کد خبر: ۸۹۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۹۷۹

نماينده ولي فقيه در سپاه: رهبري از روند و نتيجه مذاکرات نگران است / می خواهند مجلس اصولگرا را تبدیل به به مجلس دیگری کنند؛ این تهدیدی برای مصالح نظام است

نماينده ولي فقيه در سپاه گفت: در زمان امام(ره) مرزمان شملچه و حاج‌عمران بود ولي در زمان حضرت آقا مرز انقلاب اسلامي، ساحل مديترانه و تنگه باب‌المندب است.
نماينده ولي فقيه در سپاه گفت: در زمان امام(ره) مرزمان شملچه و حاج‌عمران بود ولي در زمان حضرت آقا مرز انقلاب اسلامي، ساحل مديترانه و تنگه باب‌المندب است.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، حجت‌الاسلام والمسلمين علي سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در گفتگويي تفصيلي، به بررسي موضوعات مهم روز ايران و منطقه پرداخت.

متن گفتگوی فارس با نماينده ولي فقيه در سپاه را در زير مي‌خوانيد:

* مدرسه حقاني‌ با شاگردان امام تبديل به کانون انقلاب شد

حجت‌الاسلام سعيدي در ابتداي اين مصاحبه با اشاره به تاثير مدرسه حقاني در شکل گيري انقلاب گفت: مدرسه حقاني در دوره شاه يکي از کانون‌هاي انقلاب و تبلور انديشه و تفکر و راه و رسم امام بود. بنيانگذاران و مديران و هدايتگران و شوراي اصلي اداره کننده مدرسه حقاني از شاگردان حضرت امام بودند مثل مرحوم شهيد بهشتي مرحوم شهيد قدوسي آيت‌الله جنتي و ... . مرحوم حاجي حقاني يک بازاري متدين بود که مدرسه را ساخت و در اختيار هيأت مديره قرار داد.

وي افزود: مدرسه حقاني ويژگي‌هايي داشت از جمله اينکه اساتيدي که انتخاب مي‌شدند از شاگردان انقلابي حضرت امام بودند مثل مرحوم آيت‌الله محمدي گلپايگاني، آيت الله اميني، مصباح و جنتي و ديگر اساتيد. لذا آن جا تبديل به کانون انقلاب شد و طلبه‌ها با انديشه‌ها و راه و رسم امام آشنا مي‌شدند.

نماينده ولي فقيه در سپاه تصريح کرد: در آنجا براي افزايش بينش سياسي و قدرت تحليل سياسي برخلاف جاهاي ديگر که خواندن روزنامه و گوش دادن به برخي شبکه هاي راديويي که بعضا اخبار پشت پرده را مي‌گفتند، مشکل داشت، اين کارها منعي نداشت. در آنجا آموزش زبان انگليسي و رياضيات و ادبيات عرب و فارسي براي طلبه‌ها پيش‌بيني شده بود در حالي که شايد در آن زمان کسي تصور نمي‌کرد سال 57 انقلاب صورت بگيرد.

سعيدي ادامه داد: لذا من بيشترين بهره را از حضورم در مدرسه حقاني بردم، چون زمينه قدرت و تحليل و فهم سياسي در آنجا فراهم بود. من با مدرک ششم ابتدايي وارد حوزه علميه شدم و ديپلم گرفتم و بعد کنکور شرکت کردم و سپس مجتمع آموزش عالي قضايي قم را انتخاب کردم و قبول شدم. در آن زمان در فعاليتهاي سياسي شرکت مي‌کرديم و يادم مي‌آيد رساله امام(ره) را با جلد کتاب تاريخ آلبر ماله به مراسم‌هاي تبليغي مي‌برديم.

وي همچنين با اشاره به هم دوره‌اي هاي خود در مدرسه حقاني گفت: امروز اکثر دوستان ما در مدرسه حقاني در مسندهاي مهم و کليدي هستند مانند آقاي زرگر رئيس ستاد احيا امر به معروف، آقاي صديقي امام جمعه تهران، آقاي نيري در قوه قضائيه و حسينيان نماينده مجلس و بسياري از قضات دادگاه ويژه يا دادسرا و ديوان عدالت اداري و... از طلبه‌هاي مدرسه حقاني هستند که با رفتن آقاي قدوسي به قوه قضائيه به آن جا رفتند و در سپاه آقاي رازيني و محمدي عراقي از طلبه‌هاي مدرسه حقاني و دوستان ما هستند.

* امام(ره) ايدئولوژي‌هاي بدلي را کنار زد

سعيدي همچنين با اشاره به نقش امام در تشکيل حکومت اسلامي و بيداري اسلامي اظهار داشت: بزرگترين تهديدي که متوجه ايدئولوژي اسلامي بود، جايگزيني ايدئولوژي‌هاي بدلي به جاي ايدئولوژي و جهان‌بيني توحيدي و وحياني بود. امام آن ايدئولوژي‌هاي بدلي را کنار زدند و ايدئولوژي توحيدي را جايگزين آن کردند.

وي خاطرنشان کرد: در جغرافياي جهان اسلام و غرب آسيا (خاورميانه)، 4 ايدئولوژي مطرح بود. يکي ايدئولوژي و گفتمان ناسيوناليستي که در مصر آقاي ناصر و در ترکيه آتاتورک و در ايران هم رضاخان مروج اين گفتمان و ايدئولوژي بودند. البته جريان ملي گرايي در ايران 2 بخش داشت، بخش دولتي را حکومت دنبال مي‌کرد و از طرفي هم جريانات حزبي مثل جبهه‌ ملي و نهضت آزادي اين جريان را دنبال مي‌کردند.

