌شود تا مربيان با هم همفکري کنند و در نهايت عاملي براي تقويت فوتبال ايران خواهد شد. حضور برانکو در تمرين تيم ملي را به فال نيک مي گيرم.

گويا با ايتاليايي‌ها در کنگره فيفا صحبت کرديد؟
بله درست است. چند کشور بودند که آمادگي خود را اعلام کردند تا با ما تفاهم نامه امضا کنند از جمله ايتاليا که از ما دعوت کردند تا به اين کشور برويم و آنها نيز دوباره به ايران بيايند. آنها براي تيم ملي و تيم اميد دعوتنامه دادند و آمادگي خود را براي بازي دوستانه اعلام کردند. با استراليا نيز همين طور، آنها به ما گفتند پس از جام ملت‌ها فهميديم که چقدر ايران در کشور ما خواهان و علاقمند دارد و علاقه داريم تا رابطه خود را با ايران بيشتر توسعه ببخشيم. استراليايي‌ها گفتند علاقه داريم با ايران تفاهم نامه امضا شود و ما نيز از مسئولان فدراسيون اين کشور دعوت کرديم تا به ايران بيايند تا بتوانيم همکاري بيشتري داشته باشيم. البته استراليا براي بازي بين اميدها پيشنهاد داده است و در همکاري‌هاي بعدي، ديدارهاي دوستانه ملي را نيز لحاظ خواهيم کرد.

با ساير کشورها ديدار نداشتيد؟
با قطري‌ها نيز صحبت کرديم و قرار شد براي فعاليت‌هاي اين کشور براي ميزباني جام جهاني 2022 با اين کشور همکاري‌هايي را داشته باشيم. ما اعلام کرديم که اگر قطر همکاري ايران را مي‌خواهد از حرف به عمل دربيايند تا بتوانند از امکانات ايران استفاده کنند. البته کشورهاي زيادي هستند که آمادگي خود را براي همکاري و ديدار دوستانه با تيم ملي ايران اعلام کرده‌اند. با کشورهاي مختلف در خصوص همکاري‌هاي متقابل صحبت کرديم. در اين کنگره با کشورهاي اروپايي مانند مقدونيه و کرواسي نيز صحبت‌ها و رايزني‌هايي انجام شد. البته آسيايي‌ها که ديگر از خودمان هستند.

تکليف تيم ملي اميد به کجا رسيد؟
پس از بازگشت جلسه اي را با حبيب کاشاني خواهيم داشت. او مذاکراتي را با کادرفني داشته که نتايجش را به ما خواهد داد. خاکپور گويا مدارک جديد مربيگري را ارائه کرده است.

تيم ملي با پرواز چارتر به ازبکستان و ترکمنستان مي‌رود؟
بله. 100درصد انجام مي‌شود و پرواز چارتر خواهد بود.

*فارس