کد خبر: ۸۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۲۹

جنتی: وزارت کشوری خوب است که با شورای نگهبان هماهنگ باشد

جنتی درباره انتقادات به موضوع احراز صلاحیت گفت: متأسفانه این موضوع احراز شرایط را هنوز نتوانسته‌ایم به برخی حقوقدانان حالی کنیم. همانطور که احراز وضو داشتن و جهت قبله برای نماز شرط است؛ التزام به اسلام نیز در انتخابات شرط است، نمی‌توانیم بگوییم انشاءالله دارد، با انشاءالله کار درست نمی‌شود.

 آیت‌الله احمد جنتی که پیش از ظهر امروز ـ شنبه ـ در همایش فرمانداران سراسر کشور در تالار بزرگ وزارت کشور حضور یافته بود، در سخنانی اظهار کرد: در هر کاری طرف اول خداست و بعد ملت، ملت از شما انتظار دارد، اگر خدمت کنید عاید ملت می‌شود و اگر خیانت کنید هم به ملت می‌رسد.

وی افزود: اگر به بیت‌المال خیانت شود، طرفش 70 میلیون نفر است و در روز قیامت یقه ما را می‌گیرند و باید بگوییم که چه کار کرده‌ایم.

روزی اگر رضایت خدا یک طرف باشد و رضایت مقام مسئول طرف دیگر، باید رضایت خدا را در نظر بگیریم. یک رئیس‌جمهور یک شب در کاخ ریاست جمهوری است و فردا صبح با یک کودتا در بازداشتگاه؛ مانند محمد مرسی رئیس‌جمهوری مصر. با آن حرف‌های نامربوطی که در ایران زد و غروری که او را فراگرفته بود فکر می‌کرد همچنان زنده است و می‌تواند رفتارش را ادامه دهد ولی با یک کودتا از قدرت کنار رفت
 
 

دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: حال که این مسئولیت سنگین را به عهده گرفته‌ایم باید بتوانیم از عهده‌اش برآییم. در آن دنیا نه رئیس‌جمهوری و نه وزیر کشور و نه هیچ‌کس دیگر به درد کسی نمی‌خورد و فقط اعمال ماست که به درد ما می‌خورد، باید رضایت مردم را در نظر گرفت و بر آن اساس عمل کرد.

جنتی ادامه داد: روزی اگر رضایت خدا یک طرف باشد و رضایت مقام مسئول طرف دیگر، باید رضایت خدا را در نظر بگیریم. یک رئیس‌جمهور یک شب در کاخ ریاست جمهوری است و فردا صبح با یک کودتا در بازداشتگاه مانند محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر. با آن حرف های نامربوطی که در ایران زد و غروری که او را فرا گرفته بود فکر می کرد همچنان زنده است و می تواند رفتارش را ادامه دهد ولی با یک کودتا از قدرت کنار رفت او بالاترین مقام مصر بود. شما با یک امضا به کار گرفته می‌شوید و با یک امضا می‌روید، باید سعی کنید خدا را راضی کنید؛ چرا که اگر خدا راضی باشد شما در پستی باقی می‌مانید و اگر راضی هم نباشد و یا صلاح شما نباشد به خواست او از مقامی کنار می‌روید.

وی تأکید کرد: گول مقامات و پست‌ها را نخورید، با مردم دوستانه و برادرانه برخورد کنید. هر کدام از مردم شهروندان یکسان هستند و باید با آنها به طور یکسان برخورد کنید. پست و کار نباید خودمان را از خودمان غافل کند. وقتی را در نظر بگیرید که به خودتان برسید، نماز برای این است که وقت‌هایی را با خود تنها باشید و به اعمال‌تان فکر کنید.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به موضوع انتخابات در سال جاری افزود: در مسائل سیاسی و به خصوص انتخابات موضوع فتنه مسئله روز است و همان طور که مقام معظم رهبری گفتند، این خط قرمز ماست و نباید کهنه شود.

وی ادامه داد: به فتنه از دیدگاه رهبری و افراد دارای بصیرت سیاسی نگاه کنید. آن مسئله براندازی نظام بود و مسئله این بود که این نظام نباید باشد؛ چراکه این نظام به آمریکا ضربه زده است و در تاریخ روسیاهش کرده است.