نماينده ولي فقيه در سپاه با بيان اينکه گفتمان دوم، گفتمان ليبرال دموکراسي بود، اظهار داشت: در جهان عرب عناصري بودند که طرفدار ايدئولوژي غربي بودند. گفتمان سوم، گفتمان چپ مارکسيستي بود که جهان اسلام مثل ليبي، سوريه، عراق، الجزاير و ... را در برگرفت.

* امام خميني جريانات انحرافي جهان اسلام را نشان داد

سعيدي تاکيد کرد: گفتمان آخر، گفتمان التقاطي بود يعني تلفيقي از گفتمان‌هاي چپ و اسلام يا ليبرال و اسلام. به هرصورت اين چهار گفتمان مطرح بود اما يک گفتمان هم گفتمان ديني بود که زير لايه‌هاي اين 4 گفتمان پنهان شده بود و هنر امام اين بود که گفتمان ديني را از زير اين لايه‌ها بيرون بياورد و به جهان اسلام ارائه کند و توانست ماهيت اين انحرافات را علني کند و جريانات انحرافي در جهان اسلام را نشان دهد. امام(ره) گفتمان ديني را احيا کردند.

* نه امام و نه رهبري هيچگاه شعار شيعه‌گري ندادند/ همانقدر که از فلسطين حمايت کردند به حزب الله کمک کردند

وي افزود: مارکس مي‌گويد دين افيون ملت‌هاست حتي برخي از گروه‌هاي فلسطين هم مي‌خواستند با تکيه بر کاخ کرملين و ايده مارکسيستي به مقابله با صهيونيست‌ها بپردازند اما امام گفتمان ديني را آن قدر شفاف در عمل متجلي ساخت که همه، آن گفتمان‌ها را فراموش کردند و به سراغ اسلام آمدند. يعني انقلابي که در فلسطين شد انقلاب فکري بود و مهمترين تحول انقلابي جهان اسلام هم انقلاب فکري است.

نماينده ولي فقيه در سپاه تصريح کرد: امام(ره) اسلام را در عمل و گفتمان يعني مقابله با استعمار و استکبار و خرافات و انحرافات نشان داد و فطرت پاک جهان اسلام را بيدار کرد. خدمتي که امام به جهان اسلام کرد در طول اين هزار سال کسي نکرده است.

سعيدي ادامه داد: من در جلسه‌اي که علماي اهل سنت بودند گفتم خدمتي که امام به شماها کرد هيچکس نکرد، اسلام در خاورميانه مرده بود ولي امام اسلام ناب را مطرح کرد. نه امام و نه مقام معظم رهبري هيچگاه شعار شيعه‌گري ندادند هميشه شعارشان اسلام ناب بوده و به همان ميزان که از فلسطين حمايت کردند از حزب‌الله حمايت کردند. اولين ايده‌هاي امام(ره)، دفاع از آرمان فلسطين و مقابله با رژيم صهيونيستي بود، اولين کلام امام مقابله با نظام استکباري آمريکا و ارتجاع بود.

* علما توجه کنند که آمريکا «اسلام بدلي» را در مقابل «اسلام ناب» ساخته است

نماينده ولي فقيه در سپاه در بخش ديگري از گفتگو با بيان اينکه امروز آمريکايي‌ها 3 مدل از اسلام را ترويج مي دهند تا جايگزين ايده امام و رهبري کنند، گفت: علما بايد توجه داشته باشد که اسلام بدلي را آمريکايي‌ها براي مقابله با اسلام ناب ساخته‌اند.

* اسلام شيعي افراطي يکي از مراجع، اسلامي آمريکايي است

وي افزود: يکي، اسلام تکفيري افراطي عربستان سعودي است. دوم اسلام سکولاريزه شده ترکيه و سوم اسلام شيعي افراطي است که يکي از مراجع آن را ترويج مي‌کند. اين اسلام شيعي افراطي 2 گرايش دارد يکي توهين مستقيم به مقدسات اهل سنت و دوم ترويج عزاداري‌هاي سکولار خنثي، بي‌خاصيت و خشن. متاسفانه ضربه‌اي که اين تفکر(اسلام شيعي افراطي) بر اسلام مي‌زند کمتر از جريانات ديگر نيست.

* چرا بايد امام حسين(ع) را با قمه معرفي کنيم

سعيدي تاکيد کرد: امروز وقتي مي‌توانيم اهل بيت را با شيوه‌هاي درست معرفي کنيم چرا بايد امام حسين(ع) را با قمه معرفي کرد و چرا بايد به مقدسات اهل سنت توهين کنيم؟

نماينده ولي فقيه در سپاه ادامه داد: ما در جهان اسلام به اهل سنت در غزه بيشترين کمک را کرديم، اينها هيچ پناهگاهي جز ايران نداشتند و همه دنيا اين را فهميدند. اين بزرگترين خدمت به اهل بيت است که يک مجموعه بينوا که زير چکمه‌هاي پولادين رژيم صهيونيستي دست و پا مي‌زند را حمايت کنيد، اگر ايران نبود چه بلايي سر آنها مي‌آمد و آيا از غزه چيزي باقي مي‌ماند؟

* ايران با يک دست به جريان اهل سنت در غزه و با دست ديگر به حزب‌الله کمک مي‌کند

وي با اشاره به حمايت ايران از مسلمانان شيعه و سني در جهان گفت: لذا ايران با يک دست به جريان اهل سنت در غزه و فلسطين کمک مي‌کند و از يک طرف هم به حزب‌الله به عنوان جريان انقلابي بالنده. هم حزب‌الله و هم حماس داراي تفکرات ضدصهيونيستي و ضد استکباري هستند و شعار رهبري و امام اين است که از هر مظلومي در دنيا حمايت کنيم.

