کد خبر: ۸۸۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۲۴

عوامل غير طبيعي ريزش مو

 
 1- فشار و کشش
محکم بستن مو و مرتب بستن با کش سر ، تل ، گيره و کيليپس و همچنين استفاده مکرر از بيگودي ، ماساژ و سشوار شايع ترين علت کم پشتي موي سر در جوانان و ميانسالان خصوصا در ناحيه قوام سر مي باشد .

2-خونريزي
خونريزي ناگهاني و يا زايمان خصوصا دو تا شش ماه بعد بعد از زايمان ، تب بالا و حتي حاملگي و تعمال جراحي مي تواند باعث ريزش مو بشود . در اين موارد ، با برطرف شدن ريزش مو و درمان بيماري زمينه اسپري ،ريزش مو برطرف خواهد شد .

3- عوارض برخي دارو ها
از علل ديگر ريزش مو مي توان مصرف داروها را نام برد ، همه داروها باعث ريزش مو نميشوند و حتي يک داروي خاص نيز در تمام افراد باعث ريزش مو نمي شود ، زيرا بعضي از افراد به داروهاي خاصي حساسيت بيشتري دارند که مربوط به سيستم داخلي بدن در غير فعال کردن و هضم دارو است . معمولا مصرف داروهاي اعصاب و قرص هاي پيشگيري ا ز بارداري و همچنين داروهاي قلبي ، کربنات ليتيم ، ستيگمن ، سايمتدن ، ايبوپروفين و … منجر به ريزش مو مي شوند .

4- مواد شيميايي
تماس شغلي با بورات سديم باعث ريزش مو منتشره مي شود . گاهي دهان شويه هاي حاوي اسيد بوريک نيز باعث ريش موي مشابه مي گردند . چناچنه سطح اسيد بوريک مصرف شدهبالا باشد باعث طاسي کامل سر پس از ده روز مي شود

5- تاثير تغذيه
سو تغذيه به صورت عدم دسترسي به مواد غذايي و چه به صورت رژيم غذايي جهت کاهش وزن يکي از علت هاي ريزش مو مي باشد . کمبود تغذيه پروتيين و اسيد هاي چرب ضروري بدن که قادر به توليد آن نيست و بايد از طريق غذا به بدن برسد موجب ريزش و حتي طاسي مو مي شود . در بيماري کوراشيورکور ( سو تغذيه پروتييني ) و هم ماراسموس ( سو تغذيه پروتئين ، کالري ) اغلب ريزش مو ديده مي شود . شاع ترين علت ريزش مو در خانم ها از سنين نوجواني تا ميانسالي – کمبود آهن در بدن مي باشد که با مصرف غذاهاي آهن و يا قرص آهن اين مشکل حل مي گردد .

6-استرس ، شوک هاي ناگهاني و غم و اندوه
وجود استرس و فشار روحي ، ناراحتي و افسردگي مي توانند از علل ريزش مو در افراد باشند . به عنوان مثال استرس از امتحان و يا افسردگي در جوانا امروزه به طور زيادي ديدهمي شود .

با کنترل اين هيجانات که البته اگر به وسيله خود شخص باشد نتيجه مطلوب تري دارد ، چون مصرف داروهاي اعصاب نيز موجب ريزش مو در بعضي افراد مي شود . غم و غصه نيز آنقدر در وضعيت مو موثر هستند که در مدت کوتاهي مي توانند منجر به ريزش مو و سفيد شدن و يا سفيد شدن آنها گردند .

رشته هاي عصبي تحت تاثير شوک هاي ناگهاني چنان ضربه اي چکش مانندي به ريشه مو وارد مي آورد که مو توان نگهداري مو را از دست مي دهد و د نتيجه موها شروع به ريزش مي کنند