دبیر شورای نگهبان گفت: ضربه‌ای به آمریکا وارد شده که هرگز آن را رها نخواهد کرد و به هر دلیلی دنبالش می‌کند. سیاست‌های آمریکا گاهی 50 ساله و 200 ساله است و مثل ما نیستند. آنها در هر مرحله‌ای شکست بخورند به مرحله بعد می‌روند.

موضوع هسته‌ای هم در مسیر براندازی قرار دارد

جنتی اضافه کرد: فتنه، مرحله‌ای بود که بعد از تیر 78 پیش آمد و بعدا اسمش تقلب در انتخابات شد. خیلی‌ها باورشان شده بود، آنها فکر می‌کردند که وقتی انتخابات باطل شود به طور کل اوضاع عوض می‌شود و هر کس را که بخواهیم می‌گذاریم و هر کس را که نخواهیم برمی‌داریم. شما باید اینها را باور کنید چراکه این سیاست هنوز ادامه دارد. فتنه‌گر مقاصدش را رها نمی‌کند و متأسفانه برخی مقامات را نیز اشغال کرده است آنهایی که این پست‌ها را به این افراد می‌دهند باید جوابگو باشند.

وی با اشاره به مسئله مذاکرات هسته‌ای گفت: موضوع هسته‌ای هم در مسیر براندازی قرار دارد. (همراه با خنده حضار) مسئله اینها این نیست که در توافقی به مقاصدشان برسند و آن توافق را اجرایی کنند و تحریم‌ها را بشکنند و دخالتی در کشور ما نداشته باشند، آنها بعد از این به نام حقوق بشر هر بلایی سر ما می‌آورند. اینها درنده هستند، این را بدایند، آنها بهشتی، مطهری، رجایی را شهید کردند و در نماز جمعه انفجار ایجاد کردند و بدن‌های خیلی‌ها به درخت‌ها چسبید، اینها آدم‌ها را می‌کشند و فراتر از آن، بچه‌ها و مادران آبستن را می‌کشند، اینها می‌خواهند به این کشور مسلط شوند، ما باید بایستیم و در دهن‌شا‌ن بزنیم.

جنتی ادامه داد: رهبری گفتند اجازه نمی‌دهم که به مراکز نظامی وارد شوند. هنوز هسته‌ای تمام نشده می‌خواهند ببینند که توانایی نظامی‌مان چقدر است که فردا اسرائیل را می‌توانیم بزنیم یا نه؟

دبیر شورای نگهبان تأکید کرد: اینها وقاحت دارند، می‌خواهند با دانشمندان هسته‌ای مصاحبه کنند، چند تا را کشته‌اند، می خواهند بقیه را شناسایی کنند و آنها را نیز بکشند.

وی با تأکید بر مقاومت و اقتصاد مقاومتی ادامه داد: راه چاره انحصاری ما اقتصاد مقاومتی است. تا وقتی که آب و نانمان را از دیگران بگیریم ذلت است و توسری خوردن و بردگی است. اگر بتوانیم آب و نانمان را تأمین کنیم کسی نمی‌تواند به ما زور بگوید. باید بودجه را از وابستگی به نفت نجات دهیم؛ چراکه آنها یک روز قیمت نفت را کم و یک روز زیاد می‌کنند. یک روز صادرات ما را کم یا زیاد می‌کنند. اگر متکی به خود باشیم اینها بر روی ما اثر نمی‌گذارد.

دبیر شورای نگهبان ادامه داد: همواره مطالب امام را بخوانید؛ همانطور که قرآن می‌خوانید وصیت‌نامه امام را نیز بخوانید.

جنتی خطاب به فرمانداران: ممکن است کاری که شما برای رضای خدا می‌کنید باعث شود که شما را کنار بگذارند ولی بدانید که رضایت خدا مهم است و روزی در دست خداست
 
 

وی با بیان اینکه «امسال سال انتخابات است»، گفت: دو انتخابات مهم خبرگان و مجلس را در پیش داریم؛ اول اینکه دولت و وزارت کشور می‌توانند به یک جریان گرایش داشته باشند، آن جریان هر چه می‌خواهد باشد، اینها باید به وظیفه قانونی خود عمل کنند.