سعيدي با بيان اينکه راه مقابله با اين 2 لايه انحرافي اسلام شيعي افراطي، تنوير افکار عمومي و معرفي اين جريانات است، اظهار داشت: برخي از اين سي‌دي‌هاي گويندگان شبکه‌هاي ماهواره‌اي انگلستان را هر فرد ناآگاهي ببينيد، ضد شيعه مي‌شود زيرا آنقدر برخي از کلمات آنها وقيح است که ديگر نيازي نيست ديگران پول بدهند وهابي تربيت کنند، هرکسي اينها را ببيند ضد شيعه مي‌شود. آن وقت اين خدمت به شيعه است؟

* امروز در اوج قدرت و عزتيم

نماينده ولي فقيه در سپاه تاکيد کرد: اگر در لابلاي اين مسائل خشونت بوجود مي‌آيد و تلفاتي داده مي‌شود مقصر اين خون‌ها چه کساني هستند؟ اميرالمومنين براي حفظ وحدت از حقوق حقه خود گذشت. ما امروز در اوج قدرت و عزتيم و راهکارهاي مختلفي براي ترويج اهل بيت داريم. اين همه سايت و شبکه و امکان چاپ هست ما بايد فضائل اهل بيت را معرفي و به مظلومين کمک کنيم.

* گفتمان اسلام شيعي افراطي گفتماني انحرافي است

سعيدي با بيان اينکه تنوير افکار عمومي و آگاه‌سازي مردم مهم است، گفت: منبري‌ها و صداوسيما و رسانه‌ها نقش بسيار مهمي در افشاي عوارض اين مسائل دارند. خيلي از اين خشونت‌ها ناشي از همين تندروي‌هاست و تصورشان اين است که اين گفتمان حکومت اسلامي است. نخير اين گفتمان حکومت نيست بلکه گفتمان انحرافي است که ممکن است برخي افراد به خاطر سوءبرداشت چنين حرف‌هايي بزنند.

* به حزب‌الله و حماس گفتيم در دام اخوان المسلمين و ترکيه قرار نگيرند

وي در ادامه با بيان اينکه کمک ما به حماس و حزب‌الله پشتيباني معنوي است، تصريح کرد: اين پشتيباني معنوي همين تبادل گفتماني است، همين که ما به آنها مي‌گوييم در دام جريان اخوان المسلمين و ترکيه قرار نگيريد.

* ترکيه در آشوب‌هاي سوريه ضربه زيادي به فلسطين وارد کرد

نماينده ولي فقيه در سپاه افزود: ترکيه اشتباهات بزرگي داشته است و در آشوب‌هاي سوريه ضربه زيادي به فلسطين وارد کرد، آنها آمده بودند تا سوريه را به اخوان‌المسلمين ملحق کنند و بتوانند از آن طريق با اسرائيل مبارزه کنند که اين نقشه، نقشه آمريکايي بود.

سعيدي ادامه داد: آمريکايي‌ها برداشتشان اين بود که کنترل اخوان‌المسلمين به مراتب راحت‌تر از مقابله هلال شيعي است. به اينها القا کردند که مشکل شما هلال شيعي است. اصلا هلال شيعي را چه کسي مطرح کرد؟ ما که دنبال قدرت شيعي در دنيا نبوديم، ما شعار اسلام داديم. منتها چون نماد و گفتمان حاکمان جمهوري اسلامي گفتمان نبوي و علوي است آنها تصورشان اين است که دشمنان آنها شيعيان هستند در حاليکه بزرگترين خدمت را شيعيان و رهبران شيعه به اهل سنت و اسلام سنتي کرده است.

* يکي از دلايل افزايش پيوستن به داعش اقدامات تفکر شيعي افراطي است

وي همچنين اظهار داشت: ضربه‌اي که تفکر افراطي شيعي به بيداري اسلامي مي‌زند ضربه کمي نيست. يکي از عوارض آن تحريک عوامل اهل سنت است. اينکه امروز آقاي بان کي‌مون مي‌گويد پيوستن جوانان به داعش 70 درصد افزايش پيدا کرده دليلش انگيزه‌هاي افراطي‌گري اينهاست، يعني تصور جوانان اين است که اين گروهک‌ها انقلابي‌اند و بايد به اينها کمک کرد.


سعيدي ادامه داد: يک عامل ديگر جذب گروه‌هاي داعش هم اين است که مي‌گويند شيعيان به خلفا توهين مي‌کنند. لذا اينها گسل‌هايي است که نيازي به تحريکشان نيست و اين يعني دشمن را عوضي گرفتن. اينکه مقام معظم رهبري مي‌فرمايند دشمن را عوض نگيريد همين است، دشمن ما اسرائيل است.

