کد خبر: ۸۸۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۲

وزير نفت: ايران سهم خود را در بازار نفت به ديگران واگذار نمي کند

  وزير نفت با اشاره به نامه ايران به اوپک در نشست ١٦٧، گفت: براي افزايش توليد و بازگشت به بازار نيازي به مجوز نداريم و سهم خود را به ديگران واگذار نمي کنيم.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، بيژن زنگنه پس از بازگشت از نشست ١٦٧ سازمان کشورهاي صادر کننده نفت (اوپک) در گفت و گو با واحد خبر راديو، درباره نتايج سفر خود، با اشاره به نامه اي که از سوي ايران در اختيار وزيران نفت اوپک قرار گرفت، افزود: پيش از نشست ١٦٧ نامه اي مبني بر اعلام آمادگي ايران براي بازگشت به بازار جهاني بلافاصله پس از لغو تحريم ها به اوپک نوشتيم که به همه وزيران اين سازمان نيز تحويل شد.

وي با بيان اينکه در نامه ارسالي به اوپک عنوان کرديم که پس از لغو تحريم ها ما به بازار باز مي گرديم و شما هم بايد اين مسئله را در توليد خود منظور کنيد، تصريح کرد: اين موضوع حق ماست و براي اين کار منتظر اجازه کسي نمي مانيم.

وزير نفت تاکيد کرد: ما براي افزايش توليد و بازگشت به بازار، حداقل تا سهميه اي که پيش تر به طور سنتي داشتيم، نيازي به مجوز کسي نداريم.

وي درباره تحليل خود از بازگشت ايران به بازارهاي جهاني نفت خام بعد از لغو تحريم ها، تصريح کرد: به اعتقاد من اوپک به سرعت خود را با اين مسئله تطبيق مي دهد و جا براي ما باز مي شود.

زنگنه ادامه داد: منظورم از باز شدن جا براي ايران، تنها بحث فروش نيست، بلکه بيشتر از ميان بردن تاثير منفي روي قيمت هاست که اين مسئله براي ما بسيار مهم است و تحت هيچ شرايطي نمي توانيم سهمي را که پيش از تحريم ها داشتيم، به ديگران واگذار کنيم.

وزير نفت درباره ديدارهاي خود با مديران شرکت هاي بزرگ نفتي در حاشيه نشست ١٦٧ و سمينار دو روزه اوپک، گفت: بيشتر شرکت ها تمايل داشتند به ايران بازگردند و در پروژه هاي نفت و گاز کشور فعاليت کنند، ضمن اينکه درباره مدل تازه قراردادهاي نفتي ايران(IPC) صحبت کردند، ما نيز زمينه ها و اولويت هاي موجود را در اين باره توضيح داديم.

وي ادامه داد: همه شرکت هاي نفت و گاز بين المللي منتظر لغو تحريم هاي ايران هستند تا بتوانند روي پروژه هاي اولويت دار ايران کار کنند.
*ايرنا