کد خبر: ۸۹۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۸۱

«شاهنامه فردوسي» يک قرن در کتابخانه اي در بلگراد نگهداري شده است

 ويکتور لازيچ روز جمعه در ديدار با محمود شالويي ضمن توضيحات آثار موجود در کتابخانه خود گفت: کتابخانه 'آدليگات' با 10 جلد کتاب در سال 1690توسط اجداد خانوادگي در منطقه وويوودينا در شمال صربستان تأسيس و سپس در طول ساليان متمادي با همت وارثان فرهنگ دوست، روز به روز بر وسعت محتوايي اين کتابخانه افزوده شد.
وي با اشاره به اينکه هم اکنون پس از 325 سال شمار کتاب ها و اسناد فرهنگي و ادبي اين کتابخانه به حدود نيم ميليون جلد و سند بالغ مي شود، افزود: از ابتداي شکل گيري اين مجموعه فرهنگي، بنابر اين بوده تا آثار به زبان اصلي تهيه شود و افزون بر آن، نمادهايي در زمينه چاپ و نشر از کشورهاي مختلف نيز جمع آوري گردد.
لازيچ، شاهنامه فردوسي را اثر نفيس در کتابخانه آدليگات برشمرد و با اشاره به اينکه شاهنامه توجه تمامي بازديد کنندگان از کتابخانه را به خود جلب مي کند، ياد آور شد که براي تهيه اين کتابها، خانواده ايشان با علاقه فراوان رنج سفر را بر دوش مي کشيدند و با هزينه شخصي به مناطق مختلف سفر مي کردند تا آثاري را براي اين منظور خريداري کنند.
وي گفت: بارها آهنگ سفر به ايران داشتم اما متأسفانه بنا به دلايلي امکان آن تاکنون فراهم نشده و آرزو دارم که در اولين فرصت ممکن ديدار از سرزمين فرهنگي ايران برايم امکان پذير شود.
محمود شالويي رايزن فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران در بلگراد هم در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از اين اهتمام فرهنگي گفت: چنين اقدامي در راستاي خدمت به ساحت فرهنگ و ادب جهاني، آنهم با هزينه شخصي و تحمل رنج و مشقت بسيار، کاري بس ستودني و تحسين برانگيز است.
شالويي سپس به نمونه هايي از موارد مشابه در ايران اشاره کرد و از کتابخانه بزرگ مرحوم آيت الله العظمي مرعشي نجفي بعنوان مظهري از کوشش بي دريغ و خستگي ناپذير علاقمندان به توسعه و ترويج فرهنگ و ادب و تلاش براي تأسيس کتابخانه هاي اصيل و غني ياد کرد و اينگونه تلاش ها را ماندگار و رستگار ناميد.
رايزن فرهنگي کشورمان همچنين در اين ديدار، تعدادي از آثار ممتاز فرهنگي فارسي نظير: ديوان حافظ، مثنوي معنوي و کليات شمس را به اين کتابخانه اهداء کرد.
ويکتور لازيچ تحصيلات خود را در رشته حقوق به پايان رسانيده و هم اکنون در شغل وکالت اشتغال دارد.
وي اين کتابخانه را در منزل شخصي پدري خود داير کرده و در صدد گسترش آن است.
لازيچ، اولويت برنامه آتي خود را سفر به ايران و بازديد از کتابخانه هاي کشورمان به ويژه کتابخانه هاي خصوصي و در صدر آن کتابخانه آيت الله مرعشي نجفي(ره) عنوان کرد و يادآور شد که طي سفر به ايران در نظر دارد تا تعدادي از آثار فاخر فارسي را براي تکميل کتابخانه خود با هزينه شخصي تهيه کند.