کد خبر: ۸۸۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۴۱۳

محاصره 2 شهر شيعه‌نشين توسط تروريست‌ها در سوريه

مهر/ يک پايگاه خبري با انتشار گزارشي جديدترين وضعيت ميداني دو شهر شيعه نشين سوريه يعني الفوعه و کفريا که با سقوط ادلب تحت شديدترين محاصره از سوي گروه‌هاي تکفيري قرار گرفته را مورد بررسي قرار داده است.

در گزارش پايگاه عربي پرس آمده است: با خودرو فقط ۱۲ دقيقه بين شهر «ادلب» و ۲ شهرک شيعه نشين «فوعه» و «کفريا» در سوريه فاصله زماني وجود دارد و زمانيکه گروه‌هاي تروريستي تکفيري «جيش الفتح» و «جبهه النصره» در ۲۹ مارس گذشته شهر ادلب را تصرف کردند، کار فوعه و کفريا را يکسره مي‌ديدند اما برخلاف پيش‌‌بيني تکفيري‌ها، فوعه و کفريا نه تنها لقمه راحتي براي آنها نبودند، بلکه بسيار هم گلوگير شدند.

با سقوط ادلب راههاي ارتباطي با کفريا و فوعه قطع شد

اين گزارش مي‌افزايد: شهرک‌هاي فوعه و کفريا در۱۰ کيلومتري شمال شرقي شهر ادلب واقع شده و حدود ۳ کيلومتر با يکديگر فاصله دارند. تا پيش از سقوط شهر ادلب و با توجه به اينکه مناطق همجوار اين دو شهرک تحت تصرف گروه‌هاي مسلح تروريستي از جمله جبهه النصره بود، يک جاده اين دو شهرک را به ادلب مرتبط مي‌ساخت که با سقوط ادلب اين راه ارتباطي نيز قطع شد.

بنا بر اين گزارش، جديدترين آمارها اظهار مي‌دارد که جمعيت کفريا ۱۵ هزار نفر و فوعه ۳۵ هزار نفر است که در مجموع جميعت اين دو شهرک به ۵۰ هزار نفر مي‌رسد. شهر «بنش» که از زمان آغاز بحران سوريه از جمله مناطق ناآرام و کانون بحران بشمار مي‌آمد و اولين گروه‌هاي تروريستي تکفيري مانند «احرار الشام» و «جبهه النصره» در آن شکل گرفتند، در جنوب شهرک فوعه واقع شده است.

اين گزارش مي‌افزايد: شهرک کفريا هم در شمال با شهر «معره مصرين» همجوار است که همانند بنش در تصرف گروه‌هاي تروريستي مسلح است. فوعه و کفريا که ۳ کيلومتر با يکديگر فاصله دارند، توسط جاده‌اي خاکي که در کنترل ارتش سوريه است، به يکديگر مرتبط مي‌شوند.

۵۰ هزار نفر در محاصره کامل تروريست‌هاي تکفيري

عربي پرس در ادامه اين گزارش نوشته است: به دنبال سقوط شهر ادلب، گروه‌هاي تروريستي تکفيري با هدف تصرف فوعه و کفريا، اين دو شهرک را به محاصره خود درآوردند و هم اکنون دو ماه است که حدود ۵۰ هزار نفر در محاصره کامل تکفيري‌ها قرار گرفته و در وضعيت بسيار وخيمي بسر مي‌برند.

اين گزارش مي افزايد: مناطقي از فوعه که با شهر بنش همجوار است، روزانه شاهد درگيري‌هاي پراکنده بين کميته‌هاي دفاع مردمي و تروريست‌هاي تکفيري است، در حالي‌که نبايد تک‌ تيراندازان تکفيري را ناديده گرفت که مردم را در اين منطقه هدف مي‌گيرند. در کفريا نيز مناطق همجوار معره مصرين روزانه شاهد درگيري‌هاي شديد بين کميته‌هاي دفاع مردمي اين شهرک و عناصر تروريستي معره مصرين است.

در ادامه اين گزارش آمده است: از ابتداي سال جاري ميلادي تاکنون بزرگ‌ترين و مهمترين حمله صورت گرفته عليه اين دو شهرک در ۲۵ فوريه گذشته رخ داد که با مقاومت سرسختانه کميته‌هاي دفاع مردمي مواجه شد و گروه‌هاي تروريستي را وادار به عقب نشيني کرد، اما هم اکنون در محاصره تمام عيار هستند.

اين گزارش با اشاره به حضور شيعيان فوعه و کفريا در کنار ساير نيروهاي مقاومت مردمي در ساير جبهه‌ها افزوده است: از زمان آغاز بحران سوريه شيعيان فوعه و کفريا همواره در کنار ارتش و نيروهاي مسلح سوريه در دفاع از ميهنشان حضور داشته و ايفاي نقش کرده‌اند، علاوه بر اينکه تعداد زيادي از جوانان اين دو شهرک در صفوف مدافعان حرم حضرت زينب حضور دارند.

