کد خبر: ۸۸۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۹

منتقد سرسخت «بلاتر» نامزد انتخابات رياست فيفا مي‌شود

  يک روز پس از استعفاي بلاتر از رياست فيفا، رئيس سابق فدراسيون فوتبال کره جنوبي از آمادگي خود براي نامزدي در انتخابات آتي اين نهاد بين المللي خبر داد.

«چونگ مونگ جون» رئيس سابق فدراسيون فوتبال کره جنوبي که به مدت 17 سال نيز نايب رئيس فيفا بوده اعلام کرد که تصميم دارد خود را به عنوان نامزد آتي انتخابات رياست فدراسيون بين المللي فوتبال معرفي کند.

اين تصميم پس از آن گرفته شد که «سپ بلاتر» رئيس کنوني فيفا به دليل رسوايي فزاينده ناشي از فساد گسترده در اين نهاد فوتبالي اعلام کرد؛ از سمت خود استعفا مي کند.

«چونگ» در جريان يک کنفرانس خبري با اعلام اين خبر، گفت در حال حاضر منتظر شنيدن نظرات اهالي فوتبال در سرتاسر جهان براي تصميم گيري نهايي در اين باره هستم.

رئيس سابق فدراسيون فوتبال کره جنوبي به عنوان يکي از منتقدان سرسخت بلاتر، يک هفته پيش از انتخابات اخير اين سازمان، بيانيه اي را منتشر کرد که در آن از رئيس کنوني فيفا خواست تا از سمتش استعفا کند.

وي گفته بود تنها رفتن بلاتر از فيفا مي تواند فوتبال را از رسوايي بيشتر نجات دهد.

چونگ تاکيد کرده بود؛ اگرچه بلاتر فيفا را به يکي از نهاد هاي مهم ورزشي در جهان تبديل کرد اما همزمان اين سازمان يکي از بي اعتبار ترين سازمان هاي بين المللي است.

چونگ در جريان کنفرانس خبري خود تصميم بلاتر را «نااميدکننده و تاسف بار» دانست.

وي افزود: به عنوان کسي که به مدت 17 سال نايب رئيس فيفا بوده، خود را مسئول اين رسوايي مي دانم.

چونگ همچنين از تصميم بلاتر براي بقا در سمتش تا زمان انتخابات رياست فيفا انتقاد کرد و گفت: بلاتر نبايد کسي باشد که فيفا را فساد نجات مي دهد.

وي تاکيد کرد: بلاتر نبايد بر موسسات مالي و انتخابات فيفا نظارت داشته باشد و کساني که توسط وي به سمتي در فيفا رسيده اند نبايد در انتخابات رياست اين نهاد بين المللي شرکت کنند.

خبرگزاري يونهاپ نيز در گزارشي اعلام کرد، يکي از ابعاد فساد در فيفا به انتخاب قطر به عنوان ميزبان جام جهاني 2022 مربوط مي شود؛ تورنمنتي که در آن کره جنوبي به عنوان يکي از نامزدها نتوانست پيروز شود.

چونگ در پاسخ به سوالي در اين باره که اگر ميزباني جام جهاني 2022 از قطر گرفته شود، آيا کره جنوبي بار ديگر نامزد ميزباني مسابقات خواهد شد، اعلام کرد که در اين باره نظري ندارد.

چونگ بين سال هاي 1994 تا 2011 نايب رئيس فدراسيون بين المللي فوتبال (فيفا) و بين سال هاي 1993 تا 2009 رئيس فدراسيون فوتبال کره جنوبي بود.

سپ بلاتر روز سه شنبه به دليل رسوايي فزاينده ناشي از فساد گسترده در فيفا از سمت خود به عنوان رييس نهاد حاکم بر فوتبال جهان استعفا کرد.

اين استعفا زماني رخ داد که بلاتر 79 ساله سوئيسي جمعه گذشته دوباره به اين سمت انتخاب شده بود.

بلاتر که 17 سال رياست فيفا را بر عهده داشت، ضمن اعلام استعفايش گفت: برگزاري يک کنگره ويژه درخواست خواهد شد تا جانشين وي و رييس جديد فيفا را انتخاب کند.

طبل رسوايي گسترده در فيفا از چهارشنبه گذشته در سوئيس به صدا در آمد و شماري از مقامات ارشد نهاد جهاني فوتبال توسط پليس اين کشور دستگير شدند.
*ايرنا