جنتی تأکید کرد: من متأسفم از اینکه برخی مقامات گرایش‌های خودشان را مخفی نمی‌کنند و حتی می‌گویند ما عضو فلان حزبیم، یعنی عضو فلان حزب باعث نمی‌شود که در انتخابات به آن حزب کمک شود؟ چطور به صراحت می‌گویید، شرع و اخلاق باید رعایت شود و اگر رعایت شود مردم قبول‌مان می‌کنند؛ چراکه می‌گویند ما بر اساس قانون عمل می‌کنیم.

دبیر شورای نگهبان خطاب به فرمانداران گفت: شما باید آماده باشید و بر اساس قانون عمل کنید؛ البته گاهی عمل کردن به قانون گران تمام می‌شود، گاهی مقام بالاتر می‌گوید که باید فلان کار انجام شود؛ ولی شما باید فکر کنید که آن کار شرعی بود یا نه. ممکن است کاری که شما برای رضای خدا می‌کنید باعث شود که شما را کنار بگذارند ولی بدانید که رضایت خدا مهم است و روزی در دست خداست.

وی گفت: خیلی‌ها کارهایی را انجام می‌دهند که با هیچ معیاری جور در نمی‌آید، حرف‌هایی می‌زنند و موضع‌گیری‌هایی می‌کنند که صحیح نیست، مثلا می‌گویند اگر مجلس را گرفتیم می‌توانیم بمانیم و اگر نگرفتیم هیچ، این دخالت در انتخابات است، دولت حق ندارد در انتخابات دخالت کند، مردم اینها را می‌فهمند.

جنتی با اشاره به رابطه شورای نگهبان و وزارت کشور تأکید کرد: شورای نگهبان و وزارت کشور باید با هم هماهنگ عمل کنند و در مقابل هم نایستند، یک دوره وزارت کشور رسما در مقابل شورای نگهبان ایستاد و می‌گفت شما حق ندارید در شهرها و استان‌ها دفتر داشته باشید. ببینید چه حرف نامربوطی می‌زدند؛ یعنی ما باید کنار خیابان بنشینیم، یا اینکه در فرمانداری‌ها بنشینیم که هر وقت بخواهند درش را ببندند، این یک قسمت از گذشته‌ها بود. گذشته خوب هم داشتیم که شورای نگهبان با وزارت کشور کاملا هماهنگ بود؛ انشاءالله حالا هم همان طور است.

وی افزود: من در یک سفر که در این اواخر به یکی از استان‌ها داشتم، استاندار کسی بود که سابقه استانداری نداشت و با صداقت با من حرف می‌زد و می‌گفت که باید این کار یا آن کار را انجام دهیم. یک استاندار را این‌طور می‌بینیم، دوستانی هم در وزارت کشور هستند که کاملا قبولشان داریم؛ از این جهت مشکل نداریم، شاید مشکلات جور دیگری به وجود آید. (خنده حضار)

وی با تأکید بر احراز شرایط و صلاحیت تصریح کرد: متأسفانه این موضوع احراز شرایط را هنوز نتوانسته‌ایم به برخی از حقوقدانان حالی کنیم. در نماز وضو شرط است باید بداند که وضو دارد یا نه؛ یعنی باید شرایط را احراز کند. همچنین قبله نیز شرط است نباید شک داشته باشد که قبله کدام طرف است، سمت قبله را نیز باید احراز کند. در انتخابات نیز مدرک تحصیلی شرط است باید مدرک نشان دهد و باید احراز شود که این مدرک تقلبی نباشد. همچنین التزام به اسلام نیز شرط است، نمی‌توانیم بگوییم انشاءالله دارد، با انشاءالله کار درست نمی‌شود، قسمتی از کسانی که احراز نمی‌شوند به همین دلیل است.

