کد خبر: ۸۹۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۴

اردوغان: خودخواهي‌ها را کنار بگذارید تا دولت ائتلافي تشکيل دهيم

  رئيس‌جمهور ترکيه در اولين سخنراني خود، ۴ روز پس از اعلام نتايج انتخابات پارلماني، از احزاب برنده انتخابات خواست خودخواهي‌هاي خود را کنار بگذارند تا دولت ائتلاف هرچه سريع‌تر تشکيل شود.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، «رجب طيب اردوغان» رئيس جمهور ترکيه امروز در مراسم فارغ‌التحصيلي دانشجوان خارجي مقيم ترکيه حاضر شد و پس از سخن گفتن در خصوص مسائل جهاني که بي‌ربط با حضور دانشجويان خارجي نبود، به انتخابات پارلماني اخير کشورش پرداخت.

اردوغان در بخش خارجي سخنان خود گفت که ترکيه متعهد است کماکان از مسلمانان برمه و ايزدي‌هاي عراق حمايت کند و دست دوستي خود را به سمت آنان دراز مي‌کند؛ انتشار تصاوير کاميون‌هاي امدادي حامل خمپاره و فشنگ که از ترکيه به سمت سوريه مي‌رفتند و برخورد قهرآميز دولت با رسانه‌هاي منتشرکننده اين تصاوير يعني روزنامه جمهوريت، دولت اردوغان را با مشکلاتي روبرو کرده است.

در اين دور از انتخابات، حزب اردوغان يعني «عدالت و توسعه» نتوانست آراي لازم براي تشکيل مجدد کابينه‌اي تک‌حزبي را به دست آورد و حال مجبور است با يکي ديگر از احزاب ائتلاف کند؛ ائتلافي که براي تشکليش 44 روز بيشتر وقت نيست و خواسته‌هاي احزاب، اين تشکيل را سخت کرده است.

اردوغان در ابتدا به همين خواسته‌ها که غالباً در شکل سهم‌خواهي از کابينه‌هاي تأثيرگذار مطرح شده پرداخت و گفت: «همه احزاب خودخواهي‌ها را کنار بگذارند و فوراً دولت تشکيل شود؛ حزب من به سهم خود اين کار را خواهد کرد.»

رئيس‌جمهور ترکيه به پوشش اخبار کشور از سوي رسانه‌هاي خارجي هم پرداخت و گفت: «تصويري که رسانه‌هاي غرب از من ارائه مي‌دهند، تصويري زشت است ولي اين اقدام آنها نشان مي‌دهد که ما در حال پيمودن راه صحيح هستيم.»

در تنظيم اين خبر از نوشته‌هاي خبرنگاران شبکه خبري سي‌ان‌ان و روزنامه ديلي‌صباح ترکيه استفاده شد.
*فارس