کد خبر: ۸۸۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۷

مالزی از آب، کره می گیرد

 «از آب کره گرفتن» ضرب المثلی ایرانی است که معنای استفاده از هر که و هرچیز کم را می دهد، اما مالزیایی ها در سیاست های اقتصادی خود از این ضرب المثل به خوبی بهره برده اند.

به گزارش ایرنا، در حالی که افکار عمومی منطقه جنوب شرق آسیا، مسلمانان و جهان به سوی مهاجرت مسلمانان روهینگیا در میانمار و اردوگاه های مرگ در مرز مالزی و تایلند جلب شده است، مالزی در فکر استفاده اقتصادی از این موقعیت و فاجعه دردناک برای توسعه صنعت گردشگری خود است.

شهر مرزی پادانگ در ایالت پرلیس مالزی و هم مرز با تایلند هفته گذشته شاهد کشف حدود 30 اردوگاه مرگ و بیش از 100 قبر از مسلمانان مهاجر روهینگیایی بود که درپی فشار دولت میانمار و بوداییان تندرو خانه و کاشانه خود را رها کرده و تلاش کردند با این فرار به آرامش برسند.

این افراد گرفتار قاچاقچیان انسان شده و در این اردوگاه های غیرقابل دسترس براثر بیماری جان دادند و یا به وسیله قاچاقچیان کشته شدند.

حال دولت مالزی که به صنعت گردشگری برای جذب بیشتر گردشگر و افزایش درآمدهای خود توجه ویژه ای دارد بدنبال تبدیل این اردوگاه های مرگ به مراکز گردشگری و جذب گردشگر خارجی است.

هنوز یک هفته از این فاجعه نگذشته است و تمام قبرهای اردوگاه های مرگ تخلیه نشده و خبرهایی از کشف اردوگاه های دیگر می رسد که دولتمردان مالزی اعلام می کنند این اردوگاه ها قابلیت تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری را دارند.

این سخن در حالی گفته می شود که دولتمردان و مقامات امنیتی مالزی روز جمعه گذشته عدم دسترسی به مناطق جنگلی را دلیل ایجاد این اردوگاه های مرگ در دل جنگل های کوهستانی و نظارت نشدن بر مرز می دانستند و تلاش کردند ایجاد این اردگاه ها را به گردن تایلند همسایه خود بیندازند.

به گفته مقامات امنیتی مالزی از آخرین محل توقف اتومبیل تا محل اردگاه های مرگ سه ساعت پیاده روی در مناطق صعب العبور جنگلی است که پلیس مالزی را واداشت از تایلند کمک بخواهد از آن طرف مرز وارد منطقه شوند.

حال 'شهیدان کاسیم' وزیر دفتر نخست وزیر مالزی روز دوشنبه اعلام کرد پس از بازدید از اردوگاه های قاچاق انسان در مرز مالزی به این نتیجه رسیده است این محل ها قابلیت تبدیل به یک جاذبه گردشگری را دارند.

وی اردوگاه های مرگ را 'خیلی زیبا' توصیف کرد و گفت یکی از اردوگاه ها در 100 متری مرز تایلند واقع شده و بزرگترین اردوگاه این منطقه به شمار می رود.

این اردوگاه شامل یک نمازخانه، یک مسجد چوبی، خانه ای برای امام جماعت آن منطقه و چند مزرعه سبزیجات است که هنوز به شکل سابق خود حفظ شده است.

این وزیر مالزیایی گفت با تبدیل این منطقه به یکی از جاذبه های گردشگری مالزی می توان به گردشگران همه چیز را همانطور که اتفاق افتاده است، نشان داد.

شهیدان با اشاره به وجود نمازخانه و مسجد در اردوگاه، ادعا کرد این اردوگاه ها نمی تواند به وسیله مالزیایی ها ساخته شده باشند و احتمالا کمونیست ها این اردوگاه ها را ساخته اند.

این وزیر مالزیایی در حالی می خواهد از آب اردوگاه های مرگ در مرز این کشور با تایلند کره بگیرد که مقام های امنیتی این کشور، منطقه را امنیتی می دانند و اخیرا از ساخت دیواری در طول مرز برای ایجاد امنیت خبر دادند.

آمار دولت مالزی نشان می دهد سال گذشته میلادی حدود 25 میلیون گردشگر خارجی از این کشور جنوب شرق آسیا دیدن کردند.

مالزی امسال 'جشنواره مالزی' 2015 را برای جذب بیشتر گردشگر خارجی راه اندازی کرده است.

کارزار 2015 مالزی وظیفه دارد موقعیت این کشور را به عنوان یکی از مقاصد سفر در جهان حفظ کرده و مالزی را به هدفش که جذب بیش از 29 میلیون و 400 هزار گردشگر و کسب حدود 28 میلیارد دلار درآمد حاصل از این برنامه است، برساند.

سال گذشته میلادی 353 هزار 955 گردشگر از غرب آسیا از مالزی دیدن کردند که بیشتر گردشگران از عربستان سعودی با 113 هزار و 921 نفر، ایران با 72 هزار و 264 نفر و عراق با 27 هزار 124 گردشگر بودند.