نماينده ولي فقيه در سپاه تصريح کرد: يکي ديگر از عارضه‌هاي افراطي‌گري، هزينه کردن بيخودي نيروها و امکانات مسلمانان است. پيامد ديگر اين قضايا بهره‌مند شدن اسرائيل از اين درگيري‌هاست. يعني اگر يمن را نماد تشيع قرار دهند و عربستان را نماد اهل سنت، مي‌شود جنگ نيابتي از دو طرف و خسارت‌هايي که به جهان اسلام وارد مي‌شود و دشمن بهره مي‌برد لذا حرکت‌هاي شيعي افراطي پيامدهاي زيادي دارد.

* غني‌سازي اورانيوم براي مسائل صلح‌آميز حرف اول و آخر ماست

وي در بخش ديگري از گفت‌وگو با با اشاره به موضوع مذاکرات 1+5 اظهار داشت: در اين مسئله چند نکته بايد از هم تفکيک شود، اولين مسئله اين است که بالاخره ما در بحث هسته‌اي دنبال چه بوده و چه هستيم. حرف ما از اول اين بوده که ما مي‌خواهيم به چرخه سوخت هسته‌اي يعني غني‌سازي اورانيوم براي مسائل صلح‌آميز دست يابيم. اين حرف اول و آخر ماست.

سعيدي تاکيد کرد: حتي ما دنبال غني‌سازي 20 درصد نبوديم و دولت وقت درخواست کرد که براي سوخت راکتور اتمي تهران نيازمند به سوخت هستيم به ما بدهيد والا خودمان اقدام مي‌کنيم. خب آنها ندادند و باور هم نمي‌کردند ما به سمت سوخت 20 درصد برويم اما رفتيم و شد و آنها در برابر عمل انجام شده، قرار گرفتند.

نماينده ولي فقيه در سپاه گفت: آنها تحريم را چند برابر کردند تا ما را متوقف کنند. تحريم جواب نداد و نتيجه‌اي که از تحريم گرفتند اين بود که ايران نه تنها متوقف نشد بلکه خودش را به غني‌سازي 20 درصد هم رساند.

* غني‌سازي 60درصد مطرح شد اما نظام بدنبال غني‌سازي بالا 20درصد نبود

وي خاطرنشان کرد: حتي آن زمان هم در برخي گفتمان‌ها مطرح شد براي سوخت زيردريايي‌هايمان به 60 درصد غني‌سازي هم نيازمنديم، يعني احساس کردند که ما توان غني‌سازي بيش از 20 درصد هم داريم که البته آن درحد گفتمان بود و نظام دنبال اين نبود که دنبال بيشتر از 20 درصد برود.

سعيدي با بيان اينکه پس اولين خواسته ما پذيرش حق غني‌سازي در حد مصرف صلح‌آميز دفاعي و غيردفاعي بود، گفت: موشک‌هاي دوربرد يا زيردريايي‌ها نيازمند سوخت جامد هستند البته بمب اتم جزو دکترين ما نيست و طبق فتواي رهبري حرام است و هيچگاه دنبال آن نبوده و نيستيم و نخواهيم بود، اما دنبال انرژي هسته‌اي صلح‌آميز بوده و هستيم.

* به بهانه موضوع هسته‌اي ميخواهند به اسرار نظامي ما دست پيدا کنند

نماينده ولي فقيه در سپاه تصريح کرد: آنها بايد حق غني‌سازي ما را در چارچوب مقررات بين‌المللي مي‌پذيرفتند اما اين را بهانه کردند براي مسائل ديگر، يعني در حقيقت غني‌سازي صلح‌آميز بهانه‌اي شد براي فشار روي مسائل ديگر. اين از حرف‌هاي آنها مشخص است که اهداف ديگري دارند، يکي اينکه ببينند توان ما چقدر است و مي‌خواهند به اسرار نظامي ما دست پيدا کنند.

سعيدي در ادامه خاطرنشان کرد: بنده از زبان يک مسئول رسمي کشور که الان در جايگاه حساسي قرار دارد، شنيدم که گفت معاون وزير خارجه آلمان به من گفت: "تا مادامي که يقين پيدا نکرديم که عراق هيچ چيزي ندارد به آن حمله نکرديم. تمام تلاشمان اين بود که به عمق توان عراق دست پيدا کنيم". خب اين هدف دشمن را نشان مي‌دهد، لذا بايد در اينجا خيلي حساسيت داشته باشيم زيرا قطعا دشمن قابل اعتماد نيست.

* وجود انقلاب اسلامي براي آمريکايي‌ها کابوس است/ سوءظن به دشمن واجب است

وي افزود: در روايات آمده يکي از جاهايي که سوءظن واجب است در قبال دشمني است که با او صلح کرده‌ايد. حال ما با دشمني در حال مذاکره هستيم که هيچگاه با ما بر سر صلح نداشته و هرکار توانسته انجام داده است. لذا بحث بي‌اعتمادي به تيم هسته‌اي نيست، اين افراد زحمت مي‌کشند و تلاش مي‌کنند اما بحث دشمن است که هر چه در توان داشته عليه ما به کار گرفته است.

نماينده ولي فقيه در سپاه گفت: وجود جمهوري اسلامي و انقلاب اسلامي براي آمريکايي‌ها کابوس است. آنها مي‌دانند ما در منطقه چه کار کرده‌ايم و چقدر عرصه نفوذمان را در غرب آسيا گسترش داده‌ايم.

