کد خبر: ۸۸۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۴

دلايل مرگ‌هاي ناگهاني ورزشکاران

  نايب رئيس ايراني يونسکو در حوزه مبارزه با دوپينگ جهان، مرگ‌هاي ناگهاني ورزشکاران حرفه‌اي را تشريح کرد.

مرگ‌هاي ناگهاني علي الخصوص قلبي در ورزش‌هاي قهرماني و حرفه‌اي و همچنين در ورزش همگاني و حوادث ورزشـي بسيار شايع است. براين اساس برخي از صدمات ورزشي به صورت سرپايي مداوا مي‌شوند و در برخي نياز به اقدامات جراحي و در گروهي نيز متاسفانه نقص عضو و فلجي و يا مرگ رخ مي‌دهد، بنابراين در برخي از ورزشکاران مشاهده مي‌شود که بـه صـورت ناگهـاني و بـدون بـروز هيچگونـه آسيب ورزشي، ورزشکار به زمين مي‌افتد و پس از مدت زماني کوتاه فوت مي‌کند کـه باعـث تأسف همگان مي‌شود.

در اين باره لطفعلي پورکاظمي نايب رئيس ايراني يونسکو در حوزه مبارزه با دوپينگ جهان عنوان کرد‌: مرگ ناگهاني قلبي در يک ورزشکار به حالتي گفته مي‌شود که به‌صورت آني و بـدون انتظـار در حالات جسمي يک ورزشکار تغييراتي رخ دهد که در طي چند ثانيه و يا دقيقـه وي را وارد حالات کما و مرگ کند به شرطي که هيچ ضربه و يا حادثه اي به بـدن ورزشـکار وارد نشـود. البته هر چند ميزان شيوع مرگ ناگهاني تقريباً از آمار بالايي برخوردار نيست ولي به ميزان سـن و شرايط زندگي و ژنتيکي نيز بستگي دارد.

پورکاظمي تصريح کرد: تحقيقات پزشکي ثابت کرده است که حدود 85% از علل مـرگ ناگهـاني ورزشـکاران در ميـادين ورزشي ناشي از ناهنجاري‌هاي مادرزادي است که از بدو تولد در قلب و عروق آنـان وجـود داشته است ولي در طي سال‌هاي نوجواني کم کم دچار علائم باليني مي‌شوند.

وي ادامه داد: در نتيجه آن دسته از ورزشکاراني که استعداد مرگ ناگهاني قلبي و عروقـي در خـانواده وجود دارد و يـا اينکـه داراي برخـي علائـم و نشـانه‌هـاي بيمـاري قلبـي را در طـي ورزش واستراحت حس مي‌کنند حتماً به پزشکان ورزشي و متخصصان قلب و عروق مراجعه تا عـلاوه بر معاينه باليني و بررسي نوار قلب و اکوي قلب به درمان دارويي و يـا بـا جراحـي بـه درمـان ناهنجاري مادرزادي آنان اقدام ورزند.

رئيس اسبق فدراسيون پزشکي و ورزشي ايران تصريح کرد: در مرگ ناگهاني قلبي نيز در يک ورزشکار و در اوج قهرماني و سلامتي، گاهـاً ايـن حادثـه رخ مي‌دهد و عملاً به صورت ناباورانه و در جلوي چشمان هزاران و يا ميليون‌ها نفر بيننده يک مسابقه، يک ورزشکار با عارضه پيش بيني نشده قلبي و بدون ضربه فوت مي‌کند. بررسي علل، پيشگيري و درمان حادثه فوت مي‌تواند بسيار حائز اهميت باشـ.

پورکاظمي ادامه داد: البته در يک ورزشکار که از جسم و روان بسيار سالمي برخوردار اسـت اگـر مـرگ آنـي در زير 35 سال رخ دهد مورد تعجب همگان مي‌شود، در افراد غير ورزشـکار اگـر مـرگ آنـي رخ دهد بيشترين احتمال را به گرفتگي عروق کرونر مي‌توان نسبت داد. البته در افراد بالاي 45 سال به‌عنوان عامل اصلي، مي‌توان به گرفتگي عروق کرونر اشاره کرد که به‌عنوان شايعترين علت مرگ ناگهاني است.

نايب رئيس ايراني يونسکو در حوزه مبارزه با دوپينگ جهان در خاتمه خاطرنشان کرد: آنـاتومي مـادرزادي آئـورت و بطـن چـپ در بـروز مـرگ آنـي قلبـي بسـيار مؤثرندکـه بـا اکوکارديوگرافي مشخص مي‌شود.