کد خبر: ۸۸۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۱

آيا با پرداخت وام 15ميليوني خودرو بازار داغ مي شود

  شيوه‌نامه جديد دريافت وام خودرو روز گذشته در حالي از سوي بانک مرکزي ابلاغ شد که از اين پس متقاضيان خريد خودرو مي‌توانند با دريافت تسهيلات تا سقف 15 ميليون تومان خودروي مورد نظر خود را خريداري کنند. بر اين اساس بسياري از کارشناسان افزايش اين وام از 7 به 15 ميليون تومان را در راستاي تحريک بازار خودرو عنوان مي‌کنند.

به اين ترتيب تسهيلات خودرويي در شرايطي از سوي بانک مرکزي به بانک‌ها ابلاغ شد که بازار خودرو هم‌اکنون در رکود به‌سر مي‌برد؛ به‌طوري‌که به گفته بسياري از دست‌اندرکاران بازار، عرضه خودرو از تقاضا پيشي گرفته است. با اين حال برخي از دست‌اندرکاران صنعت خودرو معتقدند که ابلاغ شيوه‌نامه وام خودرو اگر چه مي‌تواند بر فروش مستقيم خودروسازان تاثيرگذار باشد؛ اما نمي‌تواند منجر به رونق خريد و فروش در بازار شود، اما در شيوه‌نامه جديد دريافت وام خودرو، شرايط به گونه‌اي تنظيم شده است تا قول مسوولان بانک مرکزي مبني بر جلوگيري از وام‌هاي صوري عملي شود؛ به‌طوري‌که متقاضيان خودرو در صورت داشتن شرايط لازم در هر يک از بانک‌هاي عامل مي‌توانند به مراکز فروش خودرو در سراسر کشور مراجعه کنند و با دريافت پيش‌فاکتور و ارائه آن به بانک از تسهيلات خودرويي بهره‌مند شوند. براين اساس بانک‌هاي عامل 60 درصد ارزش خودرو را به‌صورت تسهيلات به متقاضيان پرداخت مي‌کنند.

از آنجا که در گذشته بسياري با استفاده از روش‌هاي مختلف خودروسازان و بانک‌ها را دور مي‌زدند و مبلغ وام را صرف مصارفي غير از خريد خودرو مي‌کردند؛ بنابراين براساس اين شيوه‌نامه بانک‌هاي عامل با دريافت پيش‌پرداخت از متقاضي مابه التفاوت درنظر گرفته شده خودرو را حساب کرده و کل مبلغ خودرو را به حساب شرکت خودروساز واريز مي‌کنند.

براساس اين شيوه‌نامه جديد بازپرداخت وام خودرو که به‌صورت فروش اقساطي است به مدت 5 سال در نظر گرفته شده است که نسبت به وام قبلي اين مدت زمان يک‌سال افزايش يافته است. از سوي ديگر نرخ سود در نظر گرفته شده براي اين تسهيلات براساس نرخ سود عقود مبادله‌اي است که براساس مصوبه جديد شوراي پول و اعتبار نرخ سود و تسهيلات بانکي در سال‌جاري 21 درصد در نظر گرفته شده است. برهمين اساس بسياري از کارشناسان نسبت به افزايش حجم تقاضا براي دريافت تسهيلات خودرو خبر مي‌دهند.

*دنياي اقتصاد