* براي پروتکل الحاقي بايد شرط و قيد بيان شود

سعيدي اظهار داشت: نکته اصلي که تيم مذاکره کننده بايد متوجه شود اين است که مذاکرات فقط بايد حول و حوش مسائل هسته‌اي باشد و به هيچ وجه آنها نبايد به اسرار نظامي ما دست پيدا کنند چون با امنيت ملي و منافع ملي و حيات انقلاب سر و کار دارد، نبايد اين مرزها و خطوط قرمز شکسته شود و ساده انگاري کنيم.

نماينده ولي فقيه در سپاه با اشاره به بحث پروتکل الحاقي گفت: پروتکل مي‌گويد آنها در هر زمان و هر مکان که خواستند مي‌توانند از مراکز ما بازديد کنند لذا براي پروتکل بايد شرط و قيد بيان شود و الا اگر مطلق پذيرفته شود خواسته آنها عملي خواهد شد.

وي ادامه داد: حال سؤال اين است که اگر ما پروتکل را مشروط پذيرفتيم و آنها آمدند و گفتند که ما مي‌خواهيم فلان نقطه را بازديد کنيم و ما قبول نکرديم، تحريم برنمي‌گردد؟ خب اينکه نقض غرض مي‌شود ما رفتيم مذاکره کرديم تا عزت و منافع ملي ما حفظ شود و حقوق حقه ما استيفا شود اما روند اگر معکوس و نقض غرض شد چه کسي پاسخگوست؟

سعيدي تاکيد کرد: يعني اگر پروتکل را پذيرفتيم و فردا آمدند گفتند که مي‌خواهيم فلان جا را ببينيم و ما هم بگوييم که مشروط پذيرفتيم و آنها هم بگويند نه ما مشروط قبول نداشتيم و بايد اجازه بدهيد اين مکان‌ها را ببينيم، چه مي‌شود؟ آقاي آمانو هم که در دست آنهاست و اگر نپذيريم شمشير تحريم‌ها را بالا مي‌برند. خب ما چرا بايد وارد اين عرصه شويم؟

*رهبري از روند و نتيجه کار مذاکرات نگران است

وي اظهار داشت: از طرفي آنچه که در بيانات مقام معظم رهبري مرتبا شاهديم اين است که ايشان از روند و نتيجه کار نگران است که تيم مذاکره کننده بايد دقت‌هاي لازم را داشته باشد تا مذاکرات فقط پيرامون مسائل هسته‌اي باشد و به منافع ملي و امنيت ملي ضربه نزند.

* يکي از عوامل انعطاف رهبران الهي عدم تحمل دولت‌هاست

نماينده ولي فقيه در سپاه در بخش ديگري از اين گفت‌وگو به وظايف رهبران الهي و عوامل انعطاف آنها اشاره و تصريح کرد: رهبران الهي در طول تاريخ 3 وظيفه اصلي دارند، يک اينکه نقشه راهي که خداوند تعيين کرده به مردم ارائه کنند. وظيفه دوم، ساختارسازي و عملياتي کردن اين نقشه راه است مانند نسخه‌اي که امام عملياتي کردند و تکميل و تداوم آن با رهبري بعد از امام بود. سومين وظيفه رهبران، پاسداري و حفاظت از حکومت ديني و شريعت و آئين الهي است.

وي افزود: نکته ديگر اين است که عواملي در انعطاف رهبران الهي مؤثر است. اين عوامل گاهي از موضع قدرت است و گاهي بستگي به عوامل ديگر دارد. لذا برخي عوامل در تحقق خواسته‌هاي رهبري مؤثر است اگر آن عوامل در استانداردهاي بالا عمل کنند آرمان‌هاي رهبري عملي مي‌شود اما اگر آن عوامل در حد استاندارد نباشد زمينه انعطاف رهبران بوجود مي‌آيد.

سعيدي خاطرنشان کرد: يکي از عوامل انعطاف رهبران الهي عدم تحمل دولت‌هاست. اگر دولت‌ها ظرفيت تحقق آرمان‌هاي رهبران الهي را نداشته باشند به طور طبيعي انعطاف در مواضع و عملکرد رهبران براي حفظ اساس اسلام بوجود مي‌آيد البته نه اينکه از اصول دست بردارند، مبناي همه رهبران الهي حفظ اصول و مباني و کيان اسلام است.

نماينده ولي فقيه در سپاه ادامه داد: لذا اگر برخي عوامل زمينه‌اي به وجود آوردند که آرمان‌هاي رهبري به طور کامل قابل انجام نباشد براي حفظ اصول انعطاف بوجود مي‌آيد. بعنوان مثال ايده‌آل امام حسن مجتبي(ع) جنگيدن با معاويه است ولي وقتي مي‌بينند چنين ظرفيتي در کارگزارانش وجود ندارد و اگر بخواهد اين وضعيت را ادامه دهد ممکن است اصل هسته دين به خطر بيافتد لذا انعطاف به خرج مي‌دهند و از جنگ مستقيم با معاويه به تاکتيک ديگري دست مي‌زنند تا هسته مرکزي براي روز مبادا حفظ شود و يا در صلح حديبيه، شايد اين صلح خيلي به نفع مسلمانان نبود اما پيامبر چشم‌انداز آينده را مي‌ديدند و منافعي در اين صلح بود که در چشم برخي افراد نمي‌آمد.

