کد خبر: ۸۹۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۴۵

کشف فسیل دایناسور در لرستان و مراغه / آیا ایران جولانگاه دایناسورها بوده است؟!

مدیر موزه تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:‌ شاید کمتر کسی بداند، اما بر اساس نمونه‌برداری‌های انجام شده، کشور ما ایران جولانگاه دایناسورها بوده و اکنون فسیل‌های بسیاری از آنها یافت شده و در حال بررسی است.

مدیر موزه تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:‌ شاید کمتر کسی بداند، اما بر اساس نمونه‌برداری‌های انجام شده، کشور ما ایران جولانگاه دایناسورها بوده و اکنون فسیل‌های بسیاری از آنها یافت شده و در حال بررسی است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، اصغر مبارکی با اعلام این خبر در نشست خبری مدیران محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: یکی از وظایف موزه تاریخ طبیعی سازمان محیط زیست کشف فسیل‌ها بوده که بر همین اساس شناسایی مناطق فسیلی ایران و بخش‌های مختلف که جولانگاه دایناسورها بوده در دستور کار ما قرار داشته است و بر همین اساس، نمونه‌های قابل توجهی را در استان مراغه و لرستان کشف کرده‌ایم.

وی تصریح کرد:‌‌ ما برای موزه‌ها نگاه نمایشگاهی نداریم و بیشتر بر بحث آموزش تأکید می‌کنیم. بر همین اساس ارتباط بسیاری با موزه‌های دیگر در سطح جهان برقرار کرده‌ایم و با توجه به تنوع زیستی که در کشور داریم بسیاری از موزه‌ها بخصوص از کشورهای آلمان و آمریکا اعلام آمادگی کرده‌اند که قصد همکاری با ما را دارند.

وی افزود: یکی از انتقاداتی که اکنون وجود دارد استقبال مردم از پت‌شاپ‌ها است که حیوانات را خریداری می‌کنند و قصد دارند آنها را با خود به خارج از کشور ببرند. با این وجود متأسفانه چنین امکانی وجود ندارد زیرا این مجوز باید از سوی کشور مقصد نیز صادر شود و عملا دیده می‌شود که برخی از این کشورها چنین مجوزی نمی‌دهند و مردم نیز باید از این موضوع مطلع باشند.

به نوشته انا، وی گفت:‌ مطالعه ژنتیکی جمعیت‌ گونه‌های بومی و در معرض تهدید جزو اولویت‌های کاری ما در موزه تاریخ طبیعی سازمان محیط زیست است و احکام مربوط به آن را در برنامه ششم توسعه گنجانده‌ایم.

به گفته مبارکی ثبت گونه‌های بومی در کشور بسیار اهمیت دارد و این دفتر نیز تاکنون گونه‌های بومی بسیاری را شناسایی کرده‌ که از آن جمله می‌توان به 30 گونه مارمولک، 30 گونه ماهی و 2 هزار گونه گیاهی بومی اشاره کرد.

وی گفت:‌ کنترل قاچاق و تجارت این گونه‌های ارزشمند از وظایف و برنامه‌های آتی ما بوده و شناسایی گونه‌ها و حوزه‌های تراکنش آنها نیز از مسئولیت‌های ماست که قصد داریم بطور جد آن را انجام دهیم. در این بین شناسایی گونه جدید مار بنام «پرسیکوس» و همچنین کشف عقرب دم عنکبوتی از دستاوردهای این دفتر سازمان محیط زیست بوده است.

مدیر موزه تاریخ طبیعی سازمان محیط زیست تأکیدکرد:‌ با این وجود پیشبرد تمامی اقدامات این دفتر مستلزم تأمین هزینه‌های قابل توجهی است و تا زمانی‌که تأمین بودجه نشود نمی‌توان به راحتی این اقدامات را انجام داد.

دستکاری ژنتیکی در گونه های گیاهی وجانواری

در ادامه این نشست مبارکی در پاسخ به سؤالی در خصوص دستکاری‌های ژنتیکی در گونه‌های گیاهی و جانوری و واکنش سازمان محیط زیست، گفت:‌ بر اساس پروتکل ایمنی زیستی و قانون ارزیابی خطرات دستکاری‌های ژنتیکی بر عهده سازمان محیط زیست بوده و بر همین اساس مذاکراتی را با وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی داشته‌ایم تا بر تولید و وارد کردن این گونه‌ها نظارت داشته باشیم.

وی افزود:‌ پروژه‌ای در دست داریم که نحوه ارزیابی این اقدامات را در قالب گزارشی آماده میکند اما با این وجود هنوز اختلاف نظر بین سازمان‌های ذینفع وجود دارد و هنوز نتوانسته‌ایم به توافق برسیم.

ارزش گذاری اقتصادی گونه‌ها انجام نشده است

در ادامه مبارکی با بیان اینکه تاکنون هیچ ارزش‌گذاری برای گونه‌های حیات وحش کشور انجام نشده است گفت:‌ در این زمینه مطالعات موردی بوده اما جزئیات زیادی را می‌طلبد که باید درباره آن تحقیق شود.

وی افزود:‌ این اقدام فراتر از فعالیت چندین سازمان است، بنابراین تاکنون انجام نشده اما در اولویت‌های کاری ما قرار دارد.