کد خبر: ۸۸۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۲۲

پايان ديکتاتوري پيرمرد سوئيسي در فيفا / بلاتر بالاخره استعفا کرد

تسنيم/ رئيس فيفا که پس از دستگيري ۶ تن از مقامات ارشد فيفا تحت فشار فراواني براي کناره گيري قرار گرفته بود، از سمتش استعفا کرد.

سپ بلاتر رئيس فيفا در کنفرانسي خبري در زوريخ خبر استعفاي خود را اعلام کرد و خواستار يک نشست عمومي جديد براي انتخاب رئيس جديد فيفا شد.

روز جمعه پس از اينکه انتخابات فدراسيون جهاني فوتبال به دور دوم کشيده شد علي بن حسين اردني انصراف خود را اعلام کرد و بدين ترتيب سپ بلاتر بار ديگر به‌عنوان رئيس فيفا انتخاب شد.در دور اول سپ بلاتر 133 رأي و علي بن حسين 73 رأي کسب کردند. از 209 راي مأخوذه، 206 رأي مورد قبول و شمارش قرار گرفت و به اين ترتيب بلاتر با وجود برتري بر رقيبش به‌دليل عدم کسب دوسوم آرا به‌عنوان رئيس آينده ابقا نشد و انتخابات به دور دوم کشيده شد. در نهايت با کناره گيري بن‌حسين، بلاتر رئيس فيفا ماند.بلاتر در اولين کنفرانس مطبوعاتي خود پس از پيروزي‌اش در انتخابات دوره جديد رياست فيفا، به يوفا و آمريکا به عنوان دو مخالف اصلي تمديد دوران مديريت 17 ساله او در فدراسيون جهاني فوتبال هشدار داده بود.

وي گفته بود: مي‌گوييد چرا استعفا نکردم؟ جوابش خيلي ساده است. به اين خاطر که شما نتايج کنگره فيفا را ديديد و اعضاي فيفا فکر مي‌کنند که من هنوز هم آن کسي هستم که مي‌تواند اين مشکلات را حل کند.بلاتر درباره بازداشت اخير شش تن از مقامات اجرايي ارشد فيفا و در پاسخ به اين سؤال که آيا او از گسترش تحقيقات FBI و مقامات قضايي سوئيس درباره پرونده فساد در فيفا نمي‌ترسد و بيم دستگير شدن ندارد، تأکيد کرد: به چه دليل بايد دستگير شوم؟ آمريکايي‌ها دارند تحقيقات را انجام مي‌دهند. آنها حق دارند اين کار را انجام دهند. من نگران چيزي نيستم و مخصوصاً نگراني درباره کارهاي خودم ندارم.
رئيس فيفا معتقد بود که در پشت پرده دستگيري مقامات ارشد فيفا در زوريخ يک توطئه آمريکايي با هدف آشفته کردن جو کنگره فيفا وجود داشته است.