کد خبر: ۸۷۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۳۱۲

آسوشیتدپرس: قدم های «آرام» ظریف و کری به سمت توافق دائم هسته ای

توافق ماه آوریل سئوالات زیادی را بی پاسخ گذاشت و هفته ها گفتگوی فنی که بعد از آن صورت گرفت نتوانست کمک چندانی به حل و فصل آن کند.
آسوشیتدپرس نوشت: در حالی که یک ماه تا ضرب الاجل مربوط به توافق هسته ای باقی مانده است، دیپلمات های ارشد ایران و آمریکا روز شنبه در ژنو گردهم آمدند تا اختلاف ها را درباره سرعت کاهش تحریم های اعمال شده علیه تهران و نیز مسئله اجازه ایران به بازرسان بین المللی برای بازرسی از تاسیسات نظامی این کشور حل و فصل کنند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، گفتگوها میان جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف همتای ایرانی وی احتمالا به روز یکشنبه نیز کشیده شود. این دور از مذاکرات به گفته مقامات، مهمترین دیدار دو طرف از زمان دستیابی تهران و قدرت های جهانی به چارچوب یک توافق در ماه آوریل به شمار می رود.


توافق ماه آوریل سئوالات زیادی را بی پاسخ گذاشت و هفته ها گفتگوی فنی که بعد از آن صورت گرفت نتوانست کمک چندانی به حل و فصل آن کند.

ظریف روز شنبه در پاسخ به سئوالی درباره احتمال دستیابی به توافق تا پایان ماه ژوئن گفت:«ما تلاش خواهیم کرد.»

قدرت های جهانی مدعی هستند که آنها توانسته اند ایران را به تبعیت از مجموعه ای از محدودیت های هسته ای وادار کنند؛ هدف اصلی این محدودیت ها این است که ایران برای یک دوره زمانی ده ساله، دست‌کم یکسال با توانایی ساخت بمب فاصله داشته باشد.

آمریکا اعلام کرده است در صورتی که دسترسی به سایت های نامی فراهم نباشد، توافقی در میان نخواهد بود. گزارش روز جمعه آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان داد که فعالیت های چند ساله این آژانس درباره تحقیق از فعالیت های گذشته ایران اساسا متوقف شده است.

ایرانی ها نیز کاملا راضی نیستند. یکی دیگر از مسائلی که حل نشده باقی مانده این است که آمریکا و سایر کشورها با چه سرعتی تحریم های اعمال شده علیه تهران را کاهش خواهند داد. این مسئله بزرگترین خواسته تهران است. نحوه بازگردان مجدد اقدامات تنبیهی علیه ایران در صورتی که این کشور به توافق پایبند نباشد نیز جز مسائلی است که هنوز حل نشده است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مسئله بازگردان مجدد اقدامات تنبیهی علیه ایران را به عنوان قالب اصلی دفاع خود از توافق هسته ای با ایران در قبال انتقادهای کنگره و برخی از کشورهای هم پیمان آمریکا به کار برده است.

یکی دیگر از موارد اختلافی میان واشنگتن و تهران این مسئله است که تحریم های بخش مالی، تجاری و نفتی ایران با چه سرعتی لغو خواهد شد.

مقامات وزارت امور خارجه آمریکا در آستانه گفتگوهای ظریف و کری گفتند مسئله شفافیت ایران و دسترسی به سایت های مورد نظر در این کشور در کنار موضوع مربوط به تحریم ها، دشوارترین مسائل باقیمانده در گفتگوها است.

آنها به این مسئله اشاره کردند که از زمان دسترسی به چارچوب اولیه در دوم آوریل در شهر لوزان سوئیس، هفته های دشواری سپری شده است با این حال دیپلمات ها و کارشناسان فنی «در مسیری آرام» حرکت می کنند. این افراد خواستند که نامشان فاش نشود.

ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا نیز در گفتگوهای ظریف و کری در سوئیس حضور دارد. وندی شرمن مذاکره کننده آمریکایی و عباس عراقچی همتای ایرانی وی نیز حضور دارند. هلگا اشمید مذاکره کننده اتحادیه اروپا نیز در این گفتگوها حاضر است.