شورای نگهبان و وزارت کشور باید با هم هماهنگ عمل کنند و در مقابل هم نایستند، یک دوره وزارت کشور رسما در مقابل شورای نگهبان ایستاد و می‌گفت شما حق ندارید در شهرها و استان‌ها دفتر داشته باشید. ببینید چه حرف نامربوطی می‌زدند؛ گذشته خوب هم داشتیم که شورای نگهبان با وزارت کشور کاملا هماهنگ بود؛ انشاءالله حالا هم همان‌طور است
 
 

وی افزود: مثلا کسی مدت‌ها در اروپا زندگی می‌کرده به یکباره هوس می‌کند که به ایران بیاید و همچنین هوس می‌کند که در انتخابات نامزد شود، صلاحیتش باید احراز شود ما نمی‌دانیم چه اقداماتی انجام داده است و نمی‌توانیم بگوییم انشاءالله دارد، بسیاری از این افراد که از بیرون می‌آیند و چه آنهایی که در داخل‌اند، وقتی تحقیق می‌کنیم به جایی نمی‌رسیم در صورتی که شروط باید احراز شود؛ شورای نگهبان بدون احراز نمی‌تواند تأیید کند.

گاهی اشتباه می‌کنم و برای آنها از خداوند مکرر عذر می‌خواهم

وی گفت: مسئله دیگر در تأیید صلاحیت هیئت‌های اجرایی است. در اینجا دو حق باید رعایت شود؛ یکی حق شخص است مثلا مشتی یعقوب ثبت نام کرده است، حق دارد که ثبت‌نام کند، حقش باید رعایت شود، اگر رعایت نشود ظلم است. کار بسیار مشکلی در پیش داریم، چند هزار نفر ثبت نام می‌کنند و در مدت محدود چگونه می‌توان صلاحیت آنها را احراز کرد.

وی اضافه کرد: حق دیگر حق ملت و مجلس است؛ اگر ناحق کسی تأیید نشود ظلم به آن فرد شده و اگر کسی ناحق تأیید شود ظلم به ملت و مجلس است، بدی‌هایش در حق همه مردم می‌شود، برخی به این سخنان رهبری چسبیده‌اند چون به نفعشان است مدام تکرار می‌کنند و می‌گویند حق‌الناس است البته که حق فرد باید داده شود چون حق‌الناس است اما حق مردم و ملت بیشتر است. اگر فردی معتاد به مجلس رود مدام به فکر اعتیادش است کسی که تعهد دینی ندارد، اگر به مجلس برود برای اینکه کاری را انجام دهد مدام رشوه می‌خواهد.

وی به برخی سوءاستفاده‌ها در نمایندگی اشاره کرد و گفت: نمایندگان بد برای دولت هم گرفتاری درست می‌کنند، تند تند می‌گویند این را بگذار و آن را بردار. اگر وزیر آن کار را انجام ندهد سؤال و استیضاح می‌شود؛ از این رو مجلس باید به گونه‌ای باشد که نمایندگانش صلاحیت‌شان احراز شده باشد و به انقلاب و اسلام تعهد داشته باشند.

اگر ناحق کسی تأیید نشود ظلم به آن فرد شده و اگر کسی ناحق تأیید شود ظلم به ملت و مجلس است، بدی‌هایش در حق همه مردم می‌شود، برخی به این سخنان رهبری چسبیده‌اند چون به نفعشان است مدام تکرار می‌کنند و می‌گویند حق‌الناس است البته که حق فرد باید داده شود چون حق‌الناس است اما حق مردم و ملت بیشتر است
 
 

دبیر شورای نگهبان همچنین ادامه داد: ما به عنوان ناظر با مشکلات زیاد و توقعات زیاد روبه‌رو هستیم، برخی دوستان‌مان توقع خلاف قانون دارند. ما از این دوست معذرت می‌خواهیم و می‌گوییم این توقع خلاف قانون است، ما برخی اوقات کسانی را رد کردیم که شروط حضور را نداشتند ولی احترام‌شان واجب بود؛ مثلا در انتخابات خبرگان مواردی بودند، مثلا فردی بود که من با خاطرجمعی پشت سرش نماز می‌خواندم. او ثبت نام کرد همه شرایطش خوب بود؛ ولی شرط علمی نداشت ما ردش کردیم، هنوز ناراحتم ولی نمی‌توانستم قانون را فدای دوستی کنم.

دبیر شورای نگهبان در پایان خاطر شان کرد: ما حتی‌الامکان سعی کردیم درست اقدام کنیم؛ البته گاهی اشتباه می‌کنیم و برای این اشتباهات از خداوند مکرر عذر می‌خواهیم.