کد خبر: ۸۷۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۳۴

واکنش رضا قوچان‌نژاد به خبر بازي‌اش در تيم‌هاي ايراني

  رضا قوچان‌نژاد چهره تازه تمرينات تيم‌ملي است.

گلزن درخشان ايران در دو، سه سال گذشته حالا خود را براي يک فصل جديد فوتبالي آماده مي‌ کند. او که براي تمرين با ملي‌پوشان به ايران آمده در گفت‌وگويي اختصاصي اش با خبرنگار ما تاکيد مي‌ کند که قصد ندارد در ايران به فوتبال ادامه بدهد. جالب اينکه قوچان‌نژاد از بازي در قطر هم کاملا راضي است حتي اگر ما چندان خوشمان نيايد.

گفت و گوي ويژه با رضا گوچي را بخوانيد :

* برنامه شما براي فصل آينده چيست. آيا در الوکره مي‌مانيد؟
راستش را بخواهيد هنوز معلوم نيست. قراردادم با الوکره تمام شد و الان که به تيم‌ملي آمده‌ام سعي مي‌کنم تمام تمرکزم را فعلا روي تيم‌ملي بگذارم. بايد ببينم که چه اتفاقاتي مي‌افتد چون من هنوز يکسال با چارلتون انگليس قرارداد دارم. بايد اول برگردم انگليس و بعدازآن ببينيم شرايط به چه نحوي پيش مي‌رود شايد در يک تيم اروپايي فصل آينده بازي کنم و شايد هم به يک تيم عربي بروم.

* آيا الوکره پيشنهادي براي فصل آينده به شما داده است؟

بله، الوکره از عملکرد من رضايت دارد آن‌طور که شنيدم دوست دارند با من ادامه دهند، اما به‌صورت رسمي هنوز صحبتي نکرده‌ايم.

* چطور قوچان‌نژاد مي‌تواند از بازي در يک تيم حرفه‌اي مثل چارلتون خودش را با بازي در ليگ قطر هماهنگ کند؟

امسال براي من‌بعد از جام‌جهاني تجربه خيلي خوبي بود. اين تجربه آسيايي را نداشتم و براي خودم حضور در آسيا يک تجربه خوبي بود. اول در کويت بودم. البته کويت از لحاظ فوتبالي اصلا قوي نبود. اين مساله را مي‌دانستم. قطر در حد انگليس نيست، اما اگر به ليگ قطر نگاه کنيد بازيکنان بزرگي در آنجا هستند و آن‌طور که از دور در مورد آن حرف مي‌زنند، نيست. من تجربه حضور در ليگ‌هاي بلژيک و هلند را هم دارم و به عقيده من از آن ليگ‌ها از لحاظ امکانات حرفه‌اي در باشگاه‌ها چيزي کمتر نداشت. حقيقتش را بخواهيد من ليگ قطر را دوست داشتم.

* يعني باور کنيم که شما به‌عنوان يک بازيکن حرفه‌اي قطر را به ليگ‌هاي اروپايي و انگليس ترجيح مي‌دهيد؟

به‌هرحال بازي کردن در اروپا چيز ديگري است ولي کلا امسال تجربه خيلي خوبي برايم بود چه ازلحاظ مالي و ازلحاظ تجربه منظورم اين است که با زندگي کردن در يک کشور آسيايي و بازي کردن در ليگ قطر يک پنجره جديدي به زندگي‌ام باز شد. تا ببينم که در آينده چه پيش مي‌آيد.

* پس به نظر شما امکانات قطر از تيم‌هاي اروپايي دست‌کمي ندارد.

در مورد کويت اصلا نمي‌توانم اين حرف را بزنم، اما خود قطر خيلي بهتر از اروپايم بود (مي‌خندد) يعني اصلا من هيچ کمبودي را احساس نمي‌کردم. ازلحاظ امکانات باشگاه، تمرينات و زمين‌هاي حرفه‌اي چيزي کمتر از اروپا نداشت. هيچ‌وقت احساس نمي‌کردم که در آسيا بازي مي‌کنم يا کمبودي وجود دارد.

* پس احتمال دارد که شما را فصل آينده هم در ليگ قطر ببينيم؟

بله، در فوتبال همه‌چيز ممکن است. به عقيده من هيچ‌وقت يک فوتباليست به‌طور قطعي نمي‌تواند بگويد درجايي مي‌ماند يا نه. نمي‌دانم منظورم را رساندم يا نه در فوتبال پيچيدگي‌هايي وجود دارد که نمي‌توان گفت که من دقيقا دنبال چه هستم. بايد هميشه سعي کني که در زمين بهترين باشي تا بتواني پيشنهادهاي بهتري داشته باشي و به‌جايي برسي. در حال حاضر هم تمام تمرکز روي تيم‌ملي هست. چون دوباره دورهم جمع شديم و دو بازي مهم دوستانه داريم اولي با ازبکستان و بعداز آن با ترکمنستان تا ببينيم که چه پيش مي‌آيد.

