کد خبر: ۸۸۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۷
رئیس جمعیت هلال‌احمر عنوان کرد

زلزله تهران به عنوان پنج بحران بزرگ دنیا


رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه زلزله تهران به عنوان پنج بحران بزرگ دنیا محسوب می‌شود، گفت: دیگر نباید شاهد آن باشیم که تجهیزات پیشرفته با امکانات توسعه نیافته و قدیمی در مواقع بحران به کار گرفته شود.

به گزارش تسنیم، سیدامیرمحسن ضیایی در بازدید از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، اظهار داشت: بیشتر کشورهای دنیا زلزله تهران را پراهمیت تلقی می‌کنند تا جایی که در اسناد آنها از زلزله تهران به عنوان پنج بحران بزرگ دنیا یاد می‌شود و حتی سفیر نروژ هم از من در خصوص زلزله تهران و برنامه‌ریزی‌های این زلزله احتمالی سوال کرد.

وی با اشاره به اینکه باید برای مواجهه با زلزله احتمالی تهران آماده باشیم، گفت: باید برای به حداقل رساندن خسارات این زلزله احتمالی برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه کارهای زیادی در حوزه مدیریت بحران در کشور صورت می‌پذیرد، گفت: یکی از آفت‌های مدیریت بحران رجوع‌نکردن به تجربه جهانی است، البته منظور این نیست که صرفاً به دنبال استفاده از تجربیات کشورهای دیگر باشیم، اما به هر حال این تجربیات در دنیا وجود دارد و برای استفاده همه کشورها است، بنابراین باید عمل ما بر اساس تجربه‌های جهانی باشد.

وی با اشاره به اینکه باید اقدامات مناسب و ارزنده در صحنه حوادث را، پس از اتمام حوادث مورد بازبینی و پیگیری قرار داد، اظهار کرد: به علاوه با دسترسی به اطلاعات کافی از میزان خطر و ریسک در حوادث مختلف، می‌توان مسئولان و مردم را با شرایط بحران بیشتر آشنا کرد.

ضیائی تهران را یک الگو در زمینه مدیریت بحران برای استان‌ها دانست و گفت: اگر بتوان کارها را در تهران به‌خوبی پیش برد در نتیجه می‌توان تجربیات خوب و مفید را به سرعت در کل کشور توسعه داد.

وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاران مبنی بر «میزان آمادگی تهران در برابر زلزله احتمالی»، اظهار امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی بخش‌های مختلف مسئول برای تامین و آماده سازی تهران، بتوان در زمینه مقابله با حوادث احتمالی در طول زمان به جایی رسید که به راحتی تهران را از نظر مقابله با حوادث طبیعی، امن دانست.

رئیس جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: به علاوه با شناخت کامل از ظرفیت‌های مردم، می‌توان زمینه‌های استفاده از این ظرفیت عظیم را فراهم کرد و از سویی دیگر باید همه تلاش خود را به کار برد تا خلاء کار تیمی در هنگام بحران را برطرف کرد؛ چراکه مدیریت بحران کار تیمی منظم و واحدی را می‌طلبد.

ضیائی افزود: استفاده از امکانات روز بدون فراهم کردن زیرساخت‌های بهره‌مندی مناسب از آنها نیز از دیگر مسائل پیش رو و نیازمند اصلاح است تا دیگر شاهد آن نباشیم که تجهیزات پیشرفته با امکانات توسعه نیافته و قدیمی به کار گرفته شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به ضرورت فرماندهی یکپارچه در هنگام بحران، اظهار کرد: هر اندازه برای پیشگیری هزینه کنیم؛ سایر هزینه‌ها نیز کاهش خواهد یافت و در بحران‌های غیرقابل پیشگیری نیز می‌توان خطرپذیری را کاهش داد.

ضیائی با اعلام ایجاد معاونت آموزشی در جمعیت هلال‌احمر، خاطرنشان کرد: به‌زودی همه استان‌ها زیرپوشش آموزش همگانی کمک‌های اولیه خواهد رفت و این آموزش به عنوان بخشی از آموزش همگانی بود که مخاطب آن، همه جمعیت ایران هستند.