کد خبر: ۸۸۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۳۲

گزارش خبرگزاري روسي در مورد تحويل اس300 به ايران

فارس: خبرگزاري روسي اسپوتنيک به اثرات نظامي تحويل سامانه پدافندي اس-300 به ايران پرداخته و گفته که رسيدن اين موشک‌ها به ايران، هواپيماهاي مدرن ارتش‌هاي جهان را در تيررس نظاميان ايراني قرار مي‌دهد.

پس از مطرح شدن مجدد تحويل سامانه پدافندي اس-300 به ايران پس از ديدار اخير وزراي خارجه ايران و روسيه، خبرگزاري روسي اسپوتنيک به قابليت‌هاي اين سامانه و تأثير اين تحويل احتمالي بر معادلات خاورميانه خاورميانه پرداخته است.

بر اساس اين گزارش، هنوز از جزئيات آخرين توافق ايران و اس-300 اطلاعي در دست نيست ولي آنچه ايران در سال 2007 خريده بود، مدل PMU1 اين سامانه دفاعي بود که مي‌تواند اهداف را در شعاع 240 کيلومتري رديابي و در شعاع 150 کيلومتري منهدم کند.

اين گزارش مي‌افزايد: «گذشته از برد عملياتي اس-300، اين سامانه مدرن‌ترين هواپيماهاي جنگي را پيش از رسيدن به مرزهاي ايران رهگيري مي‌کند و توان (پدافندي) ايران را به فراسوي مرزها مي‌کشاند.»

پيش از اين گزارشاتي از توانايي اس-300 براي انهدام همه جنگنده‌هاي آمريکايي به جز جنگنده اف-35 منتشر شده بود. اسپوتنيک با اشاره به اين نکته نوشته: «سامانه روسي (اس-300) به ايران کمک مي‌کند که با روشي مطمئن، از تأسيسات هسته‌اي خود دفاع کند و نسبت به همه انواع هواپيماهاي آمريکايي به غير از مدرن‌ترين آن‌ها، ايمني داشته باشد.»

اس-300 سامانه‌اي پدافندي است که با توجه به کاربرد دفاعي خود، حتي در تحريم‌هاي تسليحاتي سازمان ملل عليه ايران هم فروش آن به ارتش اين کشور ممنوع نشده؛ روسيه اما چند سال پيش به ناگاه اعلام کرد که «داوطلبانه» تحويل اين سامانه را معلق مي‌کند تا تأثير منفي بر مذاکرات هسته‌اي ايران و 1+5 گذاشته نشود.

پس از اعلام تفاهم چارچوب توافق هسته‌اي در شهر لوزان سوئيس اما ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه اين تحريم داوطلبانه را لغو کرد.

در ديدارهاي اخير وزراي دفاع و خارجه ايران با همتايان روس خود در مسکو، موضوع نحوه تحويل اس-300 به ايران و فرجام شکايت ايران عليه روسيه در محاکم بين‌المللي مورد بررسي قرار گرفته است.

«سرگئي لاوروف» روز پنج‌شنبه پس از ديدار با محمدجواد ظريف گفته بود که «اس-300 را به زودي تحويل مي‌دهيم.»