کد خبر: ۸۷۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۴۷۰
توماس پیکرینگ، سفیر اسبق امریکا در سازمان ملل:

همانطور که دوست دارم میلیاردر شوم، علاقمندم غنی سازی ایران به صفر برسد، اما این در حد رویاست/ اینکه می گویند تهران با پول توافق در منطقه آشوب خواهد کرد عجیب و غریب است

دیپلمات ارشد سابق آمریکایی اذعان کرد به صفر رساندن غنی سازی اورانیوم در ایران چیزی در حد رویا است.
دیپلمات ارشد سابق آمریکایی اذعان کرد به صفر رساندن غنی سازی اورانیوم در ایران چیزی در حد رویا است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، توماس پیکرینگ که پنج دهه دیپلمات آمریکا بوده و زمانی معاون وزیر امورخارجه ، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، و سفیر آمریکا در روسیه، اسرائیل، اردن و نیجریه بوده، در سخنانی در موسسه تحقیقاتی موسوم به مجذور هوش در نیویورک گفت: اینکه می گویند وقتی ایران پول به دست بیاورد، این امکان و فرصت را خواهد داشت تا در منطقه آشوب کند، غیرعادی و عجیب و غریب است. بی تردید، تحرکات ایران در منطقه از نزدیک زیرنظر خواهد بود. هیچیک از ما نمی گوییم ایران، فرشته است.

وی افزود: توافق هسته ای دربرگیرنده سازوکار بسیار قوی بازرسی ها و بسیار فراتر از حدی است که تا پیش از این درباره هریک از دیگر کشورهای جهان شاهد آن بوده ایم.

پیکرینگ در ادامه اظهار داشت: درباره برنامه موشکهای بالستیک ایران باید مدنظر داشت که این توافق درباره توافق هسته ای است و نه اینکه توافقی درباره موشکهای بالستیک باشد. هر دو طرف توافق کرده اند که موضوع توافق هسته ای ، اولویت مطرح در شرایط فعلی باشد و مسائل دیگر به آینده موکول شود. بی تردید ، موشکهای بالستیک بدون وجود سرجنگی های هسته ای (کلاهکهای هسته ای) ، آنگونه تهدیدی نیست که از آن سخن گفته می شود.

پیکرینگ افزود: درمقابل توافق هسته ای، عملا دو گزینه وجود دارد. گزینه اول این است که هیچ توافقی حاصل نشود و گزینه دیگر اینکه تلاش شود از تحریمها استفاده شود تا از این طریق بتوان به توافق بهتری دست یافت. مخالفان توافق هسته ای می گویند باید غنی سازی اورانیوم در ایران به صفر برسد. من هم دوست دارم غنی سازی اورانیوم در ایران به صفر برسد همانطور که دوست دارم میلیاردر شوم. اما آیا این کار ، شدنی است! من به موجودات خیالی اعتقاد دارم اما آیا واقعا می توانم آنها را داشته باشم!