سعيدي يکي ديگر از عوامل انعطاف رهبران الهي را ميزان تحمل مردم دانست و گفت: اگر مردم تحمل داشته باشند آرمان‌هاي رهبري در حد 100 درصدي عملي مي‌شود. هر جا که خواسته‌هاي امام و رهبري به صورت کامل عملي شده مواقعي بوده که هم دولتمردان و هم مردم آستانه تحمل بالايي داشته‌اند.

وي افزود: لذا وقتي امام فرمود "جنگ جنگ تا رفع فتنه در عالم"، اين ايده واقعي امام بود و شوخي نمي‌کردند ولي وقتي امام احساس مي‌کند که ادامه جنگ ممکن است به مصالح انقلاب لطمه وارد کند تاکتيک را عوض کردند و قطعنامه را مي‌پذيرند و تعبير جام زهر را به کار مي‌برند. يعني امام با طيب خاطر قطعنامه را نپذيرفتند بلکه احساس کردند به اصل انقلاب ضربه مي‌خورد و آن را پذيرفتند. لذا علل و عواملي در انعطاف امام تاثير داشت.

* مردم و دولتمردان بايد ظرفيت نرمش قهرمانانه را داشته باشند

نماينده ولي فقيه در سپاه خاطرنشان کرد: حالا امروز مي‌بينيم که رهبر انقلاب نرمش قهرمانانه را مطرح کردند، اين نرمش قهرمانانه مي‌تواند مصالح زيادي را در بر گيرد، به شرطي که هم مردم و هم دولتمردان ظرفيت اين نرمش قهرمانانه را داشته باشند.

وي افزود: نرمش قهرمانانه يعني مي‌خواهيم يک بار ديگر با مجموعه‌اي که به بهانه هسته‌اي ما را تحريم کردند، وارد مذاکره شويم، ببينيم اينها منطق را مي‌پذيرند يا نه. اگر حقوق ما را پذيرفتند ما هم همراهي مي‌کنيم اما اگر نپذيرفتند بايد نرمش قهرمانانه تبديل به قوت شود.

* شرايط شعب ابيطالب و کربلا اصلا قابل مقايسه با شرايط ما نيست

سعيدي با بيان اينکه خواسته‌هاي رهبري 4 محور دارد، گفت: اين 4 محور عبارتند از: 1-ايده‌آل 2-مطلوب 3-مقبول 4-حداقلي. رهبري گزينه ايده‌ال را مي‌خواهند که نيازمند ظرفيت دولتمردان و مردم است يعني بايستيم پاي کار و استقامت کنيم و آمريکا هيچ غلطي نمي‌تواند بکند.

* ايده‌آل رهبري اين است که چرخه سوخت داشته باشيم ولو در تحريم

وي اظهار داشت: لذا ملتي که مي‌خواهد به فينال برسد و پيروز شود بايد بيشتر از همه تحمل کند. خيلي‌ها شرايط شان بدتر از ما بود و مقاومت کردند خيلي‌ها هم شرايط‌شان بهتر بود و بريدند. شرايط شعب ابيطالب و کربلا اصلا قابل مقايسه با شرايط ما نيست اما ديديم که مقاومت کردند. ايده‌آل رهبري اين است که ما روي حرف خود بايستيم و چرخه سوخت داشته باشيم ولو در تحريم.

* مردم و دولتمردان اجازه ندهند آرمان رهبري دستخوش مصالحه قرار گيرد

نماينده ولي فقيه در سپاه تاکيد کرد: گزينه دوم و سوم، مطلوب و مقبول پس از آن است و گزينه چهارم حداقلي است که نبايد به آنجا برسيم. نبايد مردم و دولتمردان اجازه دهند آرمان رهبري دستخوش مصالحه قرار بگيرد. رهبري از اصول خود دست برنمي‌دارند.

وي گفت: اگر مردم در قضيه عاشورا همراهي مي‌کردند حادثه کربلا بوجود نمي‌آمد، اگر مردم بعد از اينکه ديدند جنگ دارند فرسايشي مي‌شود با تمام وجود فرياد مي‌زدند، امام عقب‌نشيني نمي‌کرد اگر دولتمردان سراغ ليزر و مسائل مختلف نمي‌رفتند و به همان توان داخلي اتکا مي‌کردند امام از مواضع‌شان عقب‌نشيني نمي‌کردند. مردم و دولتمردان و خواص در تحقق آرمان‌هاي رهبري نقش دارند چه مثبت و چه منفي.

* برخي دولتمردان مي‌گويند تا مشکلاتمان با بيرون را حل نکنيم مشکلي در داخل حل نمي‌شود

سعيدي در ادامه اظهار داشت: حال دولتي بر سر کار آمده و مي‌گويد من مي‌خواهم با مذاکره مسائل را حل کنم و بيشتر هم مسائل را به بيرون ارجاع مي‌دهد تا در داخل و برخي دولتمردان مي‌گويند تا ما با بيرون مشکلات را حل نکنيم مشکل در داخل حل نمي‌شود.

وي با بيان اينکه 2 ديدگاه وجود دارد، گفت: يک ديدگاه مي‌گويد اگر ما بخواهيم اقتصادمان فعال و تعامل‌مان با دنيا بيشتر شود و بتوانيم با دنيا تعامل کنيم، بايد جذب جامعه جهاني شويم و در غالب بانک جهاني و صندوق بين‌المللي پول حرکت کنيم که من اسم اين ديدگاه را عقلانيت ابزاري و يا عقلانيت سودمحور گذاشته‌ام.