* در تيم‌ملي جوان‌گرايي اتفاق افتاده، چقدر نسبت به بازيکنان جواني که دعوت‌شده‌اند، شناخت داريد؟

متأسفانه من بازيکنان جوان تيم را نمي‌شناسم راستش را بخواهيد اما قطعا آقاي کي‌روش بهتر مي‌داند که بايد چه‌کاري انجام دهد. من فکر مي‌کنم ايشان کار خيلي خوبي کرده است. با توجه به تجربياتي که خود من دارم نسل تيم‌ملي در حال عوض شدن است چون شرايط سني تعدادي از بازيکنان تيم‌ملي طوري است که شايد تا جام‌جهاني بعدي بازي کنند. به عقيده من کار بسيار خوبي مي‌کنند که به فکر سال‌هاي آينده تيم‌ملي هستند. بازيکنان جوان و مستعدي هستند که مي‌توانند در تيم‌ملي مفيد باشند. مي‌توانند مثل حالا به تيم‌ملي دعوت شوند اين سري اردوي خيلي خوبي داشتيم. من خودم در سه، چهار روزي که به تيم اضافه شدم جوان‌هاي خيلي خوب و مستعدي را در تيم ديدم. چه جواني که از جام‌جهاني با ما بودند و چه کساني که تازه به اردو اضافه شدند. آنها يک امتياز مثبت براي تيم‌ملي هستند. نبايد براي حضور و دعوت از آنها تعلل کرد هر اردو و بازي دوستانه فرصت مناسبي هست که آنها مي‌توانند تجربياتشان را بالا ببرند و در تيم‌ملي جاي خودشان را پيدا کنند. آقاي کي‌روش خودشان بهتر مي‌داند که چه‌کاري بايد انجام دهند.

* در ميان بازيکنان جوان حاضر در اردو کسي بود که بيشتر از بقيه بازي‌شان به چشمتان آمده باشد؟

من دو، سه روز است که به اردو اضافه‌شده‌ام و راستش را بخواهيد بازيکن‌ها را نمي‌شناختم ولي مي‌توانم بگويم همه خيلي تلاش مي‌کنند و مي‌خواهند خودشان را نشان دهند و خيلي قشنگ کار مي‌کنند و انگيزه بالايي دارند که به نفع تيم‌ملي است. من خودم خيلي از بازيکنان جوان راضي بودم. اميدوارم در اردوهاي بعد همه آنها باشند. همه که نمي‌توانند به تيم بيايند ولي اميدوارم که فرصت بازي کردن در تيم‌ملي را داشته باشند. چون خيلي مي‌توانند براي تيم‌ملي مثمر ثمر باشند.

* در ديدارهاي مقدماتي جام‌جهاني بازي‌هاي آساني داريد، فکر مي‌کنيد اين بازي‌ها زمان مناسبي باشد براي جا افتادن بازيکنان جوان در کنار باتجربه‌ها؟

من اين‌طور به بازي‌ها نگاه نمي‌کنم، اولا که اين تصميم آقاي کي‌روش و کادرفني است و به من ربطي ندارد، اما ما اصلا بازي آسان نداريم. دور قبل هم همان‌طور که ديديد بازي‌ها خيلي سخت بود و تا آخرين روز بايد براي حضور در جام‌جهاني مي‌جنگيديم تا بتوانم خودمان را به برزيل برسانيم. براي همين هم نمي‌توانيم بازي‌هاي مقدماتي را شل بگيريم و فکر کنيم که چون بازي من با گوام، ترکمنستان و هند است مهم نيست. هر بازي را بايد جدي بگيريم و همان‌طور که هميشه مي‌خواهيم با جديت بازي کنيم و نتيجه بگيريم و فرقي نکند که چه حريفي روبه‌رو ما بازي کند. اگر بخواهيم از حالا بازي‌ها را شل بگيريم به مشکل برمي‌خوريم.

* از صحبت‌هايتان به نظر مي‌رسد، ازجمله آدم‌هايي هستيد که نمي‌توانيد شکست را قبول کنيد؟

بله، دقيقا! يک ورزشکار دوست دارد هميشه برنده باشد حالا بردوباخت هم در ورزش هست. هميشه بايد تمام تلاشت را بکني. بقيه‌اش ديگر باخداست.

* خبرهاي قطر و الوکره را که دنبال مي‌کرديم، تيم شما خطر سقوط را حس کرد ولي در ليگ ماند و به نظر مي‌رسيد بعد از تغيير مربي او زياد اعتقادي به بازي شما نداشت؟

تيم ما باوجوداينکه تا هفته‌هاي آخر خطر سقوط را احساس مي‌کرد در ليگ ماند. يک مربي به الوکره آمد و به عقيده من مربيگري خيلي سليقه‌اي است. من بعد از حضور ايشان در الوکره بازي کردم اما فيکس نبودم و به نسبت گذشته کمتر در زمين بودم. دليلي هم براي خودشان داشتند. دوست داشتند با بازيکناني که قبل از حضور من در الوکره بودند کار کندن و با همان بازيکنان هم ادامه دهند و کمتر در تيم دست به تغيير بزنند. چون 5، 6 بازي هم بيشتر تا پايان ليگ باقي نمانده بود و او دوست نداشت که زياد تغييرات بدهند. من هم بايد به نظرشان احترام مي‌گذاشتم و کاري از دستم برنمي‌آمد. جز اينکه هر وقت در زمين باشم تمام تلاشم را براي الوکره و موفقيتش انجام دهم.

* رضا قوچان‌نژاد به‌عنوان يک بازيکن سقف فوتبال خودش را کجا مي‌بيند؟

من هيچ‌وقت اين‌طور به اين مساله نگاه نکردم. يعني از بچگي به اين فکر نمي‌کردم که مي‌خواهم به چه تيمي بروم و يا اينکه به چه جايگاهي برسم. به عقيده من فوتبال ورزشي است که بايد روزانه به آن نگاه کرد. من هم اين‌طور فوتبال را دنبال مي‌کنم. يعني الان در اردو که هستيم همه فکرم به تمرين فرداست. يعني نمي‌توانم بگويم که سال آينده کجا هستم. چون ماهيت فوتبال همين است.

* در زندگي شخصي‌تان هم سعي مي‌کنيد در حال زندگي کنيد؟

در زندگي شخصي کمي سخت است که در حال زندگي کني ولي در فوتبال هيچ‌وقت اين‌طوري فکر نکردم که بگويم مثلا تا چه سالي فوتبال بازي کنم و يا يک چنين چيزهايي چون فکر مي‌کنم اين‌طور چيزها دست خداست. خدايي نکرده هرچقدر هم که برنامه داشته باشي و يا در جايگاه خوبي باشي، مصدوم شوي همه‌چيز بر هم بريزد. فقط بايد تمام سعي و تلاشت را حتي در تمرين انجام دهي که بتواني خوب باشي بقيه را هم به خدا واگذار کني.

* با آقاي منتظري که صحبت مي‌کردم از روابط دوستانه و دورهمي‌هاي فوتباليست‌هاي ايراني در قطر صحبت مي‌کرد. به نظر مي‌رسد ايراني‌ها در قطر احساس قربت نمي‌کنند.

بله، ما در قطر 6،7 لژيونر داشتيم که در قطر کنار هم بودند. ابتدا اين‌طور نبود که همديگر را هرروز ببينيم چون همه گرفتار تمرين و کارهاي خودشان بودند. بسياري از بچه‌ها با خانواده آنجا هستند و فرصت کمتري دارند، اما اتفاق افتاده بود که باهم برنامه بگذاريم و بيرون برويم. راستش را بخواهيد خيلي هم خوش مي‌گذشت. چون قطر هم کوچک است.

* وقتي در مقابل هم‌بازي مي‌کرديد هم براي همديگر کري مي‌خوانديد؟

بله، زياد کري مي‌خوانديم. قبل از بازي‌ها و بعد از بازي‌ها يکي از صحبت‌هاي اصلي ما کري خواندن بود. اين هم از شيريني‌هاي فوتبال است. به من که در فرصت کوتاهي که در قطر بودم خيلي خوش گذشت. توانستم همه بچه‌ها را ببينم و روزهاي خوبي بود.

* قبل از اينکه شما به الوکره برويد اخباري مبني بر حضور قوچان‌نژاد در پرسپوليس به گوش مي‌رسيد، خود شما اين اخبار را دنبال مي‌کنيد؟

خود من خبرها را دنبال نمي‌کنم، اما حضور من در پرسپوليس از طريق اطرافيانم به گوشم رسيده بود ولي راستش را بخواهيد هيچ‌کس با من تماس نداشت.

* به اينکه روزي در ايران بازي کنيد، فکر کرده‌ايد؟

دوباره بايد حرفم را تکرار کنم که من اصلا به آينده فکر نمي‌کنم که بگويم مثلا دوست دارم دو، سه سال ديگر در ايران بازي کنم. يعني اصلا به اين مساله فکر نمي‌کنم. راستش را هم بخواهيد فعلا نمي‌خواهم در ايران بازي کنم. البته بازي کردن در تيم‌ملي که وظيفه‌ام است و برايم باعث افتخار است که بتوانم در تيم‌ملي کشورم بازي کنم، اما ازلحاظ باشگاهي هيچ‌وقت تا امروز به فکرم نرسيده که بيايم در ايران بازي کنم. نمي‌گويم در آينده اين اتفاق نمي‌افتد، اما در حال حاضر اين‌طور داستان‌هايي که در مورد حضورم در پرسپوليس يا استقلال است از طرف خودم نبوده.(مي‌خندد)

* ليگ فوتبال ايران را دنبال مي‌کنيد؟

بله، به‌هرحال دوستانم در ليگ هستند و براي همين هم‌بازي‌هاي ليگ را دنبال مي‌کنم. بازي‌ها را زياد نگاه نمي‌کنم. اما دربي که دور رفت استاديوم بودم. دربي برگشت را هم از طريق اينترنت دنبال کردم. ديدارهاي فينال ليگ را هم که به‌طور همزمان پخش مي‌شد، نگاه کردم. بازي‌هاي مهم را هم دنبال مي‌کنم ولي اينکه بگويم به خاطر علاقه به تيم خاصي بازي‌ها را دنبال مي‌کنم، نه اين‌طور نيست. بيشتر براي اين است که دوستانم در اين تيم‌ها بازي مي‌کنند و مي‌خواهم بازي‌هاي آنها را دنبال کنم.

* نظر شما در مورد فينال امسال چه بود؟

خيلي جالب بود من داشتم بازي‌ها را نگاه مي‌کردم يک‌دفعه ديدم از دقيقه 80 تراکتورسازي بازي را نگه داشت، شک کردم که چرا اين‌ها جلو نمي‌روند که گل بزنند و قهرمان شوند. درحالي‌که به اين طريق سپاهان قهرمان است. من اصلا باورم نمي‌شد، بندگان خدا فکر کرده بودند بازي سپاهان 2 ـ 2 شده است. من تابه‌حال چنين چيزي نديده بودم. هم براي تبريزي‌ها ناراحت بودم و هم از طرفي اين اتفاق که افتاده بود برايم جالب بود. اين آخرين بازي بود که در ليگ ايران ديدم.

* بازي‌هاي نمايندگان ايران در آسيا را هم دنبال مي‌کنيد؟

پرسپوليس که بازي‌اش با الهلال را ديدم. من در قطر بودم با بچه‌هاي تيم قبلي‌ام در کويت که به قطر آمده بودند رفتم بازي الهلال و پرسپوليس را ديديم که متأسفانه آنها اوت شدند و خيلي حيف شد. تيم نفت هم که دو روز پيش بازي کرد. از راديو داشتم گوش مي‌کردم که آنها صعود کردند. اين‌طور اتفاق‌ها براي فوتبال ايران خوب است. هر چه تيم‌هاي حاضر در اين‌گونه رقابت‌ها بيشتر باشد، به نفع ايران است.

* براي بازي‌هاي آسيايي که با کارشناسان و بازيکنان تماس مي‌گرفتيم، هر وقت نتيجه را پيش‌بيني مي‌کردند، مي‌گفتند قطعا قوچان‌نژاد گل مي‌زند. در کل انتظارات از شما زياد است؟

راستش را بخواهيد من چه خوب کار کنم و يا بدکار کنم. همه در مورد من يک نظري دارند. براي همين هم من بدون اينکه بخواهم به کسي بي‌احترامي کنم، سعي مي‌کنم زياد. در اين‌طور بحث‌ها وارد نشوم و تمام تلاشم اين است که تمرکز خودم را روي بازي‌ام در تيم‌ملي بگذارم. چون من نمي‌توانم همه نقطه نظرات را در کارم اعمال کنم تمام سعي‌ام را هميشه مي‌کنم که بهترين بازي‌ام را بد نمايش بگذارم. بيشتر از اين نمي‌توانم کاري کنم حالا چه با گل باشد و چه با پاس گل و چه با زحمتي که براي موفقيت تيم مي‌کشم، بقيه‌اش ديگر دست خداست.

* خداداد عزيزي به عنوان يک منتقد تيم‌ملي اعتقاد خاصي به شما دارد؟

ايشان خيلي بهش لطف دارد. من از بچگي خداداد عزيزي را دوست داشتم. يک ماه پيش که براي بازي به مشهد رفته بودم فرصت مناسبي به وجود آمد تا بتوانيم با هم‌صحبت کنيم. من از بچگي بازي آقاي عزيزي را خيلي دوست داشتم باهم همشهري هم که هستيم. بااينکه چندين سال است همديگر را مي‌شناسيم. فرصت مناسبي به وجود نيامده بود که بتوانيم باهم صحبت کنيم که در اين سفر اين اتفاق افتاد.
*ورزش 3