ارتباط فوعه و کفريا با دنياي خارج قطع است/غذايي براي خوردن نيست

در ادامه اين گزارش آمده است: شيعيان فوعه و کفريا همچنين در عمليات شکست محاصره شهرهاي شيعه نشين «نبل» و «الزهرا» در ريف شمالي حلب نيز در کنار نيروهاي ارتش سوريه مشارکت داشتند. بالطبع اين موضوعي نيست که از نگاه گروه‌هاي تروريستي تکفيري دور مانده باشد، به همين دليل اين گروه‌ها بر اين باورند که تمام ساکنان فوعه و کفريا از بزرگ و کوچک به فنون رزم و حمل سلاح آشنا هستند و برهمين اساس پس از تصرف شهر ادلب، اين دو شهرک را محاصره و ارتباط آنها با دنياي خارج را قطع کردند.

اين گزارش مي‌افزايد: تکفيري‌ها به خوبي مي‌دانستند، شيعيان کفريا و فوعه نيروي کمکي و پشتيباني مهمي براي ارتش سوريه بشمار مي‌آيند و قطع ارتباط آنها با ارتش سوريه به معناي وارد آوردن ضربه‌اي بزرگ بر قدرت نظامي ارتش سوريه در ادلب است.

اين گزارش تأکيد مي‌کند: شکست گروه‌هاي تروريستي تکفيري د‌ر تصرف فوعه و کفريا آنها را واداشت، با تحت فشار گذاشتن اهالي، آنها را وادار به تسليم کنند، يا حداقل با تضعيف آنان اشغال اين شهرک‌ها را تسهيل کنند. در اين راستا اين گروه‌ها ضمن قطع کامل خطوط انتقال آب و برق و گاز، از ورود هرگونه مواد غذايي، دارويي و امدادرساني به شيعيان اين شهرک‌ها جلوگيري مي‌کنند.

در ادامه اين گزارش آمده است: در همان هفته اول محاصره، اهالي با کمبود آرد و سوخت مواجه و نانوايي‌ها تعطيل شدند. بسياري از مردم براي سوخت روي به هيزم آوردند و براي تهيه آرد، گندم موجود را خود آسياب کردند.

بنا بر اين گزارش، اهالي کفريا و فوعه براي تامين ديگر نيازهاي غذايي خود به کاشت سبزيجات و صيفي‌جات روي آوردند، با اين حال اگر محاصره به درازا بکشد، آنها با بحران تامين مواد غذايي مواجه خواهند شد. ارتش سوريه اگرچه تاکنون تلاش کرده، از طريق هوايي نيازهاي غذايي و دارويي مردم را تامين کند، اما جمعيت زياد اين دو شهرک موجب مي‌شود تا اين کمک‌ها چندان موثر نباشد.

دارو و تجهيزات پزشکي بسيار اندک و ناياب است

اين گزارش مي افزايد: از آنچه درباره وضعيت امنيتي و معيشتي فوعه و کفريا گذشت، مي‌توان به وضعيت بهداشتي و درماني اين دو شهرک نيز پي برد. هم اکنون بيمارستان تخصصي شهرک فوعه و مرکز درماني شهرک کفريا بدليل ادامه محاصره با کمبود دارو و تجهيزات پزشکي مواجه هستند.

در ادامه اين گزارش آمده است: به اين وضعيت بايد مداواي افراد آسيب ديده بر اثر حملات خمپاره‌اي گروه‌هاي تکفيري و عناصر مسلح را نيز افزود که نياز به مداواي فوري دارند و نبود امکانات و تجهيزات پزشکي و دارويي شرايط را بيش از پيش براي اهالي سخت مي‌کند.

بنا بر اين گزارش، اگرچه اهالي فوعه و کفريا تاکيد مي‌کنند که حملات گروه‌هاي تکفيري را با قدرت هرچه تمام‌تر دفع خواهند کرد و از روحيه بسياري بالايي براي مبارزه با اين گروه‌ها برخوردارند، با اين حال نمي‌توانند، نگراني خود را از حملات انتفام‌جويانه تکفيري‌هاي جبهه‌النصره پنهان کنند، به ويژه آنکه شهرک‌هاي آنها در محاصره کامل قرار دارد و اين موضوع آنها را در تنگنا قرار مي‌دهد.

در بخش ديگري از اين گزارش مي‌خوانيم: با سقوط شهرهاي ادلب و جسر الشغور و اريحا هم اکنون بيش از هر زمان ديگري فوعه و کفريا در معرض خطر حملات انتقامجويانه گروه‌هاي تروريستي تکفيري قرار دارند و دور از انتظار نيست که هدف بعدي اين گروه‌ها فوعه و کفريا باشد.

در پايان اين گزارش آمده است: صرف نظر از محاصره‌اي که شيعيان فوعه و کفريا در آن بسر مي‌برند و در صورت تداوم فاجعه‌اي انساني به بار خواهد آورد، تصرف اين دو شهرک توسط تروريست‌هاي جبهه‌النصره و جيش الفتح نيز به نوبه خود فاجعه انساني در پي خواهد داشت که بسيار بزرگ‌تر از فاجعه اول خواهد بود، به خصوص آنکه اين دو شهرک داراي جمعيت بالايي هستند و دشمني تکفيري‌ها نسبت به شيعيان بر کسي پوشيده نيست. در چنين شرايطي لازم به نظر مي‌رسد که اقدامي فوري براي نجات نزديک به۵۰ هزار انسان بي‌گناه صورت گيرد، در غير اين صورت و در صورت سقوط فوعه و کفريا بايد در انتظار فاجعه‌ بشري بزرگي در سوريه باشيم.