نماينده ولي فقيه در سپاه ادامه داد: يک ديدگاه هم اين است که ما اگر به درون اتکا و در تحريم مقاومت نکنيم و به خارج اعتماد کنيم بايد همه دستاوردها را به تدريج از دست بدهيم. چون اختلاف ما با آمريکا فقط بر سر مسائل هسته‌اي نيست بلکه اختلاف ما با آمريکا خيلي گسترده است.

* با آمريکا بر سر حضورمان در آمريکاي لاتين و همه مسائل اختلاف داريم

سعيدي تاکيد کرد: ما با آنها بر سر حضورمان در آمريکاي لاتين و در مورد يمن و فلسطين و لبنان و عراق و مصالح اسلام و حقوق بشر و همه مسائل اختلاف داريم. آنها 50 سال است حقوق ما را ضايع کرده‌اند. عمق استراتژيک ما طوري است که بايد روي اصول‌مان که يکي از آنها هسته‌اي است، بايستيم.

وي افزود: بحث حضرت آقا اين است که ما در مذاکرات جلو مي‌رويم تا يک بار ديگر به دنيا بفهمانيم آمريکايي‌ها صداقت ندارند و دروغ مي‌گويند.

نماينده ولي فقيه در سپاه ادامه داد: به هرصورت دولتي‌ بر سر کار آمده و شعارش اين است که مي‌خواهم با نگاه ديپلماسي و در چارچوب قوانين بين‌المللي و صندوق جهاني پول جلو برويم، رهبري مي‌فرمايد خب، ديگران اين موضوع را امتحان کردند شما هم مي‌خواهيد امتحان کنيد، بيايد وارد مذاکره شويد اما اصول ما مشخص است و براي آن هزينه کرده‌ايم و اگر بنا بود از اصول دست برداريم چرا 35 سال هزينه کرديم.

سعيدي گفت: لذا ايشان اعلام کردند برويد وارد مذاکره شويد اما مذاکره مشروط و با حفظ اصول و اگر اصول حفظ شد که هيچ اما اگر نشد خودتان(دولتي‌ها) در عملکرد و نگاهتان به اين موضوع تجديد نظر کنيد و به دنيا هم بگوييد که اينها(آمريکايي‌ها) قابل اعتماد نيستند و به مردم هم بگويد که راه به بيرون نيست و راه به درون است.

* همانطور که آقا فرمودند راه حل مسائل اقتصادي در لوزان نيست

وي در ادامه تصريح کرد: همانطور که آقا فرمودند راه حل مسائل اقتصادي در لوزان نيست. فرمول همين است و ماه راهي جز استحکام دروني نظام و صرفه‌جويي نداريم، اين اصول پيروزي مي‌آورد. ملت ما بايد به اين موضوع توجه کند که درگير شدن با قلدرترين قلدرهاي عالم با مصرف 155 ميليارد فوت مکعب گاز و 80 ميليون ليتر بنزين سازگاري ندارد. اين طوري که نمي‌شود با آمريکا درگير شد، لذا اينها عوامل انعطاف است.

* فرمايش آقا درخصوص نخريدن کالاي خارجي شبيه حکم حکومتي است

سعيدي اظهار داشت: استنباط من اين است که برخي فرمايشات حضرت آقا شبيه حکم حکومتي است. آقا مي‌فرمايند جنس خارجي در صورت وجود مشابه داخلي نخريد، اين شبيه حکم حکومتي است و توقع از مردم اين است که جنس خارجي نخرند.

* مجلسي در طراز انقلاب است که آرمان‌هاي رهبري را درک کند و پاي آن بايستند

نماينده ولي فقيه در سپاه در بخش ديگري از گفت‌وگو با فارس به انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي اشاره و تصريح کرد: مجلسي در طراز انقلاب است که آرمان‌هاي رهبري را، هم درک کند و هم پاي آن بايستند. مردم ما در شاکله نظام نقش تعيين کننده‌اي دارند.

وي ادامه داد: مردم بايد به کساني راي دهند که اصول و آرمان‌هاي رهبري را عملي مي‌کنند. نماينده‌اي که اصلا مصالح انقلاب را نمي‌شناسد چطور مي‌تواند از انقلاب دفاع کند. مردم بايد نهادهايي مثل دولت، مجلس خبرگان، مجلس شوراي اسلامي و .. آن چنان محکم در کنار رهبري قرار دهند که اگر يک قوه دچار ضعف شد قواي ديگر جبران کنند.

* تغيير مجلس اصولگرا به مجلسي ديگر، تهديدي براي آرمان‌هاي امام و رهبري و مصالح نظام است

نماينده ولي فقيه در سپاه تاکيد کرد: تلاش‌هاي زيادي مي‌شود تا مجلس اصولگرا تبديل به مجلس ديگري شود که اين تهديدي براي آرمان‌هاي امام و رهبري و مصالح نظام است. لذا شوراي نگهبان وظايفي دارد و خواص هم بايد معيارهاي نماينده در طراز انقلاب را معرفي کنند تا مردم در پاي صندوق‌ به نماينده‌اي راي دهند که خواسته‌هاي آرماني رهبري را عمل کند.

سعيدي گفت: اين تکليف سنگيني براي متدينين است، در خصوص دولت‌ها هم همين گونه است. مردم بايد رئيس‌جمهوري را انتخاب کنند که دقيقا بتواند پا به پاي رهبري آرمان‌ها و خواسته‌هاي ايشان را عملي کند و مجلس شوراي اسلامي و خبرگان و شوراي نگهبان هم بايد همين طور باشند. الان هم برداشت ما اين است که مردم مصالح نظام را در راي دادن در نظر بگيرند.

