کد خبر: ۸۸۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۲۰

کفاشيان براي دفاع از قطر به منافع ملي ايران فکر مي‌کند يا تصميم شيخ کويتي؟

  تب بازپس گيري ميزباني جام جهاني از قطر داغ است ، فوتبال ايران اما از همسايه اي که متهم به پرداخت رشوه است دفاع مي کند.

حالا ديگر تقريبا تمام دنيا به اين جمع بندي رسيدند واگذاري جام جهاني 2022 غيرقانوني بوده است. اعترافات بلازر و جک وارنر ، نواب رئيس پيشين فيفا نشان مي دهد ميزباني قطري ها در جام جهاني 2022 با پرداخت ميليارد دلاري رشوه اتفاق افتاده است. حالا انگليسي ها مي گويند اين ميزباني بايد به آنها واگذار شود اما قطري ها مي گويند حاضر به از دست دادن ميزباني جام جهاني نيستند. حالا کشورهاي بسياري خواهان رسيدگي مجدد به پرونده اعطاي ميزباني هستند. شانس قطري ها کم شده اما اي اف سي با صدور بيانيه اي از ميزبان آسيايي حمايت کرد.

برگزاري بازي هاي جام جهاني در قطر براي ايران هم فرصت است و هم تهديد از منظر سياسي بسياري از کارشناسان سياسي معتقدند اين بازي ها و هزينه هاي گزاف دولت قطر در فوتبال دنيا از ذخاير نفتي مشترک با ايران استخراج مي شود و همسايه جنوبي برخلاف معاهدات ، بيش از ظرفيت مجاز از اين سفره ها استخراج مي کند. از سوي ديگر انها نگران راه افتادن تب ضد ايراني و کمپين جعل نام براي خليج هميشگي فارس هستند. در سوي مقابل اما موافقان اين اتفاق مي گويند آمدن مهمترين رويداد فوتبال دنيا به منطقه و فاصله يم ساعته از خاک ايران ، ناخودآگاه ايران را هم وارد بازار جهاني فوتبال مي کند. در اين ميان اما علي کفاشيان رئيس فعلي فدراسيون فوتبال ايران فارغ از همه اين نگاه هاي خوشبينانه و بدبينانه ، مکلف به دفاع از قطر است.

کفاشيان که حالا نايب رئيس اي اف سي است ، به واسطه سمتي که دارد و البته مهمتر از آنم به دليل ارتباط تنگاتنگي که با مرد همه کاره اين روزهاي ورزش آسيا يعني شيخ احمد دارد از اين اتفاق دفاع مي کند. درحالي که ارزيابي چنين تصميمي فراتر از فدراسيون فوتبال است و ريشه در منافع ملي ايران دارد. کفاشيان با همان سيستم خنده و سرخوشي هميشگي حالا از قطر حمايت مي کند چون اذن شيخ بر اين حمايت است ، درحالي که فوتبال آسيا مي تواند خواهان رسيدگي شفاف به اتفاقات اعطاي سهميه باشد تا مشخص شود کدام يک از کشورها رشوه گرفته اند .

 حالا حتي پلاتيني که يکي از حاميان اين اعطاي ميزباني بوده و اسناد نشان مي دهد در آن زمان به دستور سارکوزي رئيس جمهور وقت فرانسه از ميزباني قطري ها حمايت کرده و در ازاي اين حمايت ، قطري هم تمام پايه هاي ميزباني شان را بر خريد تکنولوژي از اين کشور گذاشته اند هم خواهان رسيدگي به زواياي اين اعطاي ميزباني است اما ايران که ممکن است بيشترين ضرر يا در سوي مقابل بيشترين سود را از اين رويداد ببرد به آنکه تحقيقي استراتژيک داشته باشد ، به اذن فردي از کشور ذي نفع ديگري به حمايت از قطري ها مي پردازد.

اين بار شايد بايد مسئولان سياسي و ديپلماسي ايران از کفاشيان بخواهند به حضور در جلسات راهبردي تن در دهد و نه فقط براي منافع شخصي که براي منافع ملي تصميم بگيرد. اينکه مشخص شود چالش هاي حمايت از قطر چيست و اين ميزباني جه آورده اي براي ما دارد تا با همسايه جنوبي ، برد -برد بازي کنيم.
*خبرآنلاين