کد خبر: ۸۸۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۶

آيا بايد براي "اينترنت اکسپلورر" مجلس ترحيم برگزار کنيم؟

ويندوز 10 همراه با مرورگر جديدي با نام مستعار اسپارتان مي‌آيد. البته اين به‌معناي آن نيست که مايکروسافت ديگر از اينترنت اکسپلورر حمايت نخواهد کرد.
مرورگر جديد با بسياري از خدمات و نرم‌افزارهاي قديمي وب که مختص اينترنت اکسپلورر هستند سازگار نيست. بيشتر برنامه‌هاي وب‌بنياد مورد استفاده‌ شرکت‌ها براي مقاصد مديريتي از جمله‌ اين موارد هستند.

البته اينترنت اکسپلورر در ويندوز 10 و همچنين ويندوز هشت، هفت و ويستا به حيات خود ادامه خواهد داد و در دسترس است. شرکت‌هايي که در حال حاضر از اينترنت اکسپلورر استفاده مي‌کنند احتمال ندارد به‌زودي به سراغ مرورگر جديد مايکروسافت بروند.
سخنگوي مايکروسافت مي‌گويد: براي بنگاه‌ها و ساير مشترياني که به پشتيباني مرورگر قديمي نياز دارند همچنان اينترنت اکسپلورر را در ويندوز 10 ارايه مي‌دهيم.
مرورگر جديد مايکروسافت که قرار است همراه ويندوز 10 در تابستان بيايد هنوز مشخص نيست چه نامي دارد. کريس کاپوسلا، رييس بازاريابي مايکروسافت مي‌گويد: در صدديم براي مرورگر همراه ويندوز 10 نام تجاري يا نام جديد مناسبي انتخاب کنيم. همچنان اينترنت اکسپلورر را نگه مي‌داريم، اما مرورگر جديدي هم با نام مستعار پروژه‌ اسپارتان خواهيم داشت و براي آن بايد نامي پيدا کنيم.

اين مرورگر هر نامي داشته باشد نشانه‌ دگرگوني بزرگي است. بزرگ‌ترين قوت مايکروسافت که همان پشتيباني ديرين از تمامي نرم‌افزارهاي تحت ويندوز باشد، بزرگ‌ترين ضعف آن هم هست و موجب شده عقب بماند و نتواند به نوآوري همه‌جانبه بپردازد.
کاهش عمده‌فروشي اينترنت اکسپلورر نشانگر پايان يافتن آن رهيافت است که مي‌تواند در چند سال آينده کاربران و مديران فناوري اطلاعات شرکت‌ها را به دردسر بيندازد و از لحاظ سازگاري و قابليت ارتقا مشکل ايجاد کند.

اپل نيز وقتي در مارس 2001 ميلادي سامانه‌ عامل OS X را منتشر کرد که جاي OS 9 را گرفت همين کار را کرد. پديدآوران مجبور شدند برنامه‌هاي‌شان را بازنويسي کنند يا برنامه‌ها را در شبيه‌سازها به اجرا درآوردند؛ تجربه‌ ناخوشايندي که موجب رويگرداني کاربران مي‌شود. گسست دردناکي بود، اما ضرورت داشت و موجب شد تا اپل در حوزه‌ رايانه‌هاي مک و سپس رايانک‌ها و تلفن‌هاي همراه هوشمند تحت iOS وضعيت خوبي پيدا کند.
چنين تدبيري براي مايکروسافت دردناک‌تر هم خواهد بود، اما مي‌تواند اين شرکت را به مسير نوآوري برگرداند و در نهايت به نفع کاربران و شرکت‌ها است.