وي تصريح کرد: مجلسي در طراز انقلاب است که بتواند جلوي زياده خواهي‌هاي استکبار بايستد و زمينه تحقق آرمان امام و رهبري را در حد ايده‌آل فراهم کند.

* ياران امام اگر بر محور رهبري بعد از امام حرکت نکنند، ولايتي ندارند/ولايت سهميه‌اي و ارثي نيست

نماينده ولي فقيه در سپاه با اشاره به خاطره‌گويي‌هاي نامتعارف آقاي هاشمي از امام
گفت: نمي‌فهمم اين حرف‌ها چيست و براي چه مي‌زنند؟ ما دنبال فقه پويا هستيم يعني اگر مجتهدي از دنيا رفت بلافاصله مقلد بايد به مجتهد زنده رجوع کند، اين در مورد احکام و تکاليف است اما در مسائل حکومتي مسئله به مراتب حساس‌تر است و يک لحظه نظام بدون رهبري حي و حاضر نمي‌شود.

وي افزود: به عنوان مثال در زمان غيبت موسي، هارون رهبر جامعه شد و وقتي فرماني داد نمي‌توان به سخنان موسي تمسک يافت و فرمان هارون را کنار گذاشت، اين تقابل در برابر ولي بعد از موسي و در حقيقت عدم اعتقاد به ولايت مطلقه است.


سعيدي همچنين تاکيد کرد: در زمان وفات پيامبر نيز ولايت بصورت کامل به حضرت علي انتقال يافت. لذا ولايت قابل تجزيه نيست که بخشي به صحابه منتقل شود و بخشي به ديگران. اشتباه آن دوره اين بود براي صحابه مصونيت قائل شدند، همين اشتباه در عصر ما تکرار شد، ياران امام اگر بر محور رهبري بعد از امام حرکت نکنند، ولايتي ندارند، ولايت سهميه‌اي و ارثي نيست.

*برخي براي منافعشان زير نام امام قرار گرفته و رهبري را تضعيف کردند

نماينده ولي فقيه در سپاه در ادامه تصريح کرد: ارزش ديگران به اين است که ولايت را از علي بگيرند والا چيزي باقي نمي‌ماند پس همه بايد در محور ولايت قرار بگيرند. ارزش صحابه و خواص به اين است که به رهبري بعدي بپيوندند و از رهبري بعدي کسب فيض کنند. برخي زير نام پيامبر، اهل بيت و امام بعد از پيامبر را تخريب کردند، برخي هم زير نام امام براي منافعشان قرار گرفته و رهبري را تضعيف کردند.

وي با طرح اين سوال که علت اتکا به رهبري حي و حاضر چيست؟ گفت: رهبري و امام در اصول يکسانند اما الان در اداره کشور ملاک فرمان رهبري حاضر است. ما نمي‌توانيم در زمان حيات رهبري بگوييم امام اين طور فرمودند. فلسفه آن اين است که متغيرهايي هر روز براي جامعه اسلامي پيش مي‌آيد که رهبر حي و حاضر بايد روي آنها اعمال مديريت کند. اصول و راهبردها براي رهبران يکي است اما تدبير اداره کشور بر اساس متغيرهاست يعني تاکتيک‌ها متغير است.

* اکنون مرز ما، ساحل مديترانه و تنگه باب‌المندب است

سعيدي خاطرنشان کرد: در زمان امام(ره) مرز ما، شملچه و حاج عمران بود ولي در زمان حضرت آقا مرز انقلاب اسلامي، ساحل مديترانه و تنگه باب‌المندب است.

* اينکه در فرمايشات امام بگرديم که «مرگ بر آمريکا» بگوييم يا نه، انحراف و عوام فريبي است

نماينده ولي فقيه در سپاه اظهار داشت: امام(ره) الان نيستند که ما از ايشان بپرسيم «مرگ بر آمريکا» را بگوييم يا نگوييم، «مرگ بر آمريکا» يک فرع و مربوط به زماني با متغيرهاي خودش است. حال با توجه به تاثير متغيرهاي زماني و مکاني بايد رهبري اعمال مديريت کند. حالا ما برويم در فرمايشات امام(ره) بگرديم که الان «مرگ بر آمريکا» بگوييم يا نگوييم اين انحراف و عوام‌فريبي است.

* برخي مي‌گويند بايد مسائل را با کدخدا حل کنيم اما نظر آقا صرفه‌جويي دولت و ملت است

سعيدي ادامه داد: يکي از متغيرهاي ديگر اين است که در زمان رهبر معظم انقلاب 8 جنگ اتفاق افتاد که در زمان امام نبود، جنگهاي بالکان، اول و دوم عراق، 8 روزه، 33 روزه، 22 روزه، عراق و ...، خب چطور مي‌توانيد احکام اينها را از سخنان امام(ره) در بياوريد.

نماينده ولي فقيه در سپاه در پايان اظهار داشت: امروز رهبري بحث استحکام دروني نظام را مطرح مي‌‌کنند چون بعضي نگاه‌ها به بيرون است و مي‌گويند بايد مسائل را با کدخدا حل کنيم اما نظر آقا اين است که کليد حل مشکلات ما صرفه‌جويي دولت و ملت است.