کد خبر: ۸۷۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۹۸
وال استریت ژورنال:

آیا پای شکسته جان کری مذاکرات هسته ای ایران را با مشکل مواجه می کند؟

جلسه روز شنبه کری با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای یافتن راه حل هایی درباره برخی اختلافات مهم که بین تهران و شش قدرت بزرگ دنیا که به دنبال محدود کردن برنامه هسته ای آن هستند، بود.

وال استریت ژورنال نوشت احتمالا سانحه شکستن پای وزیر امور خارجه آمریکا، وی را از روند مذاکرات هسته ای با ایران دور خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، این روزنامه آمریکایی نوشت: پای جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در سانحه دوچرخه سواری در نزدیکی ژنو شکست. این حادثه می تواند مذاکره کننده ارشد آمریکا را در مذاکرات هسته ای با ایران که قرار است تا سی ام ژوئن به نتیجه برسد، به حاشیه بکشاند. در نتیجه این حادثه، کری سفر دیپلماتیک خود را که با مذاکره با همتای ایرانی اش در روز شنبه آغاز شده بود، لغو کرد.

جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت، قرار بود در ساعات پایانی یکشنبه شب کری برای درمان به بوستون آمریکا بازگردد، اما پزشکان تصمیم گرفتند برای احتیاط وی را آن شب در بیمارستان نگهدارند.

این دیپلمات هفتاد و یک ساله در شهر سیون زیه فرانسه در نزدیکی مرز سوئیس در حال دوچرخه سواری بود که این سانحه رخ داد. کربی گفت، وی با هلیکوپتر به بیمارستان ژنو منتقل شد و در آنجا پزشکان تشخیص دادند استخوان ران راست وی شکسته است.

کری علاقه بسیاری به دوچرخه سورای دارد و در اکثر سفرهای دیپلماتیک، دوچرخه جزئی از وسایل شخصی اش است و دوچرخه سواریهای وی در جریان مذاکرات هسته ای با ایران، به منظره آشنایی تبدیل شده بود.

این حادثه در حساس ترین زمان در تلاش های بلند مدت دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای دست یابی به توافق هسته ای با ایران رخ داد. کری مذاکره با ایران را در اولویت های شخصی خود قرار داده و باعث شده بود آمریکا این مذاکرات را رهبری کند.

این حادثه می تواند کری را در مدتی یا حتی همه چند هفته باقی مانده از مذاکرات به حاشیه بکشاند.

جلسه روز شنبه کری با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای یافتن راه حل هایی درباره برخی اختلافات مهم که بین تهران و شش قدرت بزرگ دنیا که به دنبال محدود کردن برنامه هسته ای آن هستند، بود.

مقامات آمریکایی گفته اند که قصد ندارند ضرب الاجل سی ام ژوئن را تمدید کنند. این در حالی است که دیگر دیپلماتهای غربی از احتمال تمدید زمان مذاکرات بعد از پایان ضرب الاجل خبر داده اند.
کربی اعلام کرد همان پزشکی که در سال 2009 استخوان لگن کری را عمل کرده است، وی را در بوستون جراحی خواهد کرد. گفته می شود چون کری به عمل جراحی نیاز دارد، احتمالا بهبود کامل وی چند ماه طول خواهد کشید.