کد خبر: ۸۸۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۹۰

جزئيات حذف کنکور دکتري تخصصي از سال آينده

 مدير کل دفتر گسترش آموزش عالي گفت: با حذف کنکور دکتري تخصصي آزمون متمرکز دکتري حذف و دانشگاه خود دانشجو را ارزيابي مي‌کند.

حسين حسيني مدير کل دفتر گسترش آموزش عالي گفت: کنکور دکتري تخصصي براساس آيين نامه‌اي که به دانشگاهها ابلاغ شد از سال آينده حذف مي شود.
وي افزود: در واقع براساس اين آيين نامه يک آزمون عمومي از سوي سازمان سنجش از داوطلبان گرفته مي شود و يک کارنامه‌اي براي داوطلب صادر مي شود ( همچون آزموني که در همه جاي دنيا از داوطلبان گرفته مي شود ) سپس اين کارنامه عمومي در اختيار داوطلب و دانشگاه قرار مي گيرد و دانشگاه نيز براساس آزمون خاصي که خود دارد (به صورت مصاحبه و يا کتبي) مي تواند پذيرش خود را انجام دهد، بنابراين دو مرحله سنجش و يک مرحله پذيرش صورت مي گيرد.
حسيني گفت: در گذشته اينطور بود که نمره داوطلب در آزمون عمومي سازمان سنجش ، بخشي از پذيرش آن دانشجو نيز محسوب مي شد ، چرا که آن آزمون به صورت متمرکز بوده است ، ولي هم اکنون آزمون عمومي صرفا معرف شاخص و پذيرش دانشجو محسوب مي شود و دانشگاهها براساس شاخص هاي مدنظر خود مي توانند آزموني به صورت جدا از دانشجويان مورد نظر خود بگيرند.
مدير کل دفتر گسترش آموزش عالي اضافه کرد:يعني دانشگاهها براساس اين کارنامه عمومي دانشجو، آزمون ارزيابي خود را انجام مي دهند ، بنابراين هدف اين است که شاخص اصلي تعيين دانشجوي دوره دکتري،استاد و گروه باشد تا ارزيابي صحيحي از معلومات گذشته داوطلب در انتخاب نهايي صورت گيرد.
حسيني در خصوص احتمال افزايش تعداد دانشجويان مقطع دکتري با توجه به حذف کنکور تخصصي دکتري اظهار داشت : تعداد دانشجويان دکتري به اين روش بستگي ندارد، بلکه براساس ظرفيت اعلام شده گروهها در دانشگاهها و امکانات و شاخص هاي اعضاي هيئت علمي دانشگاهها است تا مسير دقيقتري براي پذيرش دانشجوي دکتري شکل گيرد.
وي در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبني براينکه با اين روش وضع بورسيه دانشجويان چگونه خواهد شد، اظهار داشت : بحث بورسيه قاعدتا بحث جداگانه اي دارد و به سازمان امور دانشجويان برميگردد چنانچه در گذشته فقط دانشجويان رتبه اول مي توانستند بورسيه دريافت کنند و هم اکنون اين امر با توجه به تغييرات به اين سازمان ارتباط دارد.

حسيني در ادامه در پاسخ به اين سوال که آيا با اين آيين نامه جديد شکل پذيرش دانشجوي دکتري در دانشگاههاي آزاد و دولتي متفاوت مي شود، افزود : اين آيين نامه براي همه دانشگاهها است يعني همه دانشگاهها بايد براساس آزمون عمومي که برگزار مي شود داوطلب را مورد ارزيابي قرار دهند ، حتي اين آيين نامه براي موسسات حوزوي نيز ابلاغ شده است بنابراين اين آزمون براي سال تحصيلي ۹۵-۹۶ عملي مي شود.

مدير کل دفتر گسترش آموزش عالي در ادامه به جذب بازار کار اشاره کرد و گفت: جذب دانشجويان و فارغ التحصيلان در بازار کار به اين آيين نامه بر نمي گردد ، چرا که در اين آيين نامه پذيرش دانشجو دکتري به صورت کيفي تر صورت مي گيرد اما متاسفانه در کشور ما موج کاذب مدرک گرايي شکل گرفته که اصلا براساس نياز جامعه نيست، چنانچه افراد بيش از حد به سمت و سوي تحصيلات تکميلي و کارشناسي ارشد حرکت مي کنند و اين امر هم برمي گردد به اينکه در جامعه زير ساخت هاي لازم براي اشتغال فراهم نيست، بنابراين اين امر به آمايش آموزش عالي برمي گردد.

حسيني در پاسخ به اين سوال که ملاک نمره در جذب تکميلي اين آزمون تا چه حد تاثير دارد، اظهار داشت : آن بخش اول صرفا ارزيابي است که همچون آزمون تافل برگزار مي شود تا ارزيابي دانشجو صورت گيرد و براساس نمره کسب شده داوطلب و حداقل هاي مورد نظر دانشگاه دانشجو در دانشگاهي که شرايط را دارا باشد، پذيرش مي شود، بنابراين آزمون اول براي معرفي و ارزيابي دانشجو است و در بخش دوم اطلاعات تخصصي فرد براساس سوابق علمي و يا براساس آزمون مصاحبه و يا کتبي دانشجو مورد ارزيابي قرار مي گيرد.

وي در پايان در خصوص تضمين عملي شدن اين آيين نامه خاطر نشان کرد : اين آيين نامه ابلاغ شده است و با عملي شدن آن پذيرش ها دقيقتر صورت مي گيرد، چراکه در هيچ جاي دنيا نمي آيند براي آزمون دکتري يک آزمون متمرکز برگزار کنند بلکه هر دانشگاه دانشجو را مورد ارزيابي قرار مي دهد.
*باشگاه خبرنگاران