کد خبر: ۸۸۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۳

معاون صالحی: همه دسترسی‌ها به مراکز هسته‌ای مدیریت‌ شده هستند

 معاون رییس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: همه دسترسی‌ها به مراکز هسته‌ای مدیریت‌ شده هستند و این‌طور نخواهد بود که از هرجایی و هرچیزی بازدید کنند و امنیت ملی و اقتدار حاکمیتی کشور را با مخاطره مواجه کنند.

به گزارش ایسنا، اصغر زارعان، معاون سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه بازدید رییسان و جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان قم از سایت هسته‌ای فردو به شریح فعالیت‌های صنعت هسته‌ای کشور پرداخت و ابعاد سیاسی، حقوقی و فنی پرونده هسته‌ای کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد.

او با تاکید بر ادامه قاطعانه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور گفت: دکتر صالحی به عنوان خادم ملت و نظام با برنامه‌ریزی و مدیریت ویژه‌ای که بر حوزه انرژی هسته‌ای اعمال کرده‌اند، موجب نشاط و پویایی در فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشور شده و بنابراین تمامی فعالیت‌ها تا زمانی که مذاکرات به نتیجه برسد و اقدامات دوطرف مشخص شود با قوت و قدرت در حال اجرا هستند.

معاون رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی زمانی تمام می‌شود که به قله‌های رفیع علم و فن‌آوری در عرصه‌های گوناگون برسیم در غیر این صورت دشمنی دشمن ادامه می‌یابد. بنابراین توقف در این عرصه ممنوع است.

زارعان افزود: تحریم‌های هسته‌ای کشور باعث بومی‌سازی در ابعاد مختلف شده و این اقدام دشمن منجر به استفاده از ظرفیت‌های داخلی و بهره‌مندی از نیروهای جوان و کارآمد شده که بسیار مفید بوده و آثار آن را به لطف خداوند شاهد هستیم.

او در بخشی از سخنانش برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت سازمان انرژی اتمی ایران در تولید انرژی پاک و مزایای این نوع انرژی در کاهش آلودگی برای کشور، چرخه بومی سوخت هسته‌ای از اکتشاف تا استخراج، دستاوردهای جدید سازمان در سال‌های 92 تا 94 و فعالیت‌های سازمان در مراکز هسته‌ای کشور هم‌چون اراک، اصفهان، نطنز، فردو، اردکان یزد و کرج را تشریح کرد.

وی هم‌چنین توضیحاتی در زمینه بازرسی‌های آژانس براساس معاهده NPT و پروتکل الحاقی ارائه کرد و روش‌های کنترلی آژانس را علاوه بر دوربین در حوزه‌های ماموریتی تبیین کرد.

زارعان با بیان تفاوت میان بازرسی‌های موقت، معمولی و ویژه، گفت: همه دسترسی‌ها به مراکز هسته‌ای مدیریت‌ شده هستند و این‌طور نخواهد بود که از هرجایی و هرچیزی بازدید کنند و امنیت ملی و اقتدار حاکمیتی کشور را با مخاطره مواجه کنند.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر جایگاه برجسته صنعت هسته‌ای کشور در میان کشورهای منطقه و جهان، نمونه‌هایی از اقدامات و برنامه‌های در حال اجرای سازمان انرژی اتمی ایران و دستاوردهای این حوزه را برشمرد.

زارعان طراحی و ساخت مجتمع سوخت راکتور قدرت که در مراسم ملی 20 فروردین رونمایی شد را کاری بزرگ توصیف کرد و ادامه داد: کارخانه تولید کیک زرد اردکان از مهم‌ترین پروژه‌های موفق سازمان است که از اوایل امسال به مرحله صنعتی رسیده و ظرفیت سالانه آن تولید 50 تن کیک زرد تعریف شده است.

او افزود: در این پروژه از نهایت ظرفیت‌ها و پتانسیل داخلی برای رسیدن به نتایج مطلوب کمک گرفتیم و الحمدلله اکنون در شرایط قابل قبول و ارزشمندی هستیم.

دبیر کمیته امنیت فن‌آوری هسته‌ای هم‌چنین به ترسیم علل و عوامل برخی فضاسازی‌های ناعادلانه در فرآیند فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای پرداخت و آن را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد: ما نیازمند بصیرت هستیم تا به خبرها و گزارش‌های نامعتبر برخی رسانه‌ها و اندیشکده‌های خارجی اکتفا نکنیم و تحت تاثیر قرار نگیریم. مذاکره ما با 1+5 صرفاً هسته‌ای است و با تاکید مقام معظم رهبری در امور دیگری هم‌چون دفاعی مذاکره نمی‌کنیم.

در پایان این برنامه زارعان به سوالات بازدید کنندگان در موضوعات مختلف